وزیرآموزش و پرورش: یک چهارم دانشآموزان در مدارس روستایی و عشایری تحصیل میکنند
وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه روستایی و عشایری مستلزم آموزش و پرورش با کیفیت است.
رویداد۲۴-وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه روستایی و عشایری مستلزم آموزش و پرورش با کیفیت است.
پیش از ظهر امروز، سید محمد بطحایی در چهارمین همایش روز روستا و عشایر با رویکرد نخبگان روستایی، ظرفیت پنهان توسعه پایدار روستایی در سالن اجلاس سران، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و بنیانگذار انقلاب اسلامی و آرزوی صحت و سلامت برای رهبر معظم انقلاب، روز روستا و عشایر را تبریک گفت و اظهارکرد: امیدوارم برگزاری چنین همایش هایی باعث شود تا با شناخت منابع و محدودیت های حوزه روستایی و عشایری، این حوزه به جایگاه واقعی خود برسد.
وی افزود: براساس پژوهش هایی که صورت گرفته، اگر آموزش و پرورش از سطح قابل قبولی در بحث کیفیت برخوردار باشد می تواند در توسعه روستاها و عشایر موثر باشد بنابراین صرف وجود یک معلم در یک روستا میزان بی سوادی را کاهش می دهد اما توسعه روستایی را در پی نخواهد داشت.
بطحایی تصریح کرد: گام هایی بسیاری بعد از انقلاب اسلامی در توسعه روستایی برداشته شده است اما همچنان توسعه روستاها نیازمند تلاش بیشتری است.
وی مهاجرت روستاها به شهر را یکی از جدی ترین چالش ها در حوزه توسعه و برنامه ریزی دانست و خاطرنشان کرد: حدود 36 درصد از جمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند که یک چهارم دانش آموزان نیز در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند و این آمار در سال های اخیر از 40 درصد به 36 درصد تقلیل یافته است.
وزیرآموزش وپرورش عنوان کرد: علی رغم دستاوردهای خوبی که از نظر کمی در حوزه آموزش و پرورش در روستاها بدست آوریم اما تفاوت معنی داری در بخش آموزش، تجهیزات و فضاهای آموزشی در روستاها نسبت به شهرهای کوچک و شهرهای کوچک نسبت به شهرهای بزرگ وجود دارد بنابراین باید تلاش کنیم این بیعدالتی از بین برود و شرایط دسترسی آحاد جامعه به منابع عمومی را مهیا کنیم.
عضو کابینه تدبیر وامید اظهار کرد: نسبت تحصیل دختران روستایی نسبت به پسران 48به 52 است که این یکی از دستاوردهای کمی در آموزش و پرورش و مشابه آمار پوشش تحصیلی در شهرهاست.
وی ادامه داد: ایجاد و توسعه مدارس شبانه روزی یکی از عملکردهای خوب آموزش و پرورش بعد از انقلاب است که مشکل تحصیل دانش آموزان ساکن در مناطق پراکنده روستایی و عشایری را مرتفع ساخته است اما اشکالی که به این نوع مدارس وارد است جدایی دانش آموز از کانون خانواده و اسکان آن در خوابگاه های دانش آموزی است.
بطحایی از وجود بیش از 2600 مجتمع آموزشی در سطح کشور خبرداد و تصریح کرد: ایجاد مجتمع های آموزشی، پرورشی و ورزشی در مناطق پراکنده که عمدتاً دانش آموزان دوره متوسطه را پوشش می دهند الگوی بسیار خوبی برای سایر قسمت هاست که باید توسعه یابد.
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور محترم در خصوص توسعه آموزش مهارت ها در مدارس، اظهارکرد: تلاش خواهیم کرد آنچه مورد نیاز زندگی در جامعه روستایی و عشایری است در محتوای کتاب های درسی آورده شود زیرا انطباق نیازهای جامعه با محتوای کتاب های درسی به معنی کیفیت بخشی است.
وی از دسترسی 36 هزار روستا به اینترنت پرسرعت خبر داد و افزود: از این بستر مناسب برای آموزش مهارتهای شهروندی و همچنین مهارتهای حرفهای استفاده میکنیم و در این راستا شبکه آموزش و پرورش را در سال جاری، ابتدا در مناطق برخوردار، سپس در سایر مناطق توسعه می دهیم.
بطحایی گفت: آموزش و پرورش یک دستگاه بین دستگاهی است که برای توسعه و تولید نیازمند همکاری سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط خصوصاً درحوزه روستایی و عشایر است.
پیش از ظهر امروز، سید محمد بطحایی در چهارمین همایش روز روستا و عشایر با رویکرد نخبگان روستایی، ظرفیت پنهان توسعه پایدار روستایی در سالن اجلاس سران، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و بنیانگذار انقلاب اسلامی و آرزوی صحت و سلامت برای رهبر معظم انقلاب، روز روستا و عشایر را تبریک گفت و اظهارکرد: امیدوارم برگزاری چنین همایش هایی باعث شود تا با شناخت منابع و محدودیت های حوزه روستایی و عشایری، این حوزه به جایگاه واقعی خود برسد.
وی افزود: براساس پژوهش هایی که صورت گرفته، اگر آموزش و پرورش از سطح قابل قبولی در بحث کیفیت برخوردار باشد می تواند در توسعه روستاها و عشایر موثر باشد بنابراین صرف وجود یک معلم در یک روستا میزان بی سوادی را کاهش می دهد اما توسعه روستایی را در پی نخواهد داشت.
بطحایی تصریح کرد: گام هایی بسیاری بعد از انقلاب اسلامی در توسعه روستایی برداشته شده است اما همچنان توسعه روستاها نیازمند تلاش بیشتری است.
وی مهاجرت روستاها به شهر را یکی از جدی ترین چالش ها در حوزه توسعه و برنامه ریزی دانست و خاطرنشان کرد: حدود 36 درصد از جمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند که یک چهارم دانش آموزان نیز در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند و این آمار در سال های اخیر از 40 درصد به 36 درصد تقلیل یافته است.
وزیرآموزش وپرورش عنوان کرد: علی رغم دستاوردهای خوبی که از نظر کمی در حوزه آموزش و پرورش در روستاها بدست آوریم اما تفاوت معنی داری در بخش آموزش، تجهیزات و فضاهای آموزشی در روستاها نسبت به شهرهای کوچک و شهرهای کوچک نسبت به شهرهای بزرگ وجود دارد بنابراین باید تلاش کنیم این بیعدالتی از بین برود و شرایط دسترسی آحاد جامعه به منابع عمومی را مهیا کنیم.
عضو کابینه تدبیر وامید اظهار کرد: نسبت تحصیل دختران روستایی نسبت به پسران 48به 52 است که این یکی از دستاوردهای کمی در آموزش و پرورش و مشابه آمار پوشش تحصیلی در شهرهاست.
وی ادامه داد: ایجاد و توسعه مدارس شبانه روزی یکی از عملکردهای خوب آموزش و پرورش بعد از انقلاب است که مشکل تحصیل دانش آموزان ساکن در مناطق پراکنده روستایی و عشایری را مرتفع ساخته است اما اشکالی که به این نوع مدارس وارد است جدایی دانش آموز از کانون خانواده و اسکان آن در خوابگاه های دانش آموزی است.
بطحایی از وجود بیش از 2600 مجتمع آموزشی در سطح کشور خبرداد و تصریح کرد: ایجاد مجتمع های آموزشی، پرورشی و ورزشی در مناطق پراکنده که عمدتاً دانش آموزان دوره متوسطه را پوشش می دهند الگوی بسیار خوبی برای سایر قسمت هاست که باید توسعه یابد.
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور محترم در خصوص توسعه آموزش مهارت ها در مدارس، اظهارکرد: تلاش خواهیم کرد آنچه مورد نیاز زندگی در جامعه روستایی و عشایری است در محتوای کتاب های درسی آورده شود زیرا انطباق نیازهای جامعه با محتوای کتاب های درسی به معنی کیفیت بخشی است.
وی از دسترسی 36 هزار روستا به اینترنت پرسرعت خبر داد و افزود: از این بستر مناسب برای آموزش مهارتهای شهروندی و همچنین مهارتهای حرفهای استفاده میکنیم و در این راستا شبکه آموزش و پرورش را در سال جاری، ابتدا در مناطق برخوردار، سپس در سایر مناطق توسعه می دهیم.
بطحایی گفت: آموزش و پرورش یک دستگاه بین دستگاهی است که برای توسعه و تولید نیازمند همکاری سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط خصوصاً درحوزه روستایی و عشایر است.
منبع: عصر ایران
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط