تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
حسن بهشتی پور در گفتگو با رویداد۲۴:

تهدیدی متوجه برجام نیست

یک کار‌شناس مسائل هسته‌ای با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای هم منافع ایران و هم منافع گروه ۱+۵ را تامین کرده است، تاکید کرد که برجام مطلوب تمامی طرف‌ها نبوده اما آنچه مقدور و ممکن بوده به دست آمده و اجرایی خواهد شد، بنابراین تهدیدی متوجه آن نیست.
رویداد۲۴- یک کار‌شناس مسائل هسته‌ای با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای هم منافع ایران و هم منافع گروه ۱+۵ را تامین کرده است، تاکید کرد که برجام مطلوب تمامی طرف‌ها نبوده اما آنچه مقدور و ممکن بوده به دست آمده و اجرایی خواهد شد، بنابراین تهدیدی متوجه آن نیست. 

حسن بهشتی‌پور در گفتگو با رویداد۲۴ در خصوص اظهارنظرهای اخیر اوباما در مورد اینکه روح برجام از سوی ایران نقض شده، گفت: اوباما گفته «بعضی» اقدامات ایران با روح برجام در تناقض است؛ برای مثال اشاره می‌کند که ایران تاکید کرده که موشک‌هایش دفاعی است اما زمانیکه روی موشک نوشته می‌شود اسرائیل باید نابود شود، این مسئله کاملا جنبه تهاجمی پیدا می‌کند و با روح برجام در تناقض است. ما به اوباما می‌گوییم که در برجام اصلا حرفی از موشک و محدودیت موشکی زده نشده و این قطعنامه ۲۲۳۱ است که به موشک‌ها اشاره دارد آن هم موشک‌هایی با کلاهک هسته‌ای. 

وی با بیان این مطلب گفت: ایران در حقوق دفاعی خود با کسی تعارف ندارد اما برداشت رئیس جمهور آمریکا این است که می‌گوید به دنبال تغییر رفتار ایران هستیم. دولت اوباما به طور کل سیاست تغییر رژیم را کنار گذاشته و خواهان تغییر رفتار ایران است. 

این کار‌شناس مسائل بین الملل در ادامه افزود: تغییر رفتار یعنی ایران در قبال اسرائیل سیاست تهاجمی را کنار بگذارد، این مسائل از نظر ایران حرف‌های بی‌ربطی است اما آمریکا به زعم خود در چارچوب توافق کلی انتظار دارد چنین تغییراتی پس از اجرای برجام بوجود بیاید، همانطور که ایران هم انتظار دارد آمریکا تحریم‌های جدیدی وضع نکند ولو اینکه این اقدام به اسم اقدام موشکی یا مسائل حقوق بشر باشد. 

وی تاکید کرد: این انتظارات دوجانبه وجود دارد اما ایران باید صبور باشد و به اقدامات خود در حوزه دفاعی ادامه دهد اما در بیان تفکرات و اجرای مانورهای خود مراقب باشد که بهانه‌ای برای طرف مقابل ایجاد نکند. برجام از آن جهت که در راستای منافع ملی تمامی طرف‌ها بود به امضا رسید و به همین دلیل نیز اجرایی خواهد شد و اسرائیل و عربستان و مخالفان آن نمی‌توانند مانع از این امر شوند. 

حسن بهشتی‌پور در خصوص نگرانی‌های داخلی از احتمال عدم پایبندی آمریکا به لغو تحریم‌ها و نقض برجام گفت: برجام تنها لغو تحریم‌ها نیست بلکه مجموعه‌ای از اقداماتی است که ایران را از خطر حتمی جنگ دور کرده و شش قطعنامه‌ای که جمهوری اسلامی را به ناحق تهدیدی برای صلح و امنیت دانسته، لغو کرده و این امر بسیار مهم است. 

وی در ادامه افزود: ما باید همچنان مسئله لغو تحریم‌ها را پیگیری کنیم اما از آنجایی که سه سال و نیم طول کشید و میلیارد‌ها دلار صرف شد تا این تحریم‌ها وضع شود، لغو آن‌ها نیز به زمان نیاز دارد و روند آن تدریجی خواهد بود. 

این کار‌شناس مسائل بین الملل تاکید کرد: باید در این دوران از اقداماتی که بهانه به دست غرب می‌دهد و در گذشته باعث شد شش قطعنامه علیه ایران صادر شد، خودداری کنیم و از طرف دیگر مطالبات به حق خود در مورد لغو تحریم‌ها را در عالیترین سطح با زبان بین المللی و روش حقوقی صحیح پیگیری کنیم نه با جوسازی رسانه‌ای. 

وی در خصوص احتمال امتناع طرفین از اجرای برجام در آینده نیز گفت: در سیاست هرچیزی امکان پذیر است و نمی‌توان در مورد هیچ مسئله‌ای مطلق صحبت کرد اما تمام شواهد نشان می‌دهد با توجه به مجموعه مواردی که مطرح شده احتمال اجرایی نشدن برجام زیر پنج درصد است؛ این توافق به احتمال ۹۵ درصد اجرایی خواهد شد و هرچه زمان می‌گذرد بیشتر اطمینان می‌یابیم که روند اجرای آن ادامه خواهد داشت.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان