مقایسه نیسان ماکسیما و تویوتا کمری گرند
رویداد۲۴ زمانی که قصد ارتقای خودروی خانواده خود را داشته باشید و نخواهید به سمت خودروهای جدید صفر کیلومتر حرکت کنید، خودروهای وارداتی کارکرده میتوانند جذابیتی برای شما داشته باشند. این خودروها عموماً از برندهای معتبر هستند و در طی سالهای گذشته کیفیت و عملکرد خود را به اثبات رساندهاند. البته باید توجه داشت که همهی آنها وارداتی نیستند و در بین آنها، خودروهای مونتاژی با کیفیت بالا نیز وجود دارند. برخی از این خودروها عبارتند از: رنو مگان، سوزوکی گرند ویتارا و نیسان ماکسیما.
اما گفتید نیسان ماکسیما! خودرویی معروف و با سابقه در بازار ایران که سالها نماد قشر مرفه جامعه بوده است. این خودرو حتی رنگ ناوگان پلیس را هم به خود اختصاص داده و در ادارات، نهادها و سازمانهای مختلف، به عنوان سدانی محبوب شناخته میشود. اما اگر مشتری ماکسیما تمایل داشته باشد که در کنار آن، به مشخصات فنی یکی از خودروهای مشابه نیز نگاهی بیندازد، میتوان به تویوتا کمری گرند اشاره کرد. این خودرو در دهه ۸۰ به عنوان یک خودروی وارداتی به بازار ایران وارد شده و برای رقابت مستقیم با ماکسیما طراحی شده است.
مقایسه طراحی ظاهری نیسان ماکسیما و تویوتا کمری گرند
صحبت از خودروهایی با تقریباً دو دهه سن، به نظری سخت میرسد. اما در آن زمان، این خودروها نیز به عنوان بهترین در دسته خود محسوب میشدند. نسل پنجم نیسان ماکسیما از سال ۱۳۸۱ وارد بازار ایران شد. شرکت پارس خودرو به عنوان نمایندهٔ نیسان در ایران، تولید این سدان لوکس را بر عهده گرفت.
ماکسیما در دورانی که واردات خودرو به کشور محدود بود، در بازار خودروهای لوکس حضور قوی داشت. ماکسیما به مدتی بدون رقیب بود، اما با بازگشایی درب واردات خودرو، رقبای جدیدی برای آن ظاهر شدند. طراحی ماکسیما امروزه قدیمی به نظر میرسد، اما در زمان خود به عنوان یکی از زیباترین خودروهای بازار شناخته میشد. چراغهای جلوی بزرگ و کشیده داشت. در سالهای ابتدایی، جلو پنجرههای کرومی با خطوط عمودی طراحی شده بودند، اما در مدلهای جدید، خطوط افقی و لوگوی بزرگ نیسان بر روی آنها قرار گرفت. کاپوت ماکسیما بسیار بلند و قوی به نظر میرسید.
از جمله ویژگیهای جالب ظاهری ماکسیما، میتوان به وجود ۴ پروژکتور در سپر جلو اشاره کرد که ۲ پروژکتور اضافی، وظیفه تامین نور بیشتر در پیچها را بر عهده دارند. این ترفند نیسان در زمانی مورد استفاده قرار گرفته است که تکنولوژی چرخش چراغها در پیچها هنوز وجود نداشته است. در نمای کناری ماکسیما، با یک اتومبیل لوکس و بزرگ روبرو هستیم. درهای بزرگ، کروم کاری در نقاط مختلف بدنه و اوورهنگ (فاصله نوک سپر تا محور) زیاد جلو و عقب، جزئی از ویژگیهای ظاهری این بخش هستند.
رینگهای استاندارد ماکسیما فرم پنج شاخه دارند که احتمالاً به نظر لوکس خاصی نمیرسند، اما با چهره درخشان این خودرو به خوبی هماهنگ هستند. از جمله عناصر جالب دیگر در ظاهر جانبی، وجود شبرنگهای نارنجی در کنارههای سپر جلو و عقب است. برخی از مالکان این شبرنگها را با نمونههای چراغ دار به سلیقه شخصی خود تعویض میکنند.
در نمای عقب، همچنان چهرهی یک سدان لوکس کلاسیک را میتوان مشاهده کرد. چراغهای بزرگ با گرافیک زیبا، سپر لاغر و استخوانی که به قرینه سپر جلو طراحی شده است، و یک اسپویلر (بال) ساده که بر روی درب صندوق قرار دارد. در بازارهایی خارج از ایران، این نسل از ماکسیما بدون بال عرضه شده است، اما به خوشبختی، شرکت پارس خودرو از ابتدای تولید این خودرو در ایران، بال اسپرت را به طور استاندارد بر روی آن قرار داده است. این بال، که در صورت عدم وجود آن، چهره ماکسیما ناقص خواهد بود، بخشی از طراحی آن محسوب میشود. ویژگی جالب دیگر ماکسیما، وجود آنتن برقی بر روی گلگیر عقب است که نشانهای از قدمت خودرو به حساب میآید.
نسل هشتم تویوتا کمری با کد XV۳۰ در سال ۲۰۰۱ معرفی شد. از سال ۲۰۰۵، این خودرو توسط شرکت ایرتویا وارد بازار ایران شد. در بازار ایران، کمری به سه تیپ GL، GLI و گرند عرضه شد، اما دو مدل نخست را همگی با نام گرند شناخته میشد! کمری گرند بسیار دیر به ایران وارد شد. این مدل تنها به مدت دو سال در ایران عرضه شد و از سال ۲۰۰۷ با نسل جدید جایگزین شد. به همین دلیل، اکنون کمری گرند در خیابانها به سختی یافت میشود نسبت به خودروهایی مانند نیسان ماکسیما و هیوندای سوناتا. این خودرو بیشتر در مناطق آزاد کشور دیده میشود. اما در مدت زمان محدود حضور در ایران، بسیاری آن را با ماکسیما مقایسه میکردند. امروزه، کمری گرند همچنان ظاهری کلاسیک دارد، مانند ماکسیما.
چراغهای بادامی کشیده، پنجره جلویی ساده با خطوط افقی و سپر و کاپوت ساده، چهرهای خالص و ساده از یک سدان آسیایی را به نمایش میگذارند. در نمای کناری نیز، این سادگی در کمری ادامه یافته است و هیچ اثری از طراحی شریف ماکسیما نمیبینیم. بر خلاف ماکسیما، کروم تزئینات در کمری گرند استفاده نشده است و همه چیز با سادگی طراحی شده است. شاید تنها نقطه مشترک بین گرند و ماکسیما، ابعاد بزرگ بدنه باشد. چرا که کمری گرند نیز همانند ماکسیما، بدنهای بزرگ و قوی دارد که عملاً این خودرو را در دسته بندی بین دو سگمنت D و E قرار میدهد. به همین دلیل، بسیاری آن را رقیب مدل بزرگتر آزرا نیز میدانند، به طور اضافی به جز مدل کوچکتر هیوندای سوناتا. کمری گرند یکی از ماندگارترین اتاقهای کمری است، چرا که ساختار اتاق این خودرو همچنان در نسلهای بعدی کمری استفاده میشود.
در نمای عقب، چراغها فرمی عمودی و منحنی دارند که به سبک طراحیهای آسیایی اوایل هزاره سوم نشان میدهند. سپر کمری طرحی بسیار ساده دارد. برخی از کمری گرندهای موجود در بازار با بال عقب عرضه شدهاند و برخی دیگر بدون بال هستند. در کل، طراحی ظاهری کمری گرند را میتوان ساده و متناسب دانست. اگرچه برای افراد جوانتر شاید جذابیت خاصی نداشته باشد، اما با اندکی دستکاری و تیون میتوان ظاهری هیجانانگیزتر را به آن بخشید. در واقع، کمری همیشه اینگونه بوده است، خودرویی که در ابتدا شاید برای شما جذاب نباشد، اما با گذر زمان عاشق آن میشوید!
طراحی کابین نیسان ماکسیما و تویوتا کمری گرند
درون اتاق ماکسیما، از ترکیب رنگ زیبای کرم-قهوهای استفاده شده است. کابین ماکسیما به دلبازی و راحتی شهرت دارد. این دلبازی، علاوه بر استفاده از رنگهای روشن در تریم داخلی، به صندلیهای بسیار راحت آن نیز بازمیگردد. تزئینات چوبی در سطح گستردهای در کابین ماکسیما استفاده شدهاند که حس لوکسی را افزایش میدهند. در رودریها نیز ترکیب طرح چوب و روکش مخمل مورد استفاده قرار گرفته است. طراحی دکمههای کنسول ساده و قدیمی است. پشت آمپر نیز از مجموعهای از نشانگرهای آنالوگ تشکیل شده است و در شب با نور پردازی سبز نمایان میشود. غربیلک فرمان با دکمههای کنترل سیستم صوتی مجهز شده است که با توجه به سال طراحی این خودرو، امتیازی مثبت به حساب میآید. فضای پای در ردیف عقب واقعاً بزرگ است و حس سوار شدن بر یک لیموزین کوچک را در شما القا میکند! کیفیت مواد استفاده شده در کابین ماکسیما، با گذشت سالها همچنان مرغوب است و به سختی فرسوده میشود.
داشبورد کمری نسبت به ماکسیما از طراحی مدرنتری برخوردار است. داشبورد به شکل دو قسمتی طراحی شده است و مجموعه کلیدها در یک پنل بزرگ قرار گرفتهاند. دریچههای تهویه به شکل عمودی نصب شدهاند و رادیو پخش خودرو در میانه آنها قرار میگیرد. در قسمت بالای داشبورد هم یک ساعت دیجیتال مشاهده میشود. طراحی فرمان و صفحه کیلومتر کمری حتی از ماکسیما هم سادهتر و قدیمیتر به نظر میرسد. تنها در مدلهای گرند، میتوان دکمههای روی فرمان و تهویه دیجیتال را داشت. صندلیهای کمری هم بزرگ و راحت هستند، اما راحتی ماکسیما را به همان اندازه ندارند! به طور کلی، حس تجمل و لوکسی که در ماکسیما تجربه میکنید، هرگز در کمری نخواهید یافت. اگرچه در کمری گرند نیز همچون ماکسیما از تزئینات چوبی به وفور استفاده شده است. حرف از کیفیت در مورد محصولات تویوتا، امری بیهوده به نظر میرسد. زیرا دوام بالای خودروهای تویوتا به همه ثابت شده است و این ماندگاری طولانی شامل پلاستیکهای داشبورد و روکش صندلیهای کمری نیز میشود.
امکانات رفاهی و ایمنی نیسان ماکسیما و تویوتا کمری گرند
نیسان ماکسیما در اوایل دهه هشتاد، لوکسترین خودرویی بود که در ایران موجود بود. اگرچه برخی از بنز و بیامو و حتی خودروهای آمریکایی سالهای قبل، امکانات بیشتری نسبت به ماکسیما داشتند، اما ماکسیما نیز با ویژگیهای خودش، مقام خود را داشت. این خودرو دارای قفل مرکزی با ریموت کنترل، فرمان تلسکوپی، سیستم اینترفیس، تهویه مطبوع اتوماتیک با کانال مجزا برای سرنشینان عقب، رادیو پخش CD با چنجر ۶ تایی، صندلیهای برقی با پشتهای فعال شونده در هنگام تصادف، مه شکن جلو، شیشههای برقی و آینههای برقی بود. ماکسیما همچنین با دو کیسه هوا و سیستمهای ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی BAS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) به لحاظ ایمنی مجهز شده بود. اگرچه تعداد کیسه هوا برای ماکسیما کم به نظر میرسد، اما تجربه نشان داده است که اتاق خودروی ماکسیما در تصادفات استحکام خوبی دارد.
کمری XV۳۰ در دو مدل سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ در بازار موجود است. این خودرو با سه تیپ اصلی عرضه شده است. تیپ XLI که سادهترین و ارزانترین تیپ آن است و هیچ آپشن خاصی به جز شیشهها و آینههای برقی را ارائه نمیدهد. اما تیپ GLI امکاناتی مانند سانروف، پرده عقب، تریم چوبی کابین، رینگهای آلومینیومی و قابلیت تنظیم ارتفاع چراغها از داخل را دارد. در نهایت، تیپ گرند نیز به عنوان مشهورترین تیپ از این نسل کمری و تنها نسخه با ۶ سیلندر این خودرو، امکانات لوکستری مانند فرمان و دسته دنده چرمی، صندلیهای چرمی، سیستم تهویه اتوماتیک، بال عقب و اینترفیس را به شما ارائه میکند. کمری هرچند در نسخههای XLI و GLI از لحاظ ایمنی وضعیتی مشابه با ماکسیما دارد، اما در نسخه گرند به ۶ کیسه هوا مجهز شده است که این مزیتی بزرگ برای کمری نسبت به ماکسیما محسوب میشود.
مشخصلا فنی نیسان ماکسیما اتوماتیک
کلاس بدنه | سدان |
ابعاد بدنه (mm) | ۴۹۳۰*۱۷۸۰*۱۴۳۵ |
فاصله محوری (mm) | ۲۷۵۱ |
تعداد سیلندر | ۶ |
حجم موتور (cc) | ۳۰۰۰ |
تعداد سوپاپ | ۲۴ |
حداکثر قدرت (hp) | ۲۰۱ |
حداکثر گشتاور (n.m) | ۲۲۸ |
گیربکس | ۴ دنده اتوماتیک |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
نوع فرمان | هیدرولیک |
وزن خالص (kg) | ۱۴۱۰ |
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km) | ۱۱٫۵ |
ظرفیت باک (lit) | ۷۰ |
مشخصات فنی تویوتا کمری گرند
سدان | |
ابعاد بدنه (mm) | ۴۸۰۵*۱۷۹۵*۱۴۹۵ |
فاصله محوری (mm) | ۲۷۲۰ |
تعداد سیلندر | ۶ |
حجم موتور (cc) | ۲۹۹۵ |
تعداد سوپاپ | ۲۴ |
حداکثر قدرت (hp) | ۱۹۴ |
حداکثر گشتاور (n.m) | ۲۸۴ |
گیربکس | ۴ دنده اتوماتیک |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
نوع فرمان | هیدرولیک |
وزن خالص (kg) | ۱۵۱۰ |
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km) | ۹٫۹ |
ظرفیت باک (lit) | ۷۰ |
مزایا و معایب نیسان ماکسیما
نقاط مثبت: سواری نرم، کابین جادار، صندلیهای راحت، کیفیت بالای مونتاژ، موتور قدرتمند، شتاب و کشش مناسب
نقاط منفی: مصرف سوخت بالا، کمبود آپشن
مزایا و معایب تویوتا کمری گرند
نقاط مثبت: کیفیت ساخت بالا، استهلاک پایین، موتور قدرتمند، شتاب و کشش مناسب، امکانات رفاهی مناسب، ایمنی مناسب
نقاط منفی: طراحی یکنواخت و کسل کننده، قطعات یدکی کمیاب