تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۴ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

دلیل خستگی صبحگاهی چیست؟

آیا تاکنون برای شما اتفاق افتاده است که صبح با خستگی زیاد از خواب بیدار شوید و این خستگی به اندازه‌ای باشد که نتوانید از رختخواب بلند شوید و آرزو کنید تا شب همان‌جا و به همان حالت بمانید؟ اگر این حالات گاهی برای شما رخ می‌دهد می‌توان آن را طبیعی دانست، اما اگر این فرایند همیشگی‌ست باید فکری برای آن کنید.

دلیل خستگی صبحگاهی چیست؟

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: آیا تاکنون برای شما اتفاق افتاده است که صبح با خستگی زیاد از خواب بیدار شوید و این خستگی به اندازه‌ای باشد که نتوانید از رختخواب بلند شوید و آرزو کنید تا شب همان‌جا و به همان حالت بمانید؟ اگر این حالات گاهی برای شما رخ می‌دهد می‌توان آن را طبیعی دانست، اما اگر این فرایند همیشگی‌ست باید فکری برای آن کنید.

همه ما روز‌های متفاوتی داریم یک روز سرحالیم و ممکن است روز دیگر حال خوشی نداشته باشیم و مدام خسته و بی‌حوصله باشیم. این موضوع می‌تواند از هنگام صبح با ما باشد این‌که یک روز‌هایی از سال با خوبی و پرانرژی از خواب برنخیزیم و بی‌حال باشیم را می‌توان طبیعی دانست، اما اگر این فرایند و وضعیت هر روز و همیشه با ماست حتما باید در مورد آن فکر و آن را پیگیری کرد.

همان‌گونه‌که افراد با هم متفاوتند نیازهایشان هم ازجمله نیاز به خواب در آن‌ها از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. برای نمونه یک فرد بزرگ‌سال معمولا و به شکل متوسط به ۸ تا ۷ ساعت خواب شبانه نیاز دارد در حالی که برخی افراد برای اینکه احساس شادابی داشته باشند باید ۱۲ تا ۱۱ ساعت بخوابند.

در مورد خواب و نیاز بدن به آن تاکنون پژوهش‌های فراوانی انجام شده است که نشان می‌دهد خواب تا چه اندازه برای بدن و به‌ویژه مغز مفید است.
براساس برخی از این پژوهش‌ها خواب مغز را تصفیه می‌کند و در بروز و جلوگیری از زوال عقل در سنین بالا نقشی اساسی دارد.

به گزارش رویداد۲۴ نداشتن خواب کافی در درازای شب سبب می‌شود در روز نتوانیم کارهایمان را به درستی و با تمرکز مناسب انجام دهیم و خشم بیش‌تری را در روز تجربه کنیم.

جالب است بدانید مغز انسان در بیدارشدن از خواب بسیار تنبل است و دست‌کم ۵ دقیقه زمان نیاز دارد تا بتواند خود را بازیابی و به بدن فرمان بیدارشدن و حرکت دهد.

دلیل خستگی صبحگاهی چیست؟

نشانه‌های اصلی خستگی صبحگاهی

- درد عضلات
- بی تفاوتی و نداشتن انگیزه
- کمبود ویتامین‌هایی مانند آهن و دی
- خستگی همیشگی
- تمرکز نداشتن
- ناراحتی دستگاه گوارش
- سرگیجه
- سردرد و نداشتن هماهنگی میان حرکات چشم و دست
- عدم توانایی در تصمیم گیری
- زودرنجی و دمدمی مزاجی
- بی اشتهایی
- سیستم ایمنی ضعیف بدن
- اختلال در حافظه
- مشکلات عاطفی
- خواب آلودگی
- فشار خون پایین
- واکنش‌های کند و آرام به محرک
- مشکلات بینایی مانند تاربینی
- مشکلات هورمونی و کم‌کاری تیروئید


بیشتر بخوانید:  درمان افسردگی با خواب


نداشتن خواب کافی از جمله مهم‌ترین دلایل خستگی صبح‌گاهی در افراد است، اما اگر این وضعیت دو هفته و با وجود داشتن خواب کافی باز هم وجود داشته باشد فرد باید به دنبال دلیل آن در بدن خود باشد و به پزشک مراجعه کند.

دلیل خستگی صبحگاهی چیست؟

راه‌کار‌هایی برای مبارزه با خستگی صبحگاهی

همان‌گونه‌که اشاره کردیم اگر خستگی صبحگاهی همواره با شماست پس آن را دست‌کم نگیرید و حتما به دنبال پیدا کردن دلیل آن باشید.

وضعیت روحی خود را دریابید و در این راه از خانواده و دوستانتان کمک بگیرید. اگر هر روز صبح می‌خواهید هم‌چنان در رختخواب بمانید شاید درحال فرار از دنیای بیرون و رخداد‌های آن هستید بنابراین روی این موضوع تمرکز کنید و دلیل آن را پیدا کنید. تلاش کنید روی نقاط مثبت زندگی و داشته‌هایتان تمرکز کنید و شادی را به خود بازگردانید.

رژیم غذایی خود را مدام بررسی کنید. دقت کنید در روز به مقدار کافی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و آب استفاده می‌کنید. اگر رژیم تازه‌ای را شروع کرده‌اید حتما نسبت به درستی روش آن پژوهش و دقت کنید.

برای خوردن صبحانه وقت بگذارید. اگر لازم است کمی زودتر از خواب بیدار شوید و یا از شب پیش بخشی از آن را آماده کنید تا آن را به بهانه نداشتن وقت حذف نکنید. خوردن صبحانه می‌تواند انرژی روزانه شما را تامین کند و اعصابتان را متعادل نگه دارد و خلق‌وخو و اخلاق شما را بهتر کند. در این وعده مهم از میوه و منابع با فیبر بالا بهره ببرید موادی مانند توانید جو دوسر، سیب، توت فرنگی، بلوبری، موز و مغزها.

به گزارش رویداد۲۴ پژوهش‌ها نشان می‌دهد نوشیدن دم‌نوش‌هایی مانند زنجبیل، جینسینگ، یا ماکا سه بار در روز و همراه با صبحانه می‌تواند در بالابردن سطح انرژی و به‌وجودآمدن نشاط در فرد موثر باشد. پس از این نوشیدنی‌ها غافل نشوید.
یک برنامه منظم را دنبال کنید. در ساعاتی معین غذا میل کنید و دست‌کم در روز نیم‌ساعت پیاده‌روی کنید و درمعرض نور خورشید قرار بگیرید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
0
1
اینها را از ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮﺩ ﺣﺬﻑ ﮐﻨﯿﺪ
ﺗﺎ ﺭﻭﺣﺘﺎﻥ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻤﺎﻧﺪ:
ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭼﺸﻤﺘﺎﻥ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ
ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻣﯿﺪﻫﺪ.
ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ
ﺟﺮ ﻭ ﺑﺤﺚ ﻣﯿﮑﻨﺪ.
ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ
ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺳﻮﺀ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯿﮑﻨﺪ.
ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ
ﺗﺎﺛﯿﺮﺍﺕ ﻣﺨﺮﺏ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﺩ.
شخصی که بی حرمتی
برایش تفریح است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
من هروخت صبح بیحالم از مشکلات گوارش است باید دقت کرد
نظرات شما