گزارش رویداد۲۴ درباره تداوم غفلت دولت در امر اطلاع رسانی
گلوگاه اطلاعرسانی «وزارت صنعت» در دست یاران «سرهنگ»
سوال این است که «فرزاد خلفی» چگونه به وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان گزینهای مناسب برای اطلاعرسانی این وزارتخانه مهم اقتصادی، نه معرفی بلکه تحمیل شده است؟ حسب اطلاع خبرنگار رویداد۲۴ معاون رسانهای سابق مرکز ارتباطات و بینالملل شهرداری تهران توسط دو نفر از نمایندگان فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیر عامل یک خبرگزاری دولتی بدون در نظر گرفتن نتایج آن، معرفی شده که بسیار جای تاسف دارد.
رویداد۲۴- جدیدترین هدف منتقدان دولت وزارت صنعت، معدن و تجارت به حساب می آید، انتقادات اخیر احمد توکلی در رابطه با محمدرضا نعمت زاده نشان دهنده همین موضوع است.
در چنین مواقعی انتظار می رود که روابط عمومی به دفاع از سازمان وابسته به آن بپردازد، اما مشکل اصلی در ضعف مدیریت روابط عمومی این وزارتخانه است.
فرزاد خلفی که پیش از این مدیر روابط عمومی شهرداری تهران و ستاد خبری محسن رضایی را عهده داشت، امروز مدیر روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت به حساب میآید که برای حمایت از وزارت متبوع به یکی از نقاط ضعفهای جدی تبدیل شده است.
این مسئله البته در راس تیم اطلاعرسانی دولت هم دیده میشود و به نظر میرسد، یاران دیرین سرهنگ که گلوگاه اطلاعرسانی دولت را در دست دارند، به دوستان سابق خود همچنان وفادار ماندهاند.
از ابتدای شروع به کار دولت روحانی عملکرد تیم اطلاعرسانی او بارها مورد نقد جدی قرار گرفت، حتی یک بار مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی عملکرد این تیم را مطابق با دستاوردهای دولت ندانسته و گفته بود: «متاسفانه به خاطر عدم همکاری صداوسیما، دولت نتوانست برای مردم توضیح دهد، ضمن اینکه تیم اطلاعرسانی دولت هم ضعیف است ودرحد اقدامات و دستاوردهای آن نیست.» اما این انتقادات هیچ تاثیری بر تصمیم رئیس جمهور نداشته است.
مسئله توافق هستهای بزرگترین دستاورد دولت به حساب میآید، ولی در آگاهی مردم از این موضوع حداقل کارها صورت گرفت و در مقابل رسانههای منتقد دولت موفق شدند نهایت استفاده را از این موقعیت ببرند و به هر بهانهای دولت و تیم هستهای او را مورد هجمه قرار دادند و در برابر آنان ظریف و روحانی ناچار شدند به تنهایی واکنش نشان دهند و به دفاع از عملکرد خود بپردازند.
پس از برجام هم مسئله فیشهای حقوقی مطرح شد و در حالی که مجددا رقبای انتخاباتی روحانی نهایت استفاده را از این موجسازی بردند، تیم اطلاعرسانی دولت نتوانست آنگونه که شایسته بود به دفاع برخیزد و کار به جایی رسید که حسن روحانی به همراه اسحاق جهانگیری دست به کار شدند.
پس از آن موارد دیگری به مانند عضویت ایران در اتحادیه مبارزه با پولشویی هم مطرح شد که باز هم به روال سابق پیش رفت و مسئولیت دفاع از آن بر عهده علی ربیعی، وزیر کار و تعاون افتاد.
بنابراین در تمام این موارد پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری تنها نظاره گر موج سازی و موج سواری های منتقدان، علیه دولت بود. اسماعیلی در کارنامه خود سخنگویی ستاد انتخاباتی محمد باقرقالیباف، مدیر عاملی خبرگزاری مهر، دبیر سیاسی روزنامه جام جم، مدیر مسئولی روزنامههای جوان و تهران تایمز را بر عهده داشته است.
به عبارتی دیگر معاون اطلاع رسانی و ارتباطات دولت حسن روحانی، رفیق گرمابه و گلستان منتقدان تند و تیز حسن روحانی که برخی در سودای کسب مقام ریاست جمهوری برای سال آینده به سر می برند، محسوب میشود.
بدون شک این حرکت، اشتباه تاکتیکی نعمت زاده به حساب میآید که متاسفانه بدون هیچ کم و زیادی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تکرار شده است.
چندی پیش احمد توکلی در نامهای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور خواستار عزل وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل فساد مالی شده بود.نکاتی که احمد توکلی در این نامه مورد توجه قرار داده بود، قطعا نشان از این داشت که جدیدترین هدف منتقدان دولت وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در سکوت روابط عمومی برای دفاع از عملکرد وزارتخانه باز این نعمت زاده وزیر صنعت بود که به تنهایی وارد میدان شد تا پاسخ ادعاها و اتهامات را بدهد.
در چنین مواقعی معمولا انتظار میرود که روابط عمومی به دفاع از سازمان وابسته به آن بپردازد، اما مشکل اصلی در ضعف مدیریت روابط عمومی این وزارتخانه است که برعهده «فرزاد خلفی» قرار دارد. در این خصوص هم به مانند آنچه در دولت همواره شاهد بودهایم اتفاقی جز سکوت نیفتاد.
فرزاد خلفی، مدیر روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سردبیر روزنامه «ملت ما» از رسانههایی وابسته به محسن رضایی، نماینده محسن رضایی در مناظرات انتخاباتی، مسئول ستاد خبری انتخاباتی محسن رضایی در سال 92، معاون رسانهای مرکز ارتباطات و بینالملل شهرداری تهران و مدیرکلی اطلاع رسانی مجمع تشیخص مصلحت نظام بود که دارای مدرک مهندسی «تولیدات گیاهی» و فوق لیسانس روابط بین الملل است.
خلفی همچنین کتاب «توطئههای شیطانی» را در سن 19 سالگی به تالیف در آورده و در شهر قم به انتشار آن پرداخته است و به نظر میرسد بیش از آنکه به عنوان مدیر روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت به نگاه دولت تدبیر و امید نزدیک باشد به رقیبان و منتقدان حسن روحانی همراهی و همفکری دارد.
اسفند 94 زمانی که اسحاق جهانگیری در پاسخ به کنایه محمد باقر قالیباف که از او خواسته بود در ایام تعطیلات نوروز به منطقه 12 بیاید تا حجم عظیمی از کارهای زیرساختی را ببیند، گفته بود «از جنابعالی هم تقاضا میشود چنانچه در ایام عید در تهران تشریف دارید گشتی در مناطق ۱و ۲ و ۳ و ۵ و ... تهران بزنید تا با حجم عظیم تخلفات گوناگون در حوزه عمران شهری، از تخریب باغات گرفته تا گودبرداریهای غیرمجاز، بیشتر آشنا شوید.»
فرزاد خلفی که آن زمان مدیریت روابط عمومی شهرداری تهران را بر عهده داشت همچون امروز همواره مهر سکوت بر لب نداشت و برای دفاع از محمد باقر قالیباف به سرعت وارد عمل می شد که برای بی اثر کردن کنایه معاون اول رییس جمهور مدعی شد: «این خبر دروغ محض است و مرکز ارتباطات شهرداری تهران به رغم میل باطنی به دلیل مغرضانه بودن خبر پیگیریهای حقوقی را انجام میدهد. وی همچنین ضمن اعلام این مطلب با بیان اینکه امیدوارم خداوند به منتشرکنندگان این خبر کذب، «سلامت عقلی و روانی» دهد، اظهار کرده بود: «بدون شک در شرایطی که ارتباط بین شهرداری تهران و دولت در بهترین وضع خود قرار دارد و جلسات پی در پی و مستمری میان دولت و شهرداری تهران برگزار میشود، به دور از اخلاق حرفهای است که به دنبال ایجاد اختلاف باشیم.»
اما سوال این است که «فرزاد خلفی» چگونه به وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان گزینهای مناسب برای اطلاعرسانی این وزارتخانه مهم اقتصادی نه معرفی بلکه تحمیل شده است؟ حسب اطلاع خبرنگار رویداد۲۴ معاون رسانهای سابق مرکز ارتباطات و بینالملل شهرداری تهران توسط دو نفر از نمایندگان فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیر عامل یک خبرگزاری دولتی بدون در نظر گرفتن نتایج آن، به وزیر صنعت معرفی شده که بسیار جای تاسف دارد.
بدون شک این اتفاقات زنگ خطری برای حسن روحانی و اعضای هیات دولت است و این انتصابات در حالی روی میدهد که چهارماه بیشتر به انتخابات باقی نمانده است، و به نظر میرسد در صورت عدم تجدید نظر در نحوه انتخاب مدیران روابط عمومی ها به عنوان گلوگاه های اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی برای انتخابات سال آینده با مشکلات جدی مواجه شود.