تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۰۴ آبان ۱۴۰۳

فوری/ خبر جدید درباره سکه‌های ضرب ۱۴۰۳/ کاهش قیمت سکه‌های ۱۳۸۶ در راه است؟

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد:با تمهیدات بانک مرکزی و در راستای مدیریت بازار، از هفته آینده معاملات حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه انجام می‌شود. عرضه سکه در این دوره انبوه خواهد بود. 

فوری/ خبر جدید درباره سکه‌های ضرب ۱۴۰۳/ کاهش قیمت سکه‌های ۱۳۸۶ در راه است؟

رویداد۲۴| مدیر روابط عمومی بانک مرکزی افزود: متقاضیان انواع سکه ربع، نیم و تمام بهار آزادی به تاریخ ۱۴۰۳ نیز بزودی می‌توانند این سکه‌های جدید را از طریق معاملات حراج ‎مرکز مبادله دریافت کنند.

تسنیم نوشت: یک کارشناس بازار طلا هم روند نزولی قیمت سکه و حباب آن در بازار داخلی را ناشی از اقدام اخیر بانک مرکزی در راستای افزایش واگذاری‌ها دانست و به ایرنا گفت: این در حالیست که انس جهانی طلا در طول یک هفته ۱۷ دلار افزایش یافت.

محمد کشتی‌آرای درباره تحولات بازار طلا در هفته‌ای که گذشت، افزود: با توجه به شرایط موجود سیاسی جهانی، بحران خاورمیانه، جنگ اوکراین، شرایط اقتصادی امریکا و نزدیکی به انتخابات آمریکا قیمت انس جهانی طلا تحت تاثیر قرار گرفته است و به نظر می‌رسد فعلا شاهد رشد قیمت انس جهانی باشیم.

وی اظهار داشت: در هفته گذشته طبق معمول چند ماه اخیر، قیمت طلا در بازارهای جهانی سیر صعودی داشته و این هفته نیز به رکورد جدید قیمتی دست پیدا کرد به طوری که نرخ هر انس طلا به ۲ هزار و ۷۴۵ دلار رسید که تاکنون بی‌سابقه بوده است.

کشتی‌آرای تصریح کرد: روز پنجشنبه نرخ هر انس جهانی طلا ۲ هزار و ۷۳۸ دلار بود که نسبت به ابتدای هفته ۱۷ دلار افزایش داشت و امروز جمعه این نرخ به ۲ هزار و ۷۲۸ دلار رسید که ۱۰ دلار کاهش قیمت را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در یکسال اخیر قیمت طلا در بازارهای جهانی حدود ۳۸ درصد افزایش قیمت داشته که یک رکورد به شمار می‌رود.

کشتی‌آرای با بیان اینکه همراه با سیر صعودی قیمت انس جهانی طلا نرخ سایر فلزات گران‌بها نیز افزایش یافته است، گفت: این روند در بازار داخلی نیز بی‌تاثیر نبوده تا جایی که در هفته گذشته، اتفاقات جدیدی رخ داد و شاهد روزهای پرن وسان قیمت طلا و سکه بودیم.

وی افزود: در اواسط هفته‌ای که گذشت با توجه به افزایش شدید تقاضا و افزایش شدید حباب سکه، بانک مرکزی اقدام به صدور اطلاعیه‌ای مبنی بر افزایش واگذاری سکه از یک روز در هفته به سه روز در هفته و همچنین به جای ضرب سکه سال ۸۶، تصمیم بر این شد که از این به بعد سکه به تاریخ همان سال ضرب شود، مجموع این عوامل موجب کاهش قیمت سکه و حباب آن شد.

کارشناس بازار طلا تصریح کرد: حباب سکه در هفته گذشته به رقم بی‌سابقه ۱۴ میلیون تومان رسیده بود که با اطلاعیه بانک مرکزی به یک‌باره قیمت سکه طرح جدید و حباب آن کاهشی شد و به کمتر از ۱۰ میلیون تومان رسید و همچنین موجب کاهش قیمت سکه طرح جدید و دیگر انواع سکه دیگر شد.

کشتی‌آرای بر این باور است که با این اقدام به موقع بانک مرکزی تقاضا کاهش و عرضه افزایش می‌یابد، بنابراین به طور طبیعی نیاز بازار برآورده خواهد شد.

وی اظهار داشت: این درحالیست که بانک مرکزی از مردم خواست به بانک‌ها مراجعه و برای تامین سکه مورد نیاز خود طبق تعداد اعلامی بانک مرکزی ثبت‌نام و سکه خود را دریافت کنند.

کشتی‌آرای گفت: این هفته قیمت سکه طرح قدیم با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان، سکه طرح جدید با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه با ۳۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه با ۲۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه گرمی با ۲۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

وی یادآور شد: در واقع در هفته گذشته، سکه امامی یا سکه طرح جدید به نرخ ۵۶ میلیون تومان رسیده بود که با اقدام بانک مرکزی کاهش یافت و در آخرین روز هفته ۵۴ میلیون تومان معامله شد.

این کارشناس بازار طلا، افزایش قیمت سکه را در هفته گذشته، ناشی از افزایش ۱۷ دلاری قیمت انس جهانی طلا و ارز دانست و افزود: همچنین بیشترین تاثیر افزایش قیمت روی طلا بوده به طوری که قیمت هر مثقال طلای آب شده با یک میلیون و ۴۶۵ هزار تومان افزایش هفتگی روز گذشته به ۱۹ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۳۳۸ هزار تومان افزایش هفتگی ۴ میلیون و ۵۸۳ هزار تومان معامله شد.

وی وضعیت بازار هفته آینده طلا و سکه را همراه با نوسان پیش‌بینی کرد و گفت: هفته آینده نیز با توجه به تحولات سیاسی جهانی همچنان شاهد افزایش قیمت انس جهانی طلا خواهیم بود.

وی افزود: اما با توجه به اقدام اخیر بانک مرکزی در خصوص افزایش واگذاری‌های سکه، به نظر می‌رسد هفته آینده با چنین مدیریتی شاهد کاهش قیمت انواع سکه در بازار داخلی باشیم.

برچسب ها: بازار طلا
نظرات شما