تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

۱۲ نکته برای دویدن ایمن با آسم

هنگامی که در حال دویدن هستید به بدن خود گوش دهید. این امر برای هر کسی که آسم دارد صدق می‌کند، به ویژه آن‌هایی که آسم ناشی از ورزش دارند که می‌توانند خس خس سینه خطرناک و گرفتگی قفسه سینه را هنگام دویدن تجربه کنند.

۱۲ نکته برای دویدن ایمن با آسم

رویداد۲۴ | سیما صابری: اگر آسم دارید و علاقه به انجام ورزش دویدن دارید، شنیدن این نکته که بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای مبتلا به آسم هستند، ممکن است برایتان الهام بخش باشد. درست است که آسم علائمی ایجاد می‌کند که تنفس را با مشکل مواجه می‌کند، اما باید بدانید که تا زمانی که علائم آسم خود را مدیریت کنید، می‌توانید در هر فعالیتی شرکت کنید. در واقع، دویدن منظم یا انجام سایر انواع ورزش می‌تواند میزان اکسیژنی که بدن شما می‌تواند استفاده کند و همچنین سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشد، تامین کنید. اول از همه، مهم است که قبل از دویدن پزشک خود مشورت کنید و هنگامی که در حال دویدن هستید به بدن خود گوش دهید. این امر برای هر کسی که آسم دارد صدق می‌کند، به ویژه آن‌هایی که آسم ناشی از ورزش دارند که می‌توانند خس خس سینه خطرناک و گرفتگی قفسه سینه را هنگام دویدن تجربه کنند. دویدن ایمن با آسم همچنین نیازمند آگاهی کمّی از شرایط دویدن است، زیرا مسائلی مانند کیفیت هوا و دما ممکن است بر علائم آسم شما تأثیر بگذارد.

آیا دویدن برای آسم مفید است؟

دویدن نوعی ورزش است که می‌تواند به شما در دستیابی به چندین مزیت سلامت جسمی از جمله استقامت و جلوگیری از افزایش وزن ناسالم کمک کند. این نتایج برای هر کسی مفید است، به خصوص اگر آسم دارید. بزرگسالان و کودکان مبتلا به آسم می‌توانند با شرکت در ورزش‌های معمول، آمادگی هوازی خود را بهبود بخشند، به کنترل بهتر آسم دست یابند و کیفیت زندگی بهتری داشته باشند. اگر مشتاق دویدن هستید، دلایل خوبی برای دنبال کردن علاقه‌تان وجود دارد و اگر مردد هستید، توجه داشته باشید که تحقیقات نشان می‌دهد که شیوع آسم در بین ورزشکاران تفریحی و نخبه حداقل به اندازه شیوع آسم در بین غیرورزشکاران است. با اینهمه نگرانی در مورد ایجاد علائم آسم هنگام دویدن یک نگرانی درست و واقعی است و باید آن را در نظر گرفت. در آسم ناشی از ورزش، بدیهی است که این خود فعالیت است که باعث انقباض برونش می‌شود. در موارد دیگر، عوامل محیطی در حمله آسم نقش دارند:

دویدن در هوای سرد می‌تواند باعث تورم در ریه‌ها و همچنین انقباض برونش (تنگ شدن راه‌های هوایی) و اسپاسم ناگهانی برونش شود. آلودگی و آلرژن‌ها مانند گرده در هوا می‌توانند التهاب را تحریک کنند که تا حدی منافذ راه هوایی در ریه‌ها را مسدود می‌کند. این پاسخ‌های فیزیولوژیکی ورود هوای کافی به مجاری تنفسی را هنگام تنفس سخت می‌کند. در نتیجه، هنگام دویدن می‌توانید احساس سنگینی قفسه سینه، خس خس سینه و تنگی نفس کنید و سطح اکسیژن شما ممکن است به طور خطرناکی پایین بیاید.

نکاتی برای دویدن افراد دارای آسم

اگر می‌خواهید به طور منظم یا گهگاهی بدوید، مهم است که این کار را با در نظر گرفتن آسم خود انجام دهید. می‌توانید اقدامات احتیاطی را انجام دهید و از قبل برنامه ریزی کنید تا دویدن شما برای شما ایمن و مفید باشد. علاوه بر اطمینان از اینکه آسم شما قبل از انجام چنین فعالیت بدنی سختی تحت کنترل است، پزشک می‌توانند به شما در مورد چگونگی افزایش تمرینات خود کمک کند. پزشک به شما کمک می‌کند علائم اولیه حمله آسم قریب‌الوقوع را تشخیص دهید و سیگنال‌هایی که ممکن است به شما در هنگام دویدن و یا عدم انجام آن کمک کند.


بیشتر بخوانید: التهاب فاشیای کف پا چیست؟


این علائم به سه بخش تقسیم می‌شوند: سبز (نشان دهنده کنترل خوب آسم)، زرد (نشان دهنده بدتر شدن آسم) و قرمز (نشان دهنده هشدار پزشکی). اطلاعاتی در مورد علائمی که باید مراقب آن‌ها باشید و اینکه در هر موقعیتی در مورد آن‌ها چه باید کرد، بدانید.

۱۲ نکته برای دویدن ایمن با آسم

ترک سیگار برای افراد داری آسم

به گزارش رویداد۲۴ سیگار باعث بیماری ریوی و تشدید آسم می‌شود. اگر سیگار می‌کشید، استقامت و توانایی شما برای تحمل خواسته‌های دویدن کاهش می‌یابد. سیگار کشیدن می‌تواند خطر خستگی و یا حملات آسم را هنگام دویدن افزایش دهد.

همیشه اسپری آسم خود را همراه داشته باشید

مهم است که هنگام دویدن، دستگاه تنفسی خود را همراه داشته باشید، چه تمایل به استفاده مکرر از آن داشته باشید یا نه. اگر در حین ورزش علائمی را تجربه کردید، باید فورا از آن استفاده کنید.

وقتی تعداد گرده‌ها کم است بدوید!

در روز‌هایی که تعداد گرده‌ها زیاد است برای دویدن کوتاه بروید یا اصلا ورزش نکنید. همچنین ایده خوبی است که از روز‌های بادی پرهیز کنید، زیرا طوفان‌ها ذرات گرد و غبار را پراکنده می‌کنند و قرار گرفتن در معرض محرک‌های آسم را افزایش می‌دهند.

پس از باران ورزش کنید

باران بسیاری از آلرژن‌های موجود در هوا را از بین می‌برد و تعداد گرده‌ها پس از بارش باران کمترین میزان است.

آب و هوا را بررسی کنید

اگر هوا سرد است، به دویدن در داخل خانه روی پیست یا تردمیل فکر کنید. روز‌های بارانی، مرطوب، گرم، ابری و بدون باد برای دویدن با آسم بهترین هستند.

یک ماسک محافظ همراه خود ببرید

استفاده از ماسک محافظ هنگام دویدن می‌تواند قرار گرفتن در معرض گرده را کاهش دهد. اگر می‌خواهید وقتی هوا سرد است بیرون بدوید، می‌توانید از ماسک یا روسری نیز استفاده کنید تا از ورود هوای بیش از حد سرد به ریه‌هایتان جلوگیری کنید.

گرم کردن و سرد کردن در تمرینات

به آرامی تمرین خود را با گرم کردن شروع کنید. به همین ترتیب، به طور ناگهانی ورزش را متوقف نکنید. در عوض، قبل از پایان ورزش بدنتان را سرد کنید.

دوش گرفتن بعد از دویدن را امتحان کنید

برای کاهش علائمی که ممکن است شما را از دویدن در روز بعد باز دارد پس از دویدن لباس‌های خود را بشویید تا مطمئن شوید که هرگونه آلرژن‌هایی را از خود دور کرده‌اید. رها کردن لباس‌هایتان در اتاق لباسشویی و همچنین پاک کردن کفش‌هایتان می‌تواند مفید باشد.
آسم خود را کنترل کنید اگر آسم شما بدتر شود، ممکن است لازم باشد از دویدن صرفه نظر کنید تا زمانی که با تنظیم دارو یا سایر کار‌های سبک زندگی به کنترل بهتری برسید. با پزشک خود در مورد آنچه که تجربه می‌کنید صحبت کنید.

محدودیت‌های خود را بشناسید

دویدن یک فعالیت سنگین است که بیشتر از سایر فعالیت‌ها باعث تحریک آسم شما می‌شود. آهسته شروع کنید و حواس تان باشد که چقدر و با چه سرعتی می‌توانید پیش بروید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما