تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
مرتضی عزتی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نمایندگان ضدبرجامی می‌توانند مصلحت عمومی را به طور جدی تهدید کنند

مرتضی عزتی، تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: باید امیدواریم باشیم، نظام بین‌الملل نسبت به مجلس دوازدهم ایران رویکردی عاقلانه داشته باشد

مرتضی عزتی

رویداد۲۴ سعید شمس: نتایج اولیه انتخابات مجلس شورای اسلامی موید این موضوع است که تندرو‌ها که مشخصا به ضد‌برجامی‌بودن شهره هستند، کرسی‌های دوازدهمین دوره بهارستان را تصاحب خواهند کرد تا این احتمال که کشور دوباره در مسیر تنازع هسته‌ای بیفتد، احتمالی بالا باشد. دقیقا به همین دلیل چند ساعت بعد از اعلام اولین آمار حوزه تهران دلار وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد. مرتضی عزتی، تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با رویداد ۲۴ در‌این‌باره می‌گوید: باید امیدواریم باشیم، نظام بین‌الملل نسبت به مجلس دوازدهم ایران رویکردی عاقلانه داشته باشد.

بخش‌های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

واکنش بازارها به انتخاب تندروها چه خواهد بود؟

*با توجه به اقدام‌های جریان تندوریی که به اصطلاح خودش را اصولگرا می‌داند، تا الان شدیداً مخرب اقتصاد بوده و هرگاه که در مقام تصمیم‌گیری قرار گرفته‌اند، اقتصاد و تولید را به ورطه ورشکستگی کشیده‌اند.

*قطعاً فعالان اقتصادی به روی کار آمدن این گروه واکنش منفی نشان خواهند داد و در نتیجه فعالیت‌های اقتصادی مولد کاهش پیدا کرده و فعالیت‌های غیرمولد مثل سفته‌بازی، دلالی، رانت، بازار‌سازی غیرواقعی و... بیشتر خواهد شد.

*در این‌صورت بازار‌های مالی مثل بازار طلا و ارز متلاطم می‌شود که چنین حالتی در راه برنامه‌های اقتصادی مانع‌ساز خواهد بود. در سال‌های گذشته به کرات مشاهده شده است که اتفاق‌ها و تصمیم‌گیری‌های منفی سیاسی در ایران اثر بدی روی بازار طلا و ارز دارد.

*البته همه نمایندگان، نمایندگانِ تهران نیستند و با توجه به اینکه خوشبختانه در بعضی از شهر‌ها نمایندگان معقول تعدادشان قابل توجه است و اگر بتوانند تاثیرگذاری مثبتی در مجلس دوازدهم داشته باشند، شاید وضعیت خیلی بحرانی نشود.

*آنچه که در ذهن فعالان اقتصادی بیشتر تاثیر می‌گذارد، نتیجه انتخاباتِ شهر‌های بزرگ مثل تهران است. علی‌رغم اینکه مشارکت در تهران خیلی پایین بود که امری قابل انتظار بود، با این حال قبل از روز رای‌گیری قابل پیش‌بینی بود، اصولگرایان اکثر کرسی‌های تهرانِ بهارستان را تصاحب کنند. فقط تفاوت اینجاست که حالا اصولگرایان خیلی تندرو به جای اصولگرایانی که تا حدی معتدل هستند، صندلی‌های مجلس را از آن خود کنند.

*نمایندگانی که علی‌الظاهر در مجلس آتی خواهند بود، ضدبرجامی شناخته می‌شوند که این می‌تواند مصلحت عمومی را به طور جدی تهدید کند و همچنین واکنش جامعه جهانی را موجب شود. اما باید امیدواریم باشیم، نظام بین الملل نسبت به مجلس دوازدهم ایران رویکردی عاقلانه داشته باشد.

واکنش نظام جهانی چه می‌‌تواند باشد؟

*احتمالا دنیا منتظر شروع دوره بعدی مجلس ایران می‌ماند تا ببنند، چه رویکردی خواهند داشت تا عکس العمل لازم را داشته باشند. یعنی تا زمانی که از نمایندگان جدید کار خاصی صورت نگیرد، فعلا بیرون از ایران اتفاق ویژه‌ای رخ نخواهد داد.

*دنیا می‌داند، تصمیم‌گیر نهایی در بحث تنازع هسته‌ای نمایندگان مجلس ایران نیستند و شخص رهبری است. پس باتوجه به اینکه رهبری در ایران حرف آخر را درباره برجام می‌زند، مجلس خیلی تصمیم‌گیر نیست. در واقع هرآنچه تا امروز مجالس دوره‌های مختلف درباره موضوع هسته‌ای انجام داده‌اند، با هماهنگی کامل رهبری بوده است.

*مجالس ممکن است درباره برجام یک ذره تندتر یا کندتر شوند، اما تندی خیلی شدیدی احتمالا نخواهند داشت. یعنی جهان در واکنش به تندروی‌های احتمالی فشار و تحدید را بیشتر خواهد کرد یا کار‌های دیگری برای تقویت فشار علیه ایران انجام خواهد داد.

دلیل تفاوت موضع مجالس دوره لاریجانی با دوره قالیباف چه چیزی است؟

*آنچه ظاهر قضایا می‌گوید، یک موضوع است، پشت پرده، اما چیز دیگری است. در واقع آن موقع هم زمانی که برجام امضاء شد، بدون نظر رهبری هیچ قدمی برداشته نشد و تمام توافقات با تایید ایشان انجام شد.

*همچنین همه می‌دانیم، این آمریکا بود که از برجام خارج شد و الان هم که دولت رییسی روی کار است، دولت علی رغم اینکه خیلی از نیرو‌های دولت، یا حامیان ضد برجامی هستند و قبلا آشکارا خروج از برجام را طلب می‌کردند. اما وقتی به بدنه دولت پیوستند، نتوانستند منویات مدنظرشان را پیگیری کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان