تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۵

چرا سالی ۴ میلیارد دلار به ایرلاین‌های خارجی‌ بدهیم؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، قراردادهای خرید هواپیما را ضرورت صنعت هوایی و اقتصاد کشور خواند و گفت: چرا باید بیش از4 میلیارد دلار در سال از جیب ایرانی‌ها به جیب ایرلاین‌های خارجی برود و تحقیر هم بشویم.
رویداد۲۴-عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، قراردادهای خرید هواپیما را ضرورت صنعت هوایی و اقتصاد کشور خواند و گفت: چرا باید بیش از4 میلیارد دلار در سال از جیب ایرانی‌ها به جیب ایرلاین‌های خارجی برود و تحقیر هم بشویم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «عبدالرضا عزیزی» گفت: با وجود اینکه ایران در موقعیت ژئوپولیتیکی بسیارخوبی قرار گرفته و صاحب یک حریم هوایی امن است اما چرا گنجایش جابجایی فرودگاه امام باید 6 میلیون در سال باشد درحالی که فرودگاه‌های دبی و ترکیه 50 و 55 میلیون نفر در سال ترانزیت مسافر دارند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی‌، علت این موضوع را نداشتن ناوگان هوایی مناسب دانست و افزود: طبق قرارداد خرید هواپیما از ایرباس که به صورت فاینانس تنظیم شده پولی که به جیب خارجی‌ها می‌رود، هزینه خرید هواپیما در بازه زمانی طولانی مدت می‌شود، ناوگان نو و قوی وارد کشور می شود و به دلیل برداشته شدن تحریم و ارتباط با جهان هواپیماهای ما می توانند به نقاط مختلف دنیا سفر کنند.

عزیزی توسعه صنعت هوایی و گسترش آن در سایه ارتباط با جهان را از فواید برجام‌ خواند و گفت: اینکه عده‌ای با نگاه سیاسی به برجام سعی در کمرنگ جلوه دادن این مهم هستند کم‌انصافی است.

وی با بیان اینکه برجام آرام آرام اثر خود را نشان می دهد، حمله به برجام را سیاسی خواند و افزود: برجام تصمیم نظام بود و حتی بدعهدی‌های این روزهای آمریکا به نفع ما است و جهان را متقاعد کرد که این آمریکایی‌ها هستند که بدعهد بوده و حرف ایران درست است.

این نماینده مجلس انتقاد برخی نمایندگان در خصوص سرمایه گذاری دولت روی صنعتی لوکس و فانتزی را حرفی غیرمنطقی و سیاسی خواند و گفت: مگر ما می‌توانیم هواپیما بسازیم یا بدون خرید خارجی ناوگان هوایی را نوسازی کنیم؟ به نظر می رسد برخی افراد مایلند سالی 4 میلیارد دلار پول خود را هدر دهیم و نهایتا هواپیما هم نخریم.

به گفته عزیزی، هم اکنون امارات که کمتر از مشهد جمعیت دارد، صاحب بهترین و مجهزترین هواپیماها است، این درحالی است که در سالهای نخست بعد از انقلاب، وقتی اماراتی ها می‌خواستند برای انجام مسابقات جهانی به آرژانتین بروند به تهران آمدند و با هواپیمای ایران ایر راهی مقصد شدند.

وی وضعیت بنادر ایران را نیز در دوره پسابرجام مناسب خواند و گفت: برای بنادر هم اتفاقات خوبی افتاده و گزارش‌ها حاکی از افزایش میزان تخلیه و بارگیری و اعتماد بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بنادر است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به کمبود بودجه‌های اعتباری گفت: وزیر راه و شهرسازی با دست خالی کارهای خوبی را انجام داد و با ابتکار عمل و استفاده از فاینانس و با خلاقیت خود و آوردن بخش خصوصی کشور پای کار، پروژه‌ها را مدیریت کرده است.

عزیزی با بیان اینکه در این شرایط خاص مدیریت سخت است، گفت: برای حادثه قطار سمنان بسیار ناراحتیم اما دلیلی نمی شود دولت را تحت فشار قرار دهیم و وزارتخانه‌ای که وظیفه خطیر حمل و نقل کشور را تحت مدیریت دارد تعطیل کنیم.
نماینده مردم شیروان با بیان اینکه از تعطیلی این وزارتخانه مردم ضرر می‌کنند، گفت: باید عاقلانه فکر کرد، در حال حاضر 80 درصد نمایندگان مجلس استیضاح وزیر را به صلاح نمی‌دانند و به این استیضاح نه می گویند.

 

نظرات شما