تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

هلیکوپتر تهاجمی هاربین Z-۹W چین چه مشخصاتی دارد؟

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های هلیکوپتر تهاجمی هاربین Z-9W خواهیم پرداخت.

هلیکوپتر تهاجمی هاربین Z-۹W چین چه مشخصاتی دارد؟

رویداد۲۴ | حسین فلاحی: هاربین Z-۹W یا Zhi-۹W یک هلیکوپتر تهاجمی است که توسط گروه صنایع هواپیماسازی هاربین چین تولید شده است. Z-۹W یک نوع تهاجمی بومی از هلیکوپتر کاربردی Z-۹ است که خود نسخه‌ای از یوروکوپتر ای‌اس۳۶۵ دوفین است که با مجوز ساخته شده است.

Z-۹W می‌تواند در طیف گسترده‌ای از ماموریت‌ها از جمله ضد تانک، پشتیبانی نزدیک هوایی، گشت مسلحانه، ضد تروریسم و ​​اجرای قانون را انجام دهد.

توسعه هلیکوپتر هاربین Z-۹W

Z-۹W اولین پرواز خود را در سال ۱۹۸۷ انجام داد. اولین تست موشک از این هلیکوپتر در سال ۱۹۸۹ انجام شد. نوع تولیدی آن توسط ارتش خلق چین در اوایل دهه ۱۹۹۰ وارد خدمت شد.

طراحی هاربین Z-۹W

هلیکوپتر Z-۹W از آلیاژ آلومینیوم سبک با استفاده از پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه و مواد فیبر مقاوم در برابر شعله نومکس ساخته شده است. طراحی این بالگرد به شکل قطره اشک شامل یک بوم نوک تیز به دم و کابین خلبان پله‌دار است. دو دکل تسلیحاتی از خارج به بدنه پشت کابین وصل شده است.

هلیکوپتر تهاجمی هاربین Z-۹W چین چه مشخصاتی دارد؟

طول این هلیکوپتر ۱۳.۷ متر، قطر روتور آن ۱۲ متر و ارتفاع آن ۳.۹ متر است. حداکثر وزن برخاست این بالگرد ۴۱۰۰ کیلوگرم است. Z-۹W می‌تواند بار مفید ۱۳۶۶ کیلوگرم را حمل کند.

کابین خلبان و اویونیک هاربین Z-۹W

Z-۹W دارای کابین شیشه‌ای دو نفره است که نمایشگر‌های چند منظوره، سیستم خلبان خودکار، ارتفاع سنج رادیویی، اینرسی/جی پی اس، ترانسپوندر و یک رادیو تک باند را یکپارچه می‌کند.


بیشتر بخوانید: با هلیکوپتر حمل و نقل تاکتیکی NH۹۰ آشنا شوید


این هلیکوپتر می‌تواند به صورت اختیاری با جهت یاب خودکار KDF-۸۰۶، مجموعه رادیویی فرمان KTR-۹۰۸ VHF و سیستم مخابره داخل ساختمان TB-۳۱ مجهز شود.

هلیکوپتر تهاجمی هاربین Z-۹W چین چه مشخصاتی دارد؟

نوع پایه Z-۹W مجهز به یک دید نوری است که بر روی سقف کابین خلبان بر روی موقعیت اپراتور سلاح نصب شده است. برای جستجو و هدف گیری اهداف و همچنین هدایت موشک ضد تانک در حالت خط فرمان نیمه خودکار استفاده می‌شود.

برجک هدف گیری زیر دماغه روز/شب Z-۹WA توسط مرکز توسعه فناوری الکترواپتیک لویانگ ساخته شده است. این واحد فلیر و یک سیستم تلویزیونی با نور کم را ادغام و امکان انجام عملیات در طول روز/شب در شرایط آب و هوایی مختلف را فراهم می‌کند.

موشک‌ها و اقدامات متقابل هاربین Z-۹W

دکل‌های تسلیحاتی در دو طرف بدنه می‌توانند تا ۸ موشک ضد تانک هدایت سیمی HJ-۸ را حمل کنند. Z-۹W همچنین می‌تواند به دو توپ ۲۳ میلی متری / مسلسل ۱۲.۷ میلی متری / راکت انداز ۵۷ میلی متری یا چهار موشک هوا به هوا TY-۹۰ مسلح شود.

هلیکوپتر تهاجمی هاربین Z-۹W چین چه مشخصاتی دارد؟

مجموعه اقدامات متقابل الکترونیکی Z-۹WA یک سیستم هشدار موشکی و شعله افکن است. این سیستم قادر به تشخیص فروسرخ موشک‌های ورودی است که می تواند به خلبان اخطار می‌دهد و به طور خودکار دیسپنسر‌های چف/شعله را فعال می‌کند تا موشک را فریب دهد.

موتور‌ها و عملکرد هلیکوپتر چینی

Z-۹W دارای دو موتور توربوشفت WZ-۸A است. WZ-۸A نسخه‌ای از موتور توربومکا آریل-IC۱ است که با مجوز ساخته شده است. هر موتور توان خروجی ۶۳۲ کیلووات را تولید می‌کند.

این هلیکوپتر مجهز به ارابه فرود سه چرخه جمع شونده با کارکرد هیدرولیکی است. دو واحد دنده فرود اصلی تک چرخ به داخل بدنه جمع می‌شوند. واحد دماغه دو چرخ نیز به سمت عقب به داخل بدنه جمع می‌شود. هر واحد مجهز به کمک فنر اولئو پنوماتیک است.

هلیکوپتر تهاجمی هاربین Z-۹W چین چه مشخصاتی دارد؟

هلیکوپتر Z-۹W در حالی که سلاح‌های خارجی حمل می‌کند می‌تواند با حداکثر سرعت کروز ۲۳۸ کیلومتر در ساعت پرواز کند. برد کشتی با مخزن کمکی داخلی ۱۰۰۰ کیلومتر است. این بالگرد ۳.۳۵ ساعت استقامت دارد.

انواع هلیکوپتر هاربین

Z-۹WA: یک نوع هلیکوپتر حمله شبانه بهبود یافته از Z-۹W است. این مدل که در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد، دارای برجک EO نصب شده روی دماغه است که یک تلویزیون کم نور و دوربین‌های مادون قرمز را در خود جای داده است. از دیگر ویژگی‌های قابل توجه آن می‌توان به ستون‌های بازطراحی شده سلاح، کابین خلبان جدید، مجموعه جنگ الکترونیک و موتور‌های قدرتمندتر اشاره کرد.

Z-۹WE: یک هلیکوپتر تهاجمی سبک است که برای بازار‌های صادراتی در نظر گرفته شده است. چهار هلیکوپتر بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ به نیرو‌های مسلح کنیا تحویل داده شد.

هلیکوپتر تهاجمی هاربین Z-۹W چین چه مشخصاتی دارد؟

Z-۹EC: یک نوع هلیکوپتر جنگی ضد زیردریایی است که برای بازوی هوایی نیروی دریایی پاکستان ساخته شده است. این هلیکوپتر مجهز به اژدر‌های ASW و ترکیبی از حسگر‌ها و رادار‌ها برای یافتن، ردیابی و انهدام زیردریایی‌های دشمن است.

مشخصات فنی کلی هلیکوپتر هاربین

نوع:  هلیکوپتر تهاجمی

خدمه: دو

سازنده: گروه صنایع هواپیماسازی هاربین

اپراتور اولیه: ارتش آزادیبخش خلق

حداکثر سرعت کروز با بار سلاح: ۲۳۸ کیلومتر بر ساعت

برد کشتی: ۱۰۰۰ کیلومتر

حداکثر وزن برخاستن: ۴۱۰۰ کیلوگرم

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما
پیشخوان