تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۳

رضا داوودنژاد کیست؟

فیلم «مصائب شیرین»، نام رضا داوودنژاد را بر سر زبان‌ها انداخت و همین باعث شد، او نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شود و دعوت برای حضور در جشنوار سینمایی فوکوئوکای ژاپن را برایش به ارمغان آورد. او سیزدهم فروردین ۱۴۰۳ درگذشت.

رضا داوودنژاد کیست؟

رویداد۲۴ محمد آیتی: رضا داودنژاد بازیگر سینمای ایران که از چندماه پیش درگیر عفونت خونی شد و در بیمارستان بستری بود، ساعتی قبل در سن ۴۴ سالگی درگذشت. از این‌رو تصمیم گرفتیم در این مطلب، به معرفی رضا داوودنژاد، یکی از بازیگران این مرز و بوم بپردازیم.

بیوگرافی رضا داوودنژاد

«رضا داوودنژاد» متولد ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹ در تهران است. وی فرزند «علیرضا داوودنژاد» یکی از کارگردانان برجسته سینما است. همسر رضا داوودنژاد، غزل بدیعی نام دارد. او خواهر بازیگر مطرح این مملکت زنده‌یاد «عسل بدیعی» است.

رضا داوودنژاد و غزل بدیعی

رضا داوودنژاد و همسرش

رضا داوودنژاد در سال ۱۳۸۷ نامزد و مهرماه سال ۱۳۸۹ با غزل بدیعی ازدواج کرد. او درباره این آشنایی و وصلت گفته بود: داستان آشنایی ما برمی‌گردد به خواهر‌های ما. وقتی خواهر من زهرا، خانه عسل بدیعی خواهرخانم من دعوت بود. برای اولین بار غزل را که می‌بیند به غزل می‌گوید بیا عروس ما شو (می‌خندد). در واقع آشنایی ما به واسطه خواهر‌های ما بود.

رضا داوودنژاد، یک خواهر بزرگ‌تر به نام زهرا و یک برادر کوچک‌تر به نام علی دارد. مدرک تحصیلی این بازیگر کشورمان، دیپلم انسانی است.

ورود رضا داوودنژاد به عرصه بازیگری

ورود رضا داوودنژاد به عرصه بازیگری

همه چیز از همان دوران کودکی با پدرش شروع شد. از فیلم «بی‌پناه» در سن شش سالگی و سال‌ها دوری از سینما و ۱۲ سال بعد با فیلم «مصائب شیرین» باز هم با پدر، وارد میدان هنر شد. دو سال بعد، علیرغم بازیگری، با نگارش فیلمنامه اولیه «بچه‌های بد» به جرگه فیلمنامه‌نویسان هم پیوست.

فیلم «مصائب شیرین»، نام رضا داوودنژاد را بر سر زبان‌ها انداخت و همین باعث شد، او نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شود و دعوت برای حضور در جشنوار سینمایی فوکوئوکای ژاپن را برایش به ارمغان آورد.

یکی از فرصت‌های بازیگری که نام رضا داوودنژاد را بیش از پیش مطرح کرد، به زمانی برمی‌گردد که در سال ۱۳۸۱ وقتی ۲۲ ساله بود، در سریال «پشت کنکوری‌ها» به کارگردانی «پریسا بخت‌آور» همسر «اصغر فرهادی» بازی کرد.

رضا داوودنژاد و فرهاد مجیدی

علایق رضا داوودنژاد

یکی از علاقه‌های رضا داوودنژاد، برف‌بازی است. او می‌گوید عاشق شمشک و اسکی هستم، گا‌هاً آدم برفی هم درست می‌کنم. کلاً کودک درون فعالی دارم. اطرافیان من همه می‌دانند که اهل کنترل کردن حس و حالم نیستم.

از طرفی او، ماشین‌باز حرفه‌ای هست. بیشتر ماشین‌های مورد علاقه‌اش، آمریکایی هستند؛ شورلت‌های بزرگ GMC و همچنین وانت‌های بزرگ تویوتا را خیلی می‌پسندد؛ از ویراژ و سرعت بالا بگیر تا چپ کردن ماشین را تجربه کرده است.

رضا داوودنژاد در اظهارنظری گفته بود مسافرت زیاد می‌روم و دلم که می‌گیرد می‌زنم به جاده، فضای سفر‌های من همیشه شاد است و هرکس که با من به سفر می‌آید، حسابی به او خوش می‌گذرد. در کنار بعضی از دوستانم گاهی یک سرمایه‌گذاری کوچک در کار ساختمان و بیزینس‌های متفرقه انجام می‌دادم، اما رسماً تمام دلخوشی و درآمدم از بازیگری است.

رضا داوودنژاد هم مثل خیلی‌های دیگر، فوتبال را دوست دارد. طرفدار پر و پا قرص استقلال، فرهاد مجیدی و علی کریمی است. تیم محبوب خارج از کشورش، بارسلونا و بازیکن مورد علاقه او، مسی است.

یکی از افتخارات رضا داوودنژاد این بود که در ۲۲ سالگی، داور هفدهمین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان شد.

رضا داوودنژاد سر صحنه فیلمبرداری

فیلم‌های سینمایی با حضور رضا داودنژاد

بیرو (۱۴۰۰)
لب خط (۱۳۹۹)
لامینور (۱۳۹۸)
رضا (۱۳۹۶)
مصائب شیرین ۲ (۱۳۹۶)
فراری (۱۳۹۴)
کلاس هنرپیشگی (۱۳۹۰)
روبیت (۱۳۹۰)
خیابان‌های آرام (۱۳۸۹)
دردسر بزرگ (۱۳۸۹)
زن‌ها شگفت انگیزند (۱۳۸۹)
کنسرت روی آب (۱۳۸۹)
مرهم (۱۳۸۹)
همه چی آرومه (۱۳۸۹)
نیش زنبور (۱۳۸۸)
تیغ زن (۱۳۸۷)
چپ دست (۱۳۸۴)
هوو (۱۳۸۴)
هشت پا (۱۳۸۳)
روایت سه‌گانه (اپیزود دوم، شوخی‌های خدا) (۱۳۸۲)
بانوی کوچک (۱۳۸۰)
بچه‌های بد (۱۳۷۹)
مصائب شیرین (۱۳۷۷)
بی‌پناه (۱۳۶۵)

آثار تلویزیونی با حضور رضا داودنژاد

پشت کنکوری‌ها (۱۳۸۱)
باغچه مینو (۱۳۸۲)
زندگی به شرط خنده (۱۳۸۴)
متهم گریخت (بازیگر مهمان) (۱۳۸۴)
من نه منم (۱۳۸۵)
نون و ریحون (۱۳۸۹)
فراموشی (۱۳۹۰)
پنچری (۱۳۹۶)
زندگی شگفت‌انگیز است (مجموعه تلویزیونی) (۱۳۹۸)
بعد از آزادی (۱۴۰۰)
از سرنوشت ۴ (۱۴۰۱)
شهباز (۱۴۰۱)
نیکان (۱۴۰۲)

رضا داوودنژاد در بستر بیماری

ماجرای بیماری رضا داوودنژاد

رضا داوودنژاد، حدود دو دهه پیش، معده‌اش را کوچک کرد که به سبب این جراحی باید یک‌سری آمپول و سرم‌هایی می‌زد، اما وقتی در مسیر لاغری افتاد، هیچ‌کدام از مسائل پزشکی را رعایت نکرد و همین سهل‌انگاری منجر شد که او نیازمند پیوند کبد شود. به هر تقدیر، در شیراز یک کبد برای پیوند به وی آماده شد. کلیه‌ها، کبد، قلب و لوزالمعده یک مرد شیرازی که مرگ مغزی شده بود، به پنج بیمار در آستانه مرگ از جمله رضا داوودنژاد، بازیگر جوان سینما و تلویزیون رسید که این اتفاق مبارک، زندگی دوباره به او بخشید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان