مهارت آموزی و استعدادیابی، حلقهی مفقود در آموزش و پروش
رویداد۲۴| در ابتدای این مراسم، مظاهر بابایی، مدیرکل پردیسهای پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی اظهار کرد: خوشبختانه در این کتاب مباحثی از جمله توانمندسازی و استعدادیابی کودکان و نگرانیهایی که از بابت آیندهی آنها داریم مطرح شده است و باتوجه به ظرفیتهایی که در کشور وجود دارد انتشار این کتاب مایه مباهات است.
او اضافه کرد: والدین باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که استعدادیابی کودکان، در آیندهی آنان نقشی اساسی ایفا میکند و امیدواریم شاهد استفادهی فرزندانمان از ظرفیتهای موجود باشیم.
بابایی در پایان سخنان خود از همکاری با تیم آکادمی کوچینگ کودک و نوجوان ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدواریم این تیم حرفهای براساس مرزهای دانش حرکت کند و یک اتفاق خوب را رقم بزند.
تمرکز کوچینگ بر آموزش غیر مستقیم است
در ادامهی این مراسم، ابوالفضل سلیمی، مدیرعامل هلدینگ آموزشی صفر تا صد و یکی از مترجمان کتاب «کوچینگ زندگی کودک و نوجوان» درخصوص «نیکی جاینت»، نویسندهی اثر اظهار کرد: او یکی از پژوهشگران نامدار بریتانیایی و بنیانگذار مجموعهی «انسان کامل و کودک با رویکرد کوچینگ» است.
وی درخصوص چرایی انتخاب کتاب گفت: ما در نظام آموزش و پرورش یک حلقهی مفقودهای در بخش استعدادیابی و مهارتهای زندگی داریم که اگرچه دربارهی آن بسیار سخن رفته، اما تاکنون کسی به آن ورود نکرده است.
سلیمی ادامه داد: اولین کتاب مجموعهی ما «چگونه یک کوچ عالی باشیم» بود که شامل بیست و چهار درس برای مدیران میشد تا بتوانند رفتارهای خود را به سبک کوچینگ به روز کنند و در واقع آن کتاب برای به روزرسانی مدیران سنتی بسیار کارآمد بود. بعد از آن ما کتاب «کوچینگ زندگی کودک و نوجوان» را در دست ترجمه قرار دادیم.
مدیرعامل هلدینگ آموزشی صفر تا صد، با اشاره به مشکل کودکان هفت تا دوازده سال اظهار کرد: ما برای این گروه سنی هزاران ساعت آموزش ایجاد کردیم و تمرکز روی درسهایی است که به سادگی فراموش میشوند. ما در حال حاضر با نسل آلفا مواجه هستیم که بسیار جلوتر از ما قرار دارند.
وی افزود: بعد از دوران کرونا که بچهها در وسعت بیشتری وارد شبکههای مجازی شدند، با اضطراب بیشتری هم مواجه شدند و این خطر بزرگی است که فعالان فرهنگی ما باید درخصوص آن اقدام کنند.
سلیمی با بیان اینکه کوچینگ، یکی از رویکردهای جدید آموزشی است گفت: ابزاری که برای کوچینگ بزرگسال استفاده میشود پرسشگری است، اما برای کودکان که هنوز ذهنشان انتزاعی و نقادانه نشده متفاوت است و باید برایشان ابزار متفاوتی ایجاد کرد و آن، آموزش غیرمستقیم و موقعیتمحور، از طریق بازی و انیمیشن و... است و این شروع خوبی است تا بتوانیم خیلی از رفتارها را به عادت بدل کنیم.
در ادامه حامد حسنعلی، مدیر آکادمی کوچینگ کودک و نوجوان و مترجم دیگر کتاب با اشاره به اینکه «نیکی جاینت»، نویسندهی اثر، یک مشاور بسیار حرفهای است گفت: او بچههایی را که دچار آسیبهایی مانند اعتیاد، خودزنی و... شده بودند را درمان میکرد و آنها به زندگی نرمال بازمیگشتند، اما پس از مدتی دوباره گرفتار آسیب میشدند. «نیکی جاینت» در این خصوص دچار یأس شد که آیا راهی که میرود درست است؟ و همین نقطهای بود که به سمت مطالعهی کوچینگ رفت.
او با بیان اینکه کوچینگ سبب ایجاد توانمندسازی میشود اظهار کرد: با دانش دیروز نمیتوان بچههای امروز را برای فردا آماده کرد. ما دوازده سال مدرسه رفتیم و از آن دوران تنها خاطره باقی مانده است و دیدیم که بسیاری از آموزشهای آن دوران در زندگی واقعی به کار ما نیامدند.
حسنعلی افزود: ما در زندگی واقعی فهمیدیم که مدیریت احساسات بسیار مهم است؛ در زندگی واقعی بود که در معاملات سرمان کلاه رفت، روابط اشتباهی با دوستان و اقوام برقرار کردیم و بسیاری نمونههای دیگر را در دوران تحصیل آموزش ندیدیم و یادگیری این مسائل در زندگی واقعی برای ما بسیار گران تمام شد.
مترجم کتاب «کوچینگ زندگی کودک و نوجوان» ادامه داد: با کوچینگ، در مقطع ابتدایی که دوران طلایی زندگی است میتوانیم خیلی چیزها را به بچهها آموزش دهیم. دلیلی ندارد فرزندان ما هم مانند خودمان، بهای سنگین این آموزشها را در زندگی واقعی بپردازند.
مدیر آکادمی کوچینگ کودک و نوجوان با بیان اینکه کوچینگ به ما کمک میکند بخشهای اجرایی همهی علوم را در اختیار داشته باشیم گفت: متأسفانه کار دشواری در پیش داریم چرا که از بودجه و تریبونهای لازم برخوردار نیستیم و این در حالیست که بودجههای هنگفت فرهنگی در بخشهایی هزینه میشوند که به هیچ کاری نمیآیند.
او درخصوص بخشهای مطرح شدهی کتاب عنوان کرد: تکنیکها و مهارتهای کوچینگ و چگونگی طرح سوال در کتاب، مورد بررسی قرار گرفته است؛ سوال باید به گونهای مطرح شود که به ما تلنگر بزند و باورهای بازدارنده که مانع تغییر انسان است را در هم بشکند.
حسنعلی با اشاره به اینکه والدین امروزی در ظاهر مدرن و در تفکرات سنتی هستند بیان کرد: وقتی درخصوص فرزندپروری با والدین امروزی صحبت میکنیم میبینیم که میخواهند مانند پدر و مادرشان بچهها را تربیت کنند.
او در پایان سخنان خود گفت: این ترجمه شش ماه به طول انجامید و ما سعی کردیم زبان ساده و روانی برای آن بیابیم و امید میرود که در فرهنگسازی جامعهی امروز مفید واقع شود چرا که فرزندان ما به زودی وارد جامعه میشوند و لازم است مهارتهای زندگی را بیاموزند.
ماهرخ ذوالقدر، مدیر دبستان غیر دولتی صاحب الزمان منطقه ۱۱ تهران از دیگر حاضران این مراسم بود که گقچفت: کوچینگ به ما یاد داد تا با اعتماد به نفس، سختیها و ترسهای خود را کنار بگذاریم و هدفگذاریها و برنامهریزیهای خود را افزایش دهیم. خوشبختانه کوچینگ سبب شد تا آموزش مشارکتی شود.
در پایان این مراسم از کتاب «کوچینگ زندگی کودک و نوجوان» رونمایی شد همچنین تقدیری از مربیان برتر کوچینگ در مدارس مختلف به عمل آمد که از جمله آنها میتوان به «آهو مرتضوی»، از مدرسهی صاحبالزمان تهران، «آگاه آقا ابوالقاسم» از مدرسهی آوای نشاط تهران، «مهسا احمدیان» از مدرسهی کوروش کرج، «لادن کاسبزاده» از مدرسهی مهرپویان بهبهان و «ملیحه محمدی» نمایندهی آکادمی کوچینگ کودک و نوجوان در طبس اشاره کرد.