مشخصات جنگنده اِف ۱۵ ایگل
رویداد۲۴ حسین فلاحی: جنگنده دو منظوره بوئینگ F-15E یک هواپیمای جنگنده و هواپیمای تاکتیکی پیشرفته دوربرد است. F-15E آخرین نسخه ایگل از نوع یک جنگنده دو موتوره کلاس 2.5 ماخ است. بیش از 1500 جنگنده F-15 در سراسر جهان از نیروی هوایی ایالات متحده، گارد ملی هوایی ایالات متحده و نیروهای هوایی اسرائیل گرفته تا ژاپن و عربستان سعودی در خدمت هستند.
برنامه و توسعه F-15 Strike Eagle
جنگنده F-15E Strike Eagle اولین پرواز خود را در سال 1986 انجام داد. این جنگنده مجهز به موشک های هوا به هوا است که می تواند از خارج از برد بصری پرتاب شود و دارای قابلیت هوا به زمین برای نفوذ به پدافند هوایی و زمینی متخاصم است. هواپیماهای F-15E نیروی هوایی ایالات متحده از سال 2001، تقریباً به طور انحصاری برای پشتیبانی از درگیری هوایی نزدیک استفاده می شود.
در آوریل 2001، بوئینگ قراردادی برای ده فروند دیگر برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا (USAF) دریافت کرد که تعداد آنها را به 227 رساند. نیروی هوایی در ابتدا قصد داشت 392 فروند F-15 خریداری کند. اولین مدل تولیدی F-15E در آوریل 1988 به بال آموزش تاکتیکی 405، پایگاه نیروی هوایی لوک در آریزونا تحویل داده شد. استرایک ایگل توانایی عملیاتی اولیه را در 30 سپتامبر 1989 دریافت کرد.
جنگنده دو منظوره بوئینگ F-15E یک جنگنده و هواپیمای تاکتیکی پیشرفته دوربرد است. بوئینگ در حال ارتقاء مجموعه کنترل تسلیحات قابل برنامه ریزی و نرم افزار برای تحویل سلاح های دقیق مانند مهمات حمله مستقیم مشترک است.
این هواپیما همچنین دارای قابلیت دید در شب بهبود یافته و سه نمایشگر کریستال مایع با ماتریس فعال جدید است. در دسامبر 2005، دولت سنگاپور 12 فروند هواپیمای F-15SG را سفارش داد. تحویل برای اواسط 2009 تا 2012 برنامه ریزی شده است. در اکتبر 2007، سنگاپور 12 هواپیمای دیگر سفارش داد. اولین F-15SG در نوامبر 2008 عرضه شد. تحویل F-15SG قرار است در سه ماهه دوم سال 2009 آغاز شود و تا سال 2012 ادامه یابد.
در آگوست 2008، F-15E اولین جنگنده ای بود که با ترکیبی از سوخت مصنوعی و JP-8 به پرواز در آمد. USAF قصد دارد تا سال 2011 کل ناوگان هواپیماهای خود را برای پرواز با سوخت ترکیبی تأیید کند.
نوع رادارگریز F-15SE Silent Eagle
در مارس 2009، بوئینگ از F-15 Silent Eagle (F-15SE) در سنت لوئیس، میسوری، ایالات متحده آمریکا رونمایی کرد. مارک باس، معاون برنامه بوئینگ F-15 گفت: «اف-15 عقاب خاموش برای برآورده کردن نیازهای پیش بینی شده مشتریان بین المللی ما به فناوری های مخفی کاری مقرون به صرفه و همچنین محموله های سلاح های بزرگ و متنوع طراحی شده است».
با استفاده از رویکرد طراحی مدولار، F-15SE به ویژگی های آیرودینامیک، اویونیک و مخفی کاری مجهز شده است. عناصر کلیدی F-15SE شامل بهبودهای آیرودینامیکی، کاهش RCS، یک جایگاه تسلیحات داخلی و پیشرفتهای پیشرفته اویونیک است. تغییرات آیرودینامیکی در F-15SE با کاهش وزن و کشش کلی بدنه هواپیما، کارایی آیرودینامیکی و عملکرد جنگنده هواپیما را بهبود می بخشد.
جایگاه تسلیحات داخلی مدولار به بسته کلی کاهش RCS هواپیما کمک می کند و در عین حال قابلیت حمله را حفظ می کند. اویونیک پیشرفته شامل رادار یکپارچه آرایه اسکن الکترونیکی فعال (AESA) و سیستم جنگ الکترونیک دیجیتال (DEWS) است که آگاهی موقعیتی بیشتری را برای خلبان فراهم می کند.
مخازن سوخت داخلی (CFT) را می توان به سرعت با کالسکه های خارجی محموله بزرگ جایگزین کرد که برای افزایش بار سلاح بهینه شده اند. عقاب ابداعی سایلنت ایگل یک راه حل طراحی متعادل و مقرون به صرفه بر اساس جنگنده F-15 Eagle است.
F-15SE قادر به حمل جنگ الکترونیک، تجهیزات شناسایی، رادار نمای جانبی و تجهیزات پارازیت است. قابلیت تنظیم مجدد هواپیمای جنگنده انعطاف پذیری جنگی را افزایش می دهد. با هر برنامه قابل تنظیم هر 30 دقیقه قابل تطبیق است. خانواده F-15 دارای سابقه رزمی 101 پیروزی و صفر تلفات است. F-15E نیروی هوایی ایالات متحده هزاران ماموریت جنگی را در طول عملیات جنگی در سراسر جهان انجام داده است.
کابین خلبان جنگنده اِف ۱۵ ایگل
در حالی که هواپیماهای F-15A/C هواپیماهای تک خدمه هستند، F-15B/D/E دارای دو خدمه هستند. F-15E Strike Eagle توسط خلبان و افسر سیستم های تسلیحاتی (WSO) هدایت می شود.
WSO مجهز به دو لوله پرتو کاتدی اسپری تمام رنگی و دو تیوب پرتوی تک رنگ Kaiser است. WSO می تواند به اطلاعات رادار، جنگ الکترونیک یا سنسورهای مادون قرمز دسترسی داشته باشد و وضعیت هواپیما یا سلاح و تهدیدات احتمالی را رصد کند. WSO همچنین اهداف را انتخاب می کند.
تسلیحات اِف ۱۵ ایگل
هواپیمای F-15E می تواند محموله هایی تا وزن 23000 پوند را حمل کند. این هواپیما میتواند تا چهار موشک هوا به هوای سایدوایندر هدایتشونده فروسرخ یا مادون قرمز لاکهید مارتین / ریتون AIM-9LM، حداکثر چهار موشک هوا به هوای اسپارو با هدایت راداری Raytheon AIM-7F/M یا هشت رادار ریتون AMRAAM را حمل کند.
برد مهمات هوا به زمین شامل بمب های هدایت شونده GBU-10، -12، -15 و -24 و موشک های هدایت مادون قرمز Raytheon AGM-65 Maverick است. برد ماوریک 25 کیلومتر است.
اولین واحدهای بمب گلاید GBU-15 ارتقا یافته با هدایت سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) برای استقرار در F-15E تحویل داده شده است. مهمات حمله مستقیم مشترک (JDAM) در فوریه 2005 برای حمل بر روی F-15E آزاد شد. این هواپیما همچنین قادر به حمل موشک مشترک هوا به هوای آتند آف لاکهید مارتین AGM-158 خواهد بود.
F-15E اولین هواپیمایی است که به بمب قطر کوچک 113 کیلوگرمی (250 پوند) با هدایت جیپیاس بوئینگ GBU-39 مجهز شده است. تا 12 بمب قابل حمل است. SDB در آوریل 2005 وارد تولید اولیه با نرخ پایین (LRIP) شد و در سپتامبر 2006 به قابلیت عملیات اولیه (IOC) در F-15E دست یافت.
این هواپیما همچنین مجهز به یک تفنگ داخلی جنرال داینامیکس M-61A1 20 میلی متری گاتلینگ است که در قسمت بال سمت راست نصب شده است که می تواند 4000 یا 6000 گلوله در دقیقه شلیک کند.
اقدامات متقابل جنگنده اِف ۱۵ ایگل
این هواپیما به یک مجموعه جنگ الکترونیک داخلی یکپارچه مجهز است، از جمله گیرنده هشدار راداری AN/ALR-56C لاکهید مارتین؛ مسدود کننده رادار نورث روپ گرومن AN/ALQ-135(V) و هشدار دهنده Raytheon AN/ALQ-128 EW.
نورثروپ گرومن در حال ارتقاء ALQ-135 به استاندارد باند 1.5 است. همچنین مجهز به سیستم های BAE Systems Integrated Defense Solutions (که قبلاً Tracor نامیده می شد) AN/ALE-45 توزیع کننده چف اتوماتیک است.
موتوراِف ۱۵ ایگل
F-15E به موتورهای توربوفن بای پس کم پرت اند ویتنی100-PW-229 مجهز شده اند که 29000 پوند نیروی رانش در هر موتور را ارائه می دهند.
مشخصات کلی جنگنده اف-۱۵ ایگل
ساخت: ایالات متحده آمریکا
خدمه: 1 یا 2 نفر
ابعاد و وزن
طول: 19.5 متر
طول بال: 13.05 متر
ارتفاع: 5.65 متر
وزن (خالی): 20.41 تن
وزن (حداکثر برخاستن): 36.7 تن
موتورها و عملکرد
موتور: 2 x موتور توربوفن جنرال الکتریک F110-GE-129
کشش (خشک / با پس سوز): 2 x ? / 131 کیلونیوتن
حداکثز: سرعت 3 017 کیلومتر در ساعت
سقف سرویس: 18 کیلومتر
شعاع رزمی: 2000 کیلومتر
تسلیحات
توپ: 20 میلی متری کانن M61
موشک: 16 موشک هوا به هوا AIM-120 AMRAAM، 4 موشک هوا به هوا برد کوتاه AIM-9X Sidewinder، 2 موشک ضد تشعشع AGM-88 HARM
بمب: GBU-31/32 JDAM، بمب های کوچک سقوط آزاد
اما کی فکرش رو میکرد دشمن دیروز کم کم داره تبدیل میشه به دوست امروز!
که یعنی F15 ها هم بزودی با نیروی هوایی ایران همراه و متحد خواهند شد
▪️نادانی یک درد است و نفهمیدن یک درد بزرگتر... اینها فقط بخشی از بیسوادی مطلقی است بر برخی از شبهرسانههای فارسی زبان ما سایه افکنده است! رسانههایی که چون قدرت تولید محتوای مستقل و مخاطبپسند را ندارند به سراغ ترجمه نعل به نعل گزارشهای رسانههای غربی میروند و کمی هم چاشنی تخیل به آن اضافه میکنند. تلاش برای افسانهسازی از اف-15 در حالی صورت میگیرد که این هواگرد امریکایی از همان سالهای نخست حضورش در آسمان، شکستهای بسیاری را تجربه کرد...
▪️اما شما تا الان دیدهاید که این پایگاههای خبری فارسی زبان بیایند و در این مورد بنویسند؟ آنها اصلا خبر از نبردهایی که اف-15 در آنها حضور داشته و شکست خوردهاند نداشته و صرفاً مشتی ادعا و دروغ را به مخاطب بیچاره میدهند. اف-15 پس از ورود به خدمت در نیروی هوایی ارتش تروریستی رژیم یهودی در دهها نبرد هوا به هوا با سوریها شکست خورد و توسط میگهای 21 سوری رهگیری و منهدم شد، در حالی که دیگر هواگردهای سوری نیز در سرنگونی اف-15 دست به نقشآفرینی زدند.
▪️در مورد شکستهای پیدرپی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در جنگهای مختلف نوشتیم، به ویژه در مورد سرنگونی اف-16ها توسط ارتش سوریه. در پست بعد اشارهای خواهیم داشت به پیروزیهای هوایی ارتش سوریه در برابر نیروی هوایی ارتش رژیم عبری، کما اینکه همین هوگردها بارها در سالهای اخیر سرنگون شده است، چه در عملیات طوفان صحرا، چه در نبرد کوزوو، چه در نبرد اشغال عراق و چه توسط ارتش یمن... آنهایی که این مطالب را نوشتهاند به نظرم یا بیسواد مطلق بودهاند یا نادان مطلق...
@SyrianKhabar