واکنش مدیرعامل اسنپ به تعطیلی مجموعهاش
مسافرکشهای شخصی همیشه یکی از جمله مشکلات حمل و نقل شهری و جاده ای بوده است.اگرچه با وجود تدابیر اندیشیده شده مسئولان،حل مشکلات این بخش از اقتصاد سابقهای قدیمی دارد،ولی به صورت دورهای همیشه تیتر نشریات و خبرگزاریها بوده است.از جمله نقدهایی که به این بخش وارد میشود، عدم امنیت این مسافرکش ها، دریافت کرایههای سلیقهای و ایجاد ترافیک در معبرها و تقاطعهای شهری است.
در این میان یکی از راهکارهایی که برای حل این مشکل مطرح شده، اعلام ممنوعیت مسافرکشی خودروهای با پلاک شهرستان بوده که البته خود این راهکار جای بررسی داشته و باید دید پس از گذشت ۳ ماه چه میزان توانسته ترافیک معابر تهران را کاهش دهد. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، سردار تیمور حسینی می گوید:« ۴ میلیون از کل سفرهای درونشهری تهران توسط این مسافرکشها انجام میشود" که این عدد نشان از تعداد بالای جابجایی این مسافرکشها و اهمیت رسیدگی به مسافرکشهای شخصی را میرساند.»
ناصر امانی معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران نیز می گوید:«یکی
از موضوعاتی که در دستور کار شورای ترافیک تهران قرار دارد ساماندهی و
تعیین تکلیف مسافربرهای شخصی در سطح شهر است. امیدواریم در این شورا تصمیمی
جامع گرفته شود به این معنی که هم رفع ترافیک شهر و نظم شهری مورد نظر
قرار گیرد و هم دغدغه معیشت این افراد.»
به
نظر میرسد برای حل این مشکل ضمن در نظر گرفتن مشکلات ترافیکی که این
مسافرکشها به وجود می آورند ،باید بُعد تامین معیشت آنها را نیز در نظر
گرفت .در همین راستا کارشناسان توصیه می کنند که باید نسخهای برای این
مشکل پیچید که تمام جوانب را در بر داشته باشد.یکی از راهکارهایی که اخیرا
در فضای شهر تهران سر و صدای زیادی نیز به پا کرده است اپلیکیشنهای
درخواست خودرو اینترنتی هستند. موافقان این ایده، می گویند،به نظر میرسد
که راهکاری که این کسبوکارها ارائه میدهند توانسته ضمن راضی نگه داشتن
سمت راننده و مسافر معضل مسافرکشهای سرگردان را نیز حل کند،در مقابل گروهی
هم مخالفند.
شهرام
شاهکار، مدیرعامل یکی از همین کسبوکارهای درخواست خودرو اینترنتی می
گوید:«ما در اسنپ راهکاری را ارائه دادهایم که ضمن حل مشکل آلودگی هوا،
راه حلی برای مسافرکشان سرگردان است. راننده در این روش دیگر نیازی ندارد
که برای سوار کردن مسافر مسافتهای زیادی را خالی طی کند و دیگر نیازی هم
به بند آوردن چهارراهها و معابر برای سوار کردن مسافر نیست. راننده فقط
کافیست خودرو خود را در جای مناسب پارک کرده، خودرو را خاموش کرده و
اپلیکشن خود را روشن کند تا نزدیک درخواست سفر مسافر برای آنها ارسال شود.
اکنون بیش از ۳۰ هزار نفر کاربر راننده با استفاده از همین روش در حال
جابجایی مسافر هستند.»
شاهکار در واکنش به اعلام پلیس راهور درباره ممنوعیت کار مسافرکشهای
شهرستانی می گوید:« از همان زمان اعلام این خبر ما تمام تلاش خود را برای
پیروی از دستور پلیس راهور انجام دادهایم و اکنون تمام خودروهای موجود در
ناوگان اسنپ پلاک تهرانی هستند.با در نظر گرفتن راهکارها و اقداماتی که تا
کنون انجام شده است به نظر میرسد کلید حل مشکل مسافرکشهای سرگردان و نبود
نظارت بر آنها در همکاری بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر است و امید آن
میرود که با انجام این همکاریها و استفاده از تکنولوژیهایی که ذکر شد
شاهد حل شدن این مشکل در آیندهای نزدیک باشیم. »