تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۶ تير ۱۴۰۳

رئیس سازمان بازرسی: از برخورد با فساد غافل نبوده‌ایم

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تشریح اقدامات این سازمان در سال گذشته گفت: سازمان بازرسی در دوران تحول و تعالی اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داده البته از برخورد با فسادهم غافل نبوده است.

ذبیح الله خدائیان

رویداد۲۴ ایسنا نوشت: خدائیان بیان کرد: امروزه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دستگاه نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور با این گستردگی، اختیارات و ابعاد نداریم.

وی جامع‌ترین دستگاه نظارتی در کشور را سازمان بازرسی کل کشور دانست و یادآور شد که این سازمان بر تمام دستگاه‌های نظامی، انتظامی، اطلاعاتی، امنیتی، اجرایی و قضایی در ابعاد مالی و اداری نظارت می‌کند و پیش بینی چنین دستگاه نظارتی ناشی از تیزبینی شهید بهشتی است.

این مقام قضایی در بخش دیگری از سخنان خود به گوشه‌ای از عملکرد سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور در دوره تحول و تعالی، اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داده و پشتیبان مدیران فعال و پرتلاش است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با اقدامات انجام شده در سازمان بازرسی دو هزار مسئله شناسایی شد که هر کدام می‌تواند زمینه ساز فساد باشد با شناسایی این تعداد مسئله و در نهایت با سنجش، ارزیابی و بررسی همه جانبه حدود بیش از ۲۰۰ گلوگاه فساد شناسایی مشخص و این گلوگاه‌ها به همراه علل، عوامل و راهکار‌های رفع آن در گزارشی به سران قوا اعلام شد.

خدائیان با اشاره به اینکه در برنامه‌های نظارت و بازرسی رفع این گلوگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت، گفت: برای رفع این گلوگاه‌های فساد برنامه‌های کلان تعریف شد به گونه‌ای که با راهبری یکی از معاونان به عنوان نمونه یک موضوع مانند فرار مالیاتی را در دستور کار قرار داده و بازرسی‌ها در سراسر کشور حول این موضوع شکل می‌گرفت در بدو امر این شیوه جدید و سخت بود، اما با تلاش همکاران نتایج بسیار خوبی را به دست آمد.


بیشتر بخوانید: پشت پرده قرارداد ترکمانچای «شهربازی تهران» بین شهرداری و مفسدان اقتصادی | چگونه زاکانی چوب حراج را به تهران زد؟


وی بیان کرد: در نتیجه بازرسی‌های کلان سازمان بازرسی تعدادی از گلوگاه‌ها در سال گذشته رفع شد که در پایان سال ۱۴۰۲ و ابتدای امسال گزارش‌های کلانی از سازمان بازرسی در اختیار سران قوا قرار گرفت که در طول تاریخ سازمان بازرسی بی سابقه است.

پرونده‌های تشکیل شده در تاریخ سازمان بازرسی کم نظیر است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه این سازمان در کنار اقدامات پیشگیرانه از برخورد با فساد غافل نبود؛ اظهار کرد: اینگونه نیست که اگر اقدامات پیشگیرانه در دستور کار است از مفاسدی که واقع می‌شود غافل باشیم به طوری که پرونده‌هایی تشکیل شده در تاریخ سازمان بازرسی کم نظیر است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از رئیس قوه قضائیه به دلیل حمایت‌های گسترده از سازمان بازرسی کل کشور به برخی از اقدامات شاخص این سازمان در زمینه هوشمند سازی اشاره کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در جلسه اخیر اعلام کردند که گزارشات به سازمان بازرسی افزایش داشته که این به دلیل هوشمندسازی فرایند رسیدگی هاست و مردم برای اعلام یک موضوع، مجبور نیستند مراحل پیچیده را طی کنند و این امر در رشد گزارشات تاثیر داشته است.

خدائیان تاکید کرد: رسیدگی به شکایات و گزارشات فساد کاملا هوشمند است و مردم از طریق شماره ۱۳۶ می‌توانید به راحتی شکایات خود را ثبت و نتایج حاصله را دریافت نمایند.

وی در ادامه سخنان خود به دسترسی سازمان بازرسی به تعداد زیادی از سامانه دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: برخی از دستگاه‌ها با وجود حکم قانونی هنوز امکان دسترسی به این سازمان را نداده اند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: امروزه شرکت‌های اندکی دولتی هستند و اغلب به نهاد‌های شبه دولتی واگذار شدند علی رغم اینکه دولتی نبودند خصوصی هم محسوب نمی‌شدند، اما اموالشان عمومی بود افرادی که اقدام به برداشت وجوه و اموال کلان در این شرکت‌ها و کارخانجات می‌کردند، چون مسئولان و کارمندان آن‌ها کارمند دولت محسوب نمی‌شوند لذا عمل آن‌ها تحت عنوان خیانت در امانت و نه اختلاس قابل تعقیب بود و، چون جرم خیانت در امانت جرم قابل گذشت محسوب می‌شود، نیاز به شکایت شاکی خصوصی داشت و معمولاً هیات مدیره از طرح دعوا خودداری می‌کردند و پرونده‌ها در مرجع قضایی مختومه می‌شدند. با پیگیری سازمان بازرسی در قانون برنامه هفتم توسعه حکمی مبنی بر اینکه هرگونه برداشت وجوه و اموال از نهاد‌های شبه دولتی توسط کارکنان و مسئولان آن‌ها حسب مورد در حکم اختلاس و یا تضییع اموال دولتی است پیش بینی و به تصویب رسید.

وی اشاره کرد که حکم مذکور نقش مهمی در مبارزه با مفاسد در مراجع شبه دولتی دارد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما