تاریخ انتشار: ۱۹:۲۵ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

سید محمد موسوی بجنوردی کیست؟

سید محمد موسوی بجنوردی از شاگردان روح‌الله خمینی و بسیار به او نزدیک بود که پس از مرگ وی عملاً از صحنه‌ی سیاست کناره گرفت؛ اگرچه همچنان به فعالیت‌های حوزوی‌اش مشغول بود.

سید محمد موسوی بجنوردی کیست؟

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی در سال ۱۳۲۲ در نجف به دنیا آمد. او تحصیلات حوزوی را در حوزه علمیه نجف نزد پدرش، شیخ صدرا بادکوبه‌ای، برادرش، سیدروح‌الله خمینی، سیدابوالقاسم خویی و سید محسن حکیم گذراند. سیدمحمد موسوی بجنوردی امروز پنج اسفند ماه درگذشت. نقش او در پیروزی انقلاب و مناصب قضایی‌اش در ابتدای انقلاب نقشی انکار نشدنی در قوام گرفتن جمهوری اسلامی بود.

موسوی بجنوردی پس از گذراندن تحصیلات حوزوی در مسجد جامع نجف کتب رسائل و مکاسب و کفایتین را به زبان عربی برای شیعیان عرب زبان تدریس می‌کرد و سید عباس موسوی و شیخ راغب حرب از بنیان‌گذاران حزب‌الله لبنان از شاگردان وی بودند.

نزدیکی سید محمد موسوی بجنوردی به آیت‌الله خمینی

آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی، از شاگردان برجسته امام خمینی، استاد دانشگاه و حوزه، عضو شورای عالی قضایی در دهه شصت و رئیس گروه الهیات دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق) بود.

پس از تبعید امام خمینی (س) به نجف در بهار ۱۳۴۴ موسوی بجنوردی جزو شاگردان همیشگی خمینی بود و در ۱۴ سالی که امام در تبعید بود این شاگردی ادامه داشت.

سید محمد موسوی بجنوردی که بود؟
او به اندازه‌ای امین و مورد اعتماد آیت‌الله خمینی بود که مسئولیت راه‌اندازی دادگاه عالی قضات در سال ۵۹ را به وی می‌سپارد. عضویت در شورای عالی قضایی و هیئت عفو زندانیان از سوی امام خمینی؛ از جمله مسئولیت‌های آیت الله موسوی بجنوردی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود؛ مسئولیت‌هایی که پس از مرگ روح‌الله خمینی یک به یک از دست رفت و موسوی بجنوردی روزبه‌روز منزوی‌تر شد.

او بیش‌تر عمر خود را به فعالیت‌های علمی در حوزه و دانشگاه‌های داخل و خارج کشور گذاشت. عقد ضمان، علم اصول، فقه تطبیقی، اندیشه‌های حقوقی حقوق خانواده، قواعد فقهیه(۲ جلدی) و... از جمله تألیفات این فقیه است و از همین رو، در سال ۱۳۸۴ به عنوان چهره ماندگار فقه و حقوق برگزیده شده بود.

سید محمد موسوی بجنوردی که بود؟

دیدگاه‌های سیاسی موسوی بجنوردی 

موسوی بجنوردی بر این باور بود که نظام اقتصادی اسلام بر پایه عدالت اجتماعی و اخلاق است که اگر به درستی اجرا شود، هرگز شاهد بی عدالتی‌ها نخواهیم بود. باتوجه به این‌که همواره یکی از انتقادات به آیت‌الله خمینی اعدام‌های اوایل انقلاب بود موسوی بجنوردی در این زمینه دیدگاه دیگری داشت و مدعی شده بود که این اعدام‌ها به فتوای حسینعلی منتظری بوده و روح‌الله خمینی اصلاً فتوای اعدام برای مفسد فی‌الارض را قبول نداشته‌است.

بجنوردی هم‌چنین در آذر ۱۳۹۳، در گفت‌وگویی گفت که بهائیان، از آنجا که ضداسلام بوده و جزو ادیان ابراهیم نیستند، از حقوق شهروندی برخوردار نبوده و حق تحصیل ندارند.

او در سال‌های انزوا به عنوان یکی از اعضای مجمع روحانیون مبارز تلاش کرد تا بتواند به عنوان یکی از بزرگان اصلاح‌طلب تاثیری بر فضای سیاسی داشته باشد و از جمله حضور او در ایام انتخاباتی در مجامع اصلاح‌طلبان پررنگ می‌شد. دعوت از میرحسین موسوی برای حضور در انتخابات به عنوان عضوی از مجمع روحانیون مبارز و همچنین حضور در منزل محمدرضا عارف در سال ۹۲ چندی پس از کناره‌گیری وی از انتخابات به نفع حسن روحانی بخشی از فعالیت سیاسی وی بودند که البته از فعالیت‌های سیاسی پشت پرده به شمار می‌رود. 

وفات موسوی بجنوردی 

سید محمد موسوی بجنوردی که پدر همسر سید حسن خمینی نیز بود امروز ۵ اسفند ۱۴۰۲ پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

سید محمد موسوی بجنوردی که بود؟

حضور سیدمحمدخاتمی، سیدحسن خمینی و موسوی بجنوردی در منزل محمدرضا عارف بابت اجماع وی با حسن روحانی 

 

سید محمد موسوی بجنوردی که بود؟

سید محمد موسوی بجنوردی که بود؟

 

سید محمد موسوی بجنوردی که بود؟

سید محمد موسوی بجنوردی که بود؟

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Singapore
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
7
0
خداوند او را مشمول رحمتش قرار دهد .او دین را وارد عرصه قدرت پوشالی نکرد و با افتخار به جهان باقی شتافت . افتحار شاگردی او را در دانشگاه داشته ام
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
0
0
ازنظراتش درمورد بهاییان بایدفهمیدچه متحجری بوده
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان