تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

زهرا شجاعی؛ مدافع حقوق زنان به سبک اصلاحات

زهرا شجاعی فعال سیاسی اجتماعی حوزه زنان در دوره‌ اصلاحات و جزو نخستین زنانی است که در حکومت جمهوری اسلامی به کابینه راه پیدا کرد.

زهرا شجاعی کیست؟

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: سیده زهرا شجاعی در سال ۱۳۳۵ در شهر تهران به دنیا آمد. او که ۷ فروردین ۱۴۰۳ پس از یک دوره بیماری زندگی را بدرود گفت، ازجمله سیاست‌مداران اصلاح‌طلب ایرانی است و درواقع او را هم مانند بسیاری دیگری می‌توان جزو تیم خاتمی دانست و در دوره و دولت او هم ریاست مرکز امور مشارکت زنان را بر عهده داشت.

تحصیلات زهرا شجاعی 

زهرا شجاعی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای علوم سیاسی و مدیریت استراتژیک از دانشگاه تهران است. او هم‌چنین در دانشگاه‌های تهران و دانشگاه الزهرا تدریس کرده است و همچنین با مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری داشت.

زهرا شجاعی کیست؟

فعالیت‌های زهرا شجاعی 

شجاعی نه تنها تحصیلاتش در زمینه سیاست بود بل‌که در همین حوزه هم کار و فعالیت کرد و تا پایان عمر هم در همین زمینه کار می‌کرد. شجاعی از فعالان سیاسی اجتماعی و فعال حوزه زنان و همراه با معصومه ابتکار جزو نخستین کسانی بودند که به کابینه دولت راه پیدا کردند.

شجاعی فعالیت هایش را از ابتدای انقلاب آغاز کرده و از اعضای ستاد استقبال از حضرت امام خمینی (س) بوده است، او در حوزه زنان فعالیت می‌کند و همچنین سابقه فعالیت‌های سیاسی دارد و رئیس مجمع زنان اصلاح طلب است.

فهرست مشاغل و سوابق اجرایی:

مشاور آموزش و پرورش

مشاور وزیر کشور

رئیس کمیسیون‌های امور بانوان

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان

ریاست شورا فرهنگی اجتماعی به مدت ۲ سال

ریاست مراکز امور مشارکت زنان در دولت سیدمحمد خاتمی

زهرا شجاعی کیست؟

زهرا شجاعی کیست؟

ازدواج زهرا شجاعی 

زهرا شجاعی با حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرادعلی توانا نویسنده کتاب "زن در تاریخ معاصر" ازدواج کرد.

این زوج دارای دو فرزند دختر هستند.

نوشته‌ها و سخن‌رانی‌ها

زهرا شجاعی نوشته‌های فراوانی دارد ضمن این‌که در جای جای کشور سخن‌رانی‌هایی هم داشته است که از آنجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کتاب زنان فردا

این کتاب شامل سخن‌رانی‌ها و مقالات زهرا شجاعی مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور مشارکت زنان است. این کتاب در قالب موضوعاتی همچون توسعه فرهنگی، مشارکت اجتماعی و سیاسی، جنسیت و توسعه و سلامت و بهبود کیفیت زندگی تدوین شده است.


بیشتر بخوانید:  سید محمد موسوی بجنوردی کیست؟


قدس ایران؛ معرفی زنان برگزیده ایران

زهرا شجاعی این کتاب را با همکاری سیمین احمدی تالیف کرده است. این کتاب به مسائل مربوط به زنان و با عنوانی هم‌چون: زنان و سیاست‌های فرهنگی، اصول عمده سیاست‌گذاری برای ارزیابی مسائل زنان (مساوات، گونه‌گونی، شناخت، شفافیت و خلاقیت)، نیاز‌های ویژه زنان در سیاست‌های فرهنگی، حقوق فرهنگی و حقوق زنان، بسیج کردن منابع برای زنان در هنر، فرهنگ و رسانه‌ها، تحقیق در مسائل جنسیت در فرهنگ و خط و مشی فرهنگی پرداخته است.

مجموعه ریحانه

در این مجموعه به موضوعاتی از جمله مدیریت زنان در تشکل‌های غیر دولتی و مجلس ششم و حقوق زنان پرداخته است.

زهرا شجاعی کیست؟

حواشی شجاعی در یک برنامه تلویزیونی

در ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ زهرا شجاعی، معصومه ابتکار، شهیندخت مولاوردی به یک برنامه تلویزیونی با نام جهان‌آرا دعوت شدند تا درباره کار‌ها و اقدامات خود در دوران مسئولیت برای حمایت از زنان، دختران و خانواده انجام داده‌اند یک گزارش به مردم دهند و همچنین پاسخ انتقادات وارد شده در دوران مسئولیت‌شان را بدهند.

این برنامه تنها با حضور زهرا شجاعی و شهیندخت مولاوردی برگزار شد. اشاره به اقدامات زهرا شجاعی، معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی درباره موضوعاتی مانند اجرا سیاست‌گذاری در حوزه زنان، اجرا برنامه اقدام محلی- تغییر جهانی، کودک همسری و روسپی‌گری، سلامت زنان و رفتار‌های پرخطر با تمرکز بر تن‌فروشی، اجرا برنامه یونیسف برای حمایت از کارگران جنسی و روسپی‌گری، حمایت از همجنس‌گرایان و براندازان، دیدار با جاسوسان امنیتی و مسائل بسیار دیگر از سوی زنان منتقد مطرح شد.

به گزارش رویداد۲۴ زهرا شجاعی و شهیندخت مولاوردی در میان سخنان فاطمه شجاعی کارشناس مطالعات زنان به عملکردشان، برنامه تلویزیونی را ترک کردند و سپس از زنان منتقد و برنامه تلویزیونی در دادگاه شکایت کردند و در شبکه‌های اجتماعی زنان منتقد را فاسق خواندند.

پس از این برنامه زهرا شجاعی و نکته جالب این‌جاست چندی پس از این برنامه اعلام شد این دو مهمان از برنامه جهان‌آرا و معصومه ابتکار از فاطمه شجاعی شکایت کردند و بعد‌ها فاطمه شجاعی با انتشار تصویری از حکم نهایی دادگاه خود خبر داد که براساس این حکم وی از اتهامات وارده درخصوص کذب بودن اظهاراتش در برنامه جهان‌آرا تبرئه شده و شکایت مذکور رد شده است.

زهرا شجاعی کیست؟

زهرا شجاعی کیست؟

زهرا شجاعی کیست؟

زهرا شجاعی کیست؟

زهرا شجاعی کیست؟

زهرا شجاعی کیست؟

زهرا شجاعی کیست؟

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: زهرا شجاعی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
0
0
حالا چرا اینقدر طولش داد؟انشاالله دست میرحسین و خاتمی و تمام اسهال طلبها و بقیه بیشرفها اون وری رو هم بگیره و با خودش ببردشون.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان