خسارت عجیب کشتیرانی/ بیمه معلم ۲۳ برابر حق بیمه، خسارت داد! +سند
رویداد۲۴ بیمه معلم جدیدترین صورت مالی خود را منتشر کرده است که اطلاعات جالبی در آن وجود دارد؛ از جمله ردیف مالی که مربوط به بیمههای کشتی است! در حالی که به صورت عمومی گفته میشود رشتههای درمان و شخص ثالث چیزی جز زیان برای بیمهگران به همراه ندارند، اما شرکت بیمه معلم ثابت کرده که میتوان به این فهرست، رشته بیمه «کشتی» را هم افزود؛ آن هم نه با ضریب خسارت کمی بیش از ۱۰۰ درصد، بلکه با نسبتی بیش از ۲۳ برابر!
شرکت سرمایهگذاری کشتیرانی ۲۰ درصد و شرکت کشتیرانی اقیانوس خروشان کیش بیش از ۷ درصد سهام بیمه معلم را در اختیار دارند و احتمالا همین باعث شده آنها شناورهای خود را نزد این شرکت بیمه کنند. اما آیا میتواند توجیه خوبی برای پذیرفتن ریسکهای نه چندان حرفهای نزد یک بنگاه اقتصادی باشد؟
آن طور که صورتهای مالی بیمه معلم مربوط به ابتدای سال مالی تا پایان مورخ ۳۰/۰۸/۱۳۹۹ نشان میدهد سهم حق بیمه تولیدی این شرکت از محل بیمه کشتی تنها ۱ درصد کل حق بیمه بوده اما سهم خسارت پرداختی از این محل نسبت به کل خسارات پرداختی شرکت به ۲۳ درصد رسیده است.
مقایسه ۱۴۴ میلیارد ریال حق بیمه تولیدی از محل رشته کشتی با خسارت ۳.۵ هزار میلیارد ریالی پرداخت شده در این بخش میتواند علامت سوال بزرگی را ایجاد کند و این پرسش را پیش بیاورد که این شرکت چطور چنین ریسکهایی را پذیرفته است؟
بیشتر بخوانید: قرارداد انحصاری بیمه معلم برای ۱۴ میلیون دانشآموز/ امپراطوری میلیاردی بیمهای در آموزش و پرورش
فروش بیمه نامه شخص ثالث اجباری در کنار فروش بیمه درمان که محلی برای جذب پرتفوی جدید است، لازمه کار هر بیمهگری است، اما باید بدانیم که انتخاب سبد بیمهای متوازن کار حرفهای یک شرکت بیمه است، در حالی که اکنون بیش از ۷۳ درصد ردیف خسارتهای شرکت بیمه معلم به سه رشته «ثالث»، «درمان» و «کشتی» اختصاص یافته است. گویا این شرکت بیمهگر قصد دارد هر چه حق بیمه در قرارداد انحصاری حوادث دانشآموزی دریافت کرده را به عنوان خسارت در قرارداد اجباری کشتی به بیمه گزارانش پرداخت کند.
بیمه معلم بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط بیمه مرکزی، تنها شرکت بیمه خصوصی با سطح توانگری ۲ است و سایر شرکتها همه در سطح توانگری ۱ قرار گرفتهاند.
آیا فریادرسی هست!!!! آیا؟!
( خالکوبی روی بدن مدیرعامل و رییس هیئت مدیره بیمه معلم)