تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

از مد آندروژین چه می‌دانید؟

آیا تاکنون چیزی درباره مد آندروژین شنیده‌اید؟ مد آندروژین همان مد سبک زنانه-مردانه است که این روزها در دنیا جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. اما از این مد چه می‌دانید؟

از مد آندروژین چه می‌دانید؟

اقتصاد۲۴- شاید بهتر باشد به جای استفاده از واژه مد آندروژین از سبک آندروژین یا همان سبک مد زنانه-مردانه استفاده کنیم سبکی که این روز‌ها در دنیا جایگاه ویژه و خاصی پیدا کرده است و به نظر می‌رسد هم‌چنان و با تغییر در سبک دنیای مردان و به ویژه زنان حالاحالا‌ها بماند و حتا در برخی موارد پررنگ‌تر هم شود.

به گزارش رویداد۲۴ بسیاری از ما با شنیدن این سبک ممکن است گمان کنیم این مد هم مانند دیگر مد‌ها و سبک‌ها به تندی می‌آید و با سرعتی بیش‌تر هم از بین می‌رود، اما توجه داشته باشید این سبک به سده‌ی هفدهم میلادی برمی‌گردد بنابراین واژه و سبک تازه و نویی نیست.

اصطلاح Androgynous از واژه لاتین "androgyne" گرفته شده که ترکیبیست از ویژگی‌های جسمی مرد و زن و این ویژگی‌ها را توصیف می‌کند. اما معنای مد آندروژین چیست؟ این مد از برابری میان زن و مرد حتا در پوشش می‌آید درواقع به معنای لباس و لوازم جانبی طراحی شده برای جلوگیری از ایجاد تمایز بین ویژگی‌های فیزیکی مردانه و زنانه و بیان هویت جنسی غیر دوتایی است؛ و برای تعریف آن ابتدا باید به ریشه واژه androgynous نگاه کرد. همچنین، در زمینه مد، متوجه خواهیم شد که یک فرد آندروژین کیست و چیست؟

آندروژین‌ها خود را به این شکل توصیف می‌کنند: چیزی میان زن و مرد، بین مذکر و مؤنث؛ "در بین" جنسیت مرد و زن. یا نه مؤنث و نه مذکر.

از مد آندروژین چه می‌دانید؟

خاستگاه مد آندروژین

پوشش و سبک لباس‌پوشیدن در درازای تاریخ تغییرات زیادی کرده است و همواره هم مورد بحث و جدل بوده است و معمولا هم بر اساس ساختار‌های اجتماعی، بر اساس جنسیت تحمیل می‌شد.
برای نمونه شلوار به طور سنتی یک نوع لباس مردانه بود که برای زنان مورد توجه نبود و گاه اگر زنان می‌خواستند از آن استفاده کنند ساختار‌های اجتماعی و یا فردیت افراد و دیدگاه و مناسباتشان مانع می‌شد.

مد آندروژین چیست؟

سبک‌های مد آندروژینی که به سبک سرکش هم مشهور است برای بار نخست از انگلستان و فرانسه پدیدار شد.

مد آندروژینی که در ابتدا به عنوان نوعی لباس پوشیدن انحصاری مورد توجه قرار گرفت، روشی ارجح برای برجسته کردن طبقه اشراف از نظر بصری بود.

در درازای دهه ۱۸۰۰، تحت تأثیر انقلاب صنعتی و یونیفرم‌هایی که با خود به همراه داشت، یکنواختی سبک بین زن و مرد کم‌کم افزایش پیدا کرد و جالب این‌جاست که این ماجرا هم از ارتش و از هنگامی‌که آن‌ها شروع به خدمت‌گرفتن زنان به‌عنوان جاسوس گرفتند آغاز شد. از این‌جا بود که زنان ناچار شدند یونیفورم‌های ویژه‌ای متشکل از ژاکت و لباس روی شلوار بپوشند تا هم شبیه مردان به نظر برسند و هم‌این‌که لباسشان دست و پا گیر نباشد.

از مد آندروژین چه می‌دانید؟

پیشگامان مد آندروژین

همان‌گونه‌که اشاره کردیم این سبک لباس‌پوشیدن ارتباط مستقیم با فعالیت‌ها و روابط اجتماعی زنان دارد. هنگامی‌که زنان احساس کردند لباس هایشان اجرا‌ها و فعالیت‌های روزانه شان را محدود می‌کند مد آندروژین کم‌کم پا به عرصه گذاشت و پررنگ شد.

هنگامی‌که فعالان زن ظهور کردند این جنبش هم پررنگ‌تر شد و زنان شروع به پوشیدن لباس‌های مردانه کردند. در این زمان این مد محبوبیت بسیاری به دست آورد.

بهترین نمونه لوئیزا کاپتیلو، یک فعال حقوق زنان و نخستین زنی در پورتوریکوست که کت و شلوار مردانه و کراوات پوشیده است.


بیشتر بخوانید:اگر پوست روشن دارید این رنگ‌ها را بپوشید


مدل لباس‌های استایل آندروژین

به آرامی، زنان شروع به درک لباس‌های پوشیده توسط مردان کردند که بسیار راحت‌تر است. در مقایسه با لباس زنانه، شلوار مردانه برای فعالیت بدنی و حرکت عمومی عالی بود.

لباس‌های شیک استایل آندروژین

الیزابت اسمیت میلر یکی از اولین طراحانی است که با ابداع یک مدل شلوار منحصربفرد که بعداً "Bloomer" نامیده شد، به این حرکت پرداخت. الیزابت برای اولین بار "این سبک منحصر به فرد" را به پسر عمویش الیزابت کدی استانتون، یک حق رأی آمریکایی، فعال اجتماعی، طرفدار لغو قانون، و چهره برجسته جنبش اولیه حقوق زنان نشان داد. کدی از ظاهر و آزادی حرکت و تجربه اش از پوشیدن شلوار بسیار تحت تأثیر قرار گرفت.

از مد آندروژین چه می‌دانید؟

"ANDROGYNOUS" چیست؟

Androgynous از واژه لاتین "androgyne" گرفته شده و ریشه یونانی دارد. واژه یونانی از andras (مرد) و gune (زن) ساخته شده است. این واژه که AN-druh-jin تلفظ می‌شود، ترکیبی از ویژگی‌های فیزیکی مرد و زن را توصیف می‌کند.

امروزه، آندروژین‌ها هویتی را در زیر چتر‌های غیر باینری و ترنسجندر توصیف می‌کنند. اکنون، این ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، بنابراین به طور خلاصه تفاوت بین جنس و جنسیت را توضیح خواهیم داد.

تفاوت میان جنس و جنسیت 

به گفته سازمان بهداشت جهانی، جنس یک ویژگی بیولوژیکیست، در حالی که جنسیت یک ساختار اجتماعیست. به این ترتیب، بر اساس تجربیات، ادراک از خود و رفتار افراد، در نحوه تجربه جنسیت افراد تفاوت‌هایی وجود دارد.

فرد آندروژین چیست؟

آندروژین‌ها هویتی را انتخاب می‌کنند که می‌تواند به عنوان ترکیبی از هر دو یا هیچ یک از جنسیت‌های کلاسیک باینری (مرد، زن) توضیح داده شود. با این حال، آندروژینی اغلب در رابطه با جنسیت یا هویت جنسی استفاده می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
0
1
بعضی لباس‌های مردان در قدیم حتی دوره قاجار بسیار شبیهلباسهای زنانه دوره های بعد تاریخ است که در تابلوهای نقاشی دیده می شود .
ولی شما را به خدا این یکی را دیگر اینجا مد نکنید.
مد هم مثل هر پدیده ای اعتدالش خوب است. از حد و اعتدال خارج شود واقعا حال به هم زن می شود.
اعتدال در تمام شئون زندگی خوب است.
نظرات شما