تاریخ انتشار: ۲۰:۱۶ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

کاظم صدیقی کیست؟

کاظم صدیقی روحانی ایرانی، امام جمعه موقت تهران است که به دلایل گوناگون همواره حواشی زیادی در مورد او وجود داشته است.

کاظم صدیقی کیست؟

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: کاظم رجبی صدیقی روحانی ایرانی که معمولا او را با چهره‌ای گریان می‌بینیم حتی در جشن و شادی یکم فروردین ۱۳۳۰ درابهر از توایع زنجان به دنیا آمد و امروز امام جمعه موقت تهران است و حاشیه‌هایی درباره فساد اقتصادی وی منتشر شده است.

تحصیلات کاظم صدیقی 

تحصیلات صدیقی با نهضت امام خمینی گره خورده است چراکه او در سال ۱۳۴۲ همزمان با نهضت سید روح‌الله خمینی به قم رفت و در مدرسه علمیه حقانی به عنوان طلبه تحصیلات دینی خود را آغاز کرد.

صدیقی دروس مقدمات را در نزد ابوالقاسم خزعلی، احمد جنتی، حسن حسن‌زاده آملی، مهدی حائری تهرانی، محمد مفتح، محمد محمدی گیلانی و محسن حرم پناهی به پایان رساند و دروس سطح را از محمد مؤمن قمی، میرزا علی احمدی میانجی، علی مشکینی، محمد محمدی گیلانی استفاده کرد.

به گزارش رویداد۲۴ او دروس خارج فقه و اصول فقه را از مرتضی حائری یزدی، سیدموسی شبیری زنجانی و حسین وحید خراسانی بهره برد. او فلسفه اسلامی را نزد عبدالله جوادی آملی، محمدتقی مصباح یزدی ویحیی انصاری شیرازی آموخت و فلسفه غرب را نزد سید محمد حسین بهشتی و دکتر احمداحمدی فرا گرفت. همچنین ازبزرگان عرفان اسلامی مانند سید رضا بهاء الدینی، محمد تقی بهجت، سید عبدالکریم کشمیری و دیگران بهره برده است.

کاظم صدیقی کیست؟

مسئولیت‌های کاظم صدیقی 

او پس از انقلاب وارد قوه‌ قضاییه شد. او هم‌اکنون مشاور عالی رئیس قوه قضاییه است و در تمام این سال‌ها در این قوه جایگاه خود را نگه داشته است. از جمله مسئولیت‌های گذشته وی در قوه قضاییه می‌توان به ریاست محاکم عمومی تهران، ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات و… اشاره کرد.

ماندن او در قوه قضاییه چندان هم بی‌حاشیه نبوده است چراکه روح‌الله حسینیان درباره اعدام‌های دهه ۱۳۶۰ به کاظمی صدیقی اشاره می‌کند و به وی می‌گوید: «پرونده‌هایت را دیدم، ماشاالله خیلی قاطعانه بود. [کاظمی صدیقی]گفت اگر چیزی هم ما برای خدا داشته باشیم برای قیامت‌مان همین‌هاست».

کاظم صدیقی کیست؟

فعالیت‌های حوزوی صدیقی

یکی از حواشی بسیار زیادی که در مورد صدیقی وجود دارد درباره مدرسه علمی‌های است که او تأسیس کرده و تولیتش را بر عهده دارد. حوزه علمیه امام خمینی اُزگُل در سال ۱۳۸۲ به دست صدیقی تاسیس شد.

مدرسه او در یکی از گران‌ترین نقاط ایران و تهران و با معماری بسیار لوکس ساخته شده و منتقدان آن را مدرسه لاکچری می‌دانند چیزی که از این فضا و فعالیت‌های حوزوی دور است.

کاظم صدیقی کیست؟

کاظم صدیقی کیست؟

نکته جالب در مورد صدیقی علاقه خاص او به کارهای تبلیغاتی است. کاظم صدیقی از همان نخستین سال‌های طلبگی به امور تبلیغی علاقه وافر نشان داد و در همین راستا در تهران و سایر شهر‌های کشور، فعالیت‌های گسترده تبلیغی دارد و در همین زمینه هم سفر‌های زیادی به کشور‌های گوناگون اروپایی و آسیایی داشته است.

او براین باور است که باید آن‌چه که در منبر گفته می‌شود برای خشنودی و رضایت امام زمان و به دنبال آن رضایت الله باشد. از جمله فعالیت‌های وی می‌توان جلسات درس اخلاق مسجد جامع ازگل را اشاره کرد که هر دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود.

کاظم صدیقی کیست؟

صدیقی امام جمعه تهران

شاید سکوی شهرت و پرش صدیقی را امام جمعه شدن تهران دانست.

شهرت وی وقتی عمومی شد که به امامت جمعه موقت تهران منصوب شد و خطبه هایش که گاه همراه با وعظ و اشک بود، مورد توجه عموم قرار گرفت.

در مورد انتصاب صدیقی به عنوان امام جمعه تهران این چنین گفته شده است: صدیقی یک خطیب اخلاقی و از سخن‌رانان سنتی تهران بود که بیش‌تر به عنوان استاد اخلاق به حساب می‌آمد. در روز‌هایی که کشور دچار التهابات پس از انتخابات سال ۸۸ بود، آیت‌الله خامنه‌ای در طی حکمی صدیقی را که بود به امامت نماز جمعه تهران فراخواند.

صدیقی به با اشاره به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و فتنه خواندن آن افزود: فتنه ۸۸ یک فتنه عادی نبود و از ابتدای انقلاب تا به امروز فتنه‌ای به عظمت فتنه ۸۸ نداشتیم، تنها می‌توان جنگ جمل را تا حدی شبیه به فتنه ۸۸ دانسته و گفته‌است: در فتنه ۸۸ کسانی که زیر عبای امام رشد کردند، سر سفره امام نشستند، آبرو از امام و انقلاب گرفتند، این‌ها آمدند و با دشمن هم‌نوا شدند. تقلب بهانه جرقه‌ای بود برای کشاندن مردم به خیابانها. اما همان‌طور که امام باج ندادند، ما هم باج نخواهیم داد و عقب‌نشینی نمی‌کنیم. آقای اوباما و رؤسای انگلیس و فرانسه و اسرائیل از این آقایان حمایت می‌کنند، چه رذالتی بالاتر از این. خارجی‌ها پول خرج کردند و از فتنه گران حمایت کردند، اما در فتنه عظیم ۸۸ معجزه الهی این بود که بدون خون‌ریزی فتنه سرکوب شود.

صدیقی در ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر

صدیقی در تیرماه ۱۳۹۷ جایگزین احمد جنتی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر شد. شروع به فعالیت نیرو‌های موسوم به حجاب‌بان در دوره ریاست او بر این ستاد رقم خورد.

کاظم صدیقی کیست؟

شبهات فساد مالی کاظم صدیقی 

اخیراً ادعاهایی مبنی بر فساد مالی کاظم صدیقی منتشر شده است.

 یاشار سلطانی، که پیش‌تر اسناد مربوط به جنجال خانه‌های نجومی و خبر سوءاستفاده شهرداری تهران از پارک لویزان در جریان مراسم عروسی دختر قالیباف را افشا کرده بود، مدعی شده است که مدرسه علمیه امام خمینی در منطقه ازگل تهران که تحت تولیت کاظم صدیقی اداره می‌شود، باغی به مساحت ۴۲۰۰ متر داشته است که قیمت روز آن، حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. اما آبان ۱۴۰۲، شرکتی به نام «مؤسسه غیر تجاری پیروان اندیشه‌های قائم» ثبت می‌شود و بعد از آن، اسناد مالکیت این باغ گران بها به نام این شرکت می‌شود. مالکان این شرکت کاظم صدیقی و چند تن از پسران و دوستان او هستند و عروسش نیز بازرس شرکت است. مدرسه علمیه امام خمینی تهران در خیابان گلستان شرقی در منطقه یک تهران قرار دارد. این مجموعه در ۲۳ هزار متر زمین شامل برج باغ، ۲۵ واحد آپارتمانی خانه‌های مسکونی برای استادان، مسجد، استخر، مجموعه ورزشی و ساختمان حوزه علمیه است.


بیشتر بخوانید:  محمد امامی کاشانی کیست؟


صدیقی چند روز بعد در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ در نامه‌ای خطاب به دادستان تهران ادعا کرد که شخصی با جعل امضایش این ملک ۴۲۰۰ متری واقع در شمال تهران را به شرکت او منتقل کرده‌است!.

کاظم صدیقی کیست؟

اظهارات عجیب صدیقی

صدیقی در سال‌های اخیر، سخنانی گفته که بسیار مورد انتقاد قرار گرفته اند. از معروف‌ترین ادعا‌های وی، باز شدن چشم آیت الله مصباح و نگاه مهربانانه وی حین غسل میت بود.

"آیت الله مصباح یزدی را در خانه غسل دادند و کسی غسل داد که آیت الله حق شناس را غسل داده بود؛ دامادِ داماد ایشان آقای دکتر محمدی جزو مریدان آیت الله حق شناس بود او تعریف کرد آیت الله جاودان به ما پیام داد که اگر از آقای مصباح یک کرامتی دیدید به ما بگویید. غسال روایت می‌کند وقتی این پیام را دریافت کردم آرزو کردم که‌ای کاش آیت الله مصباح در آن دنیا شفاعتی بکند. تا این آرزو را کردم دیدم آیت‌الله مصباح چشمانشان را باز کردند و یک نگاه مهربانانه‌ای کرد و دوباره چشمانش را بست. "

بعد از موج انتقاد‌ها، صدیقی حرف خود را پس گرفت و گفت: شاید آن غسال به دلیل این که محبتی داشته است برایش توهمی پیش آمده است.

دو سال پیش هم در خطبه‌ها گفت: «اگر مردم خدا را در نظر می‌گرفتند مبتلا به مشکلات معیشتی نمی‌شدند»!

این سخن نیز مورد انتقاد قرار گرفت و منتقدان او را متهم کردند که مشکلات اقتصادی را به گردن مردم و عدم توجه آن‌ها به خداوند می‌اندازد.

یک بار هم گفته بود: «آقای رئیسی در این شرایط به موقع حقوق کارکنان را می‌دهد و این امداد الهیست.»!

کاظم صدیقی کیست؟

شرکت در انتخابات خبرگان رهبری و عدم احراز صلاحیت

کاظم صدیقی در انتخابات چهارم مجلس خبرگان رهبری در حوزه تهران ثبت نام کرده بود؛ اما شورای نگهبان او را به دلیل عدم شرکت در امتحان اجتهاد رد صلاحیت کرد. با وجود عدم تأیید او در خبرگان چهارم، وی در انتخابات خبرگان پنجم نیز ثبت نام کرد و هم‌چون دوره گذشته در آزمون اجتهاد شرکت نکرد. این بار هم با وجودی که او در کسوت امام جمعه تهران بود، صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان احراز نگردید. با این حال کاظم صدیقی در آستانه انتخابات پنجم در نقد کسانی که در امتحان خبرگان شرکت نکرده‌اند گفت: «اجازه اجتهاد به جای آزمون در قانون جایگاهی ندارد.» مخالفان جمهوری اسلامی ایران رد صلاحیت فردی مانند کاظم صدیقی را «غیرعادی» می‌دانند. رادیو فردا در مصاحبه‌ای واکنش آقای صدیقی به رد صلاحیت خود را نشانه این می‌داند که این مسئله «بخشی از پروژه مهندسی انتخابات خبرگان برای حفظ مشی نمایشی و فرمایشی» این مجلس است و دلیل آن گفتگو امام جمعه تهران با خبرگزاری تسنیم است که در آن اگرچه صحبت مستقیمی دربارهٔ رد صلاحیت خود نکرده، اما گفته‌است: «کسانی که احراز صلاحیت نشده‌اند اگر مومن‌اند بگویند الهی رضا برضائک» و در نتیجه روزنامه کیهان با برجسته کردن این سخنان آقای صدیقی، از شورای نگهبان تمجید کرده و نوشته که این نهاد «تحت تأثیر جوسازی‌های داخلی و خارجی قرار نگرفته و در بررسی صلاحیت‌ها صرفاً براساس قانون عمل کرده‌است». زیرا شورای نگهبان در آن روز‌ها به شدت از سوی افرادی مانند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام (اکبر هاشمی رفسنجانی) و رئیس‌جمهور ایران (حسن روحانی) تحت انتقاد قرار داشته است.

کاظم صدیقی کیست؟

کاظم صدیقی کیست؟

کاظم صدیقی کیست؟

کاظم صدیقی کیست؟

کاظم صدیقی کیست؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
سکولار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
0
15
روزی ده بار میگم لعنت بهت محمدرضاشاه که باعث شدی اینا بر کشور سوار بشن


چرااااااااااااااااااااااااااااااااااا بر نمی گردید حجره های علمیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

گل بگیرن درب اون فیضیه ی قم رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
0
1
نگویید حوزه بگویید کاخ
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان