تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۰۲ دی ۱۴۰۲

بهترین دارو برای عفونت ادراری زنان

یکی از عفونت‌های بسیار رایج و البته خطرناک در میان زنان عفونت ادراریست که اگر درست تشخیص داده و درمان نشود ممکن است سبب مرگ فرد شود.

بهترین آنتی‌بیتونیک برای عفونت ادراری زنان

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از عفونت‌های بسیار رایج، اما بس خطرناک در میان زنان عفونت ادراریست. در پزشکی به این عفونت عفونت باکتریایی مثانه گفته می‌شودکه البته همان‌گونه‌که گفتیم با نام عفونت مجاری ادراری هم شناخته می‌شود. از آن‌جایی‌که عفونت‌های ادراری بیش‌تر در زنان متداول است و مردان کم‌تر به این بیماری دچار می‌شوند این مطلب را به این موضوع اختصاص داده‌ایم. 

به گزارش رویداد۲۴ بد نیست بدانید نزدیک به ۵۰ درصد از زنان در درازای زندگی خود دست‌کم یک بار عفونت ادراری را تجربه می‌کنند و در بیش‌تر مواقع عفونت به دلیل باکتری ”‌ای کولی ” رخ می‌دهد. اگر هنگام ادرار درد و سوزش بسیار دردآوری دارید به احتمال زیاد دچار عفونت شده‌اید.

عفونت مجاری اداری می‌تواند هر جایی از دستگاه ادراری روی دهد که شامل کلیه‌ها (عضوی از بدن که خون را برای تولید ادرار، تصفیه می‌کند)، حالب یا میزنای (لوله‌هایی که ادرار را از هر دو کلیه به مثانه می‌فرستند)، مثانه (ادرار را ذخیره می‌کند)، و پیشاب‌راه یا مجرای ادرار (لوله‌ای که ادرار از از مثانه به خارج از بدن تخلیه می‌کند).

عفونت مثانه می‌تواند در زنانی که سالم هستند و بیماری یا شرایط خاصی ندارند رخ دهد که در این صورت با نام عفونت مثانه ساده شناخته می‌شود. در برخی موارد نیز عفونت مثانه در افرادی که به دیابت مبتلا و یا باردار هستند و یا از استنت حالبی یا کاتتر استفاده می‌کنند، بروز می‌کند که در این موارد با نام عفونت مثانه پیچیده شناخته می‌شود. خوشبختانه عفونت‌های ادراری ساده تنها با مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود و پیچیدگی ویژه و خاصی ندارد. 

نشانه‌های عفونت ادراری

در ادامه به برخی از نشانه‌های عفونت ادراری اشاره می‌کنیم:

– درد و سوزش هنگام ادرار کردن
– تکرر ادرار و ادرار کم کردن در هر دفعه
– درد در ناحیه زیر شکم
– ادرار بد بو
– ادرار ابر مانند
– خون در ادرار

همچنین افرادی که به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند نشانه‌های دیگری مانند تب، درد کمر یا درد در کشاله ران و تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند.

دقت داشته باشید عفونت دستگاه ادراری که کلیه را درگیر می‌کند (پیلونفریت)، ممکن است با نشانه‌های همچون تب، لرز، درد پشت یا پهلو و تهوع یا استفراغ همراه باشد.

بیماران مسن‌تر ممکن است نشانه‌های غیر طبیعی همچون تغییر وضعیت روحی، رخوت و ضعف داشته باشند.

عفونت لوله‌ای که ادرار را از مثانه به خارج تخلیه می‌کند، اورتریت یا التهاب مجرای ادرار شناخته شده است. التهاب مجرای ادرار می‌تواند شامل سوزش ادرار و ترشحات باشد.

تشخیص عفونت ادراری

عفونت ادراری موضوع پیچیده‌ای نیست بنابراین به‌آسانی و  با بررسی علائم و نشانه‌های مذکور قابل تشخیص است. ولی انجام آزمایش ادرار برای دیدن گلبول‌های سفید در ادرار و بررسی التهاب مثانه‌ها هم می‌تواند در تشخیص عفونت موثر واقع شود. در صورتی که پزشک مشکوک به عفونت کلیه‌ها شود نیاز است که آزمایش کشت ادرار انجام گیرد. در این آزمایش نوع باکتری موجود در ادرار تشخیص داده می‌شود.

درمان عفونت ادراری

با استفاده یک دوره از آنتی بیوتیک مناسب با باکتری می‌توان این بیماری را درمان نمود. تاثیر یک دوره سه روزه آنتی بیوتیک می‌تواند با یک دوره ۷ روزه آنتی بیوتیک برابری کند و عوارض جانبی کم تری داشته باشد.

بهترین آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری

موارد زیر آنتی بیوتیک‌های رایج برای درمان عفونت دستگاه ادراری (سیستیت حاد) می‌باشند:

نیتروفورانتوئین (Furdantin, Macrobid , Macrodantin)

فسفومایسین (مونورول)

سولفامتوکسازول – تریمتوپریم (Bactrim Ds، Septra Ds و غیره)

درمان خانگی و پیش‌گیری از عفونت ادراری

شما می‌توانید برای پیش‌گیری و هم‌چنین درمان عفونت ادراری بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک این موارد را رعایت کنید:

۱. هیدراته بمانید

نوشیدن منظم آب ممکن است به درمان عفونت ادراری کمک کند. نوشیدن آب کافی یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کمک به پیشگیری و درمان عفونت‌های ادراری است.

آب در حالی که مواد مغذی حیاتی و الکترولیت‌ها را حفظ می‌کند، به اندام‌های دستگاه ادراری کمک می‌کند تا زباله‌های بدن را به طور موثر حذف کند.

هیدراته شدن نیز باعث رقیق شدن ادرار و سرعت حرکت آن در سیستم می‌شود و دسترسی به باکتری‌ها را به سلول‌هایی که اندام‌های ادراری را پوشانده و ایجاد عفونت می‌کند، دشوار می‌کند.

هیچ توصیه مشخصی برای میزان مصرف روزانه افراد وجود ندارد، زیرا آب مورد نیاز هر فرد متفاوت است. هر چند به طور متوسط​​، مردم باید حداقل شش تا هشت لیوان آب در هر روز بنوشند.


بیشتر بخوانید: کیست آندومتریوز چیست؟



۲. ادرار خود را نگه ندارید

تکرر ادرار باعث فشار بر باکتری‌های دستگاه ادراری می‌شود که می‌تواند به پاکسازی آن‌ها کمک کند. همچنین مدت زمان قرار گرفتن باکتری در ادرار در معرض سلول‌های دستگاه ادراری را کاهش می‌دهد و خطر اتصال و ایجاد عفونت را کاهش می‌دهد.

همیشه هنگام تحریک برای کمک به پیشگیری و درمان عفونت ادراری در اسرع وقت ادرار کنید.

۳. آب قره قروت بنوشید

آب قره قروت یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای عفونت‌های ادراری است. مردم همچنین به طور سنتی از آن برای کمک به پاکسازی عفونت‌های عمومی و تسریع در زمان بهبودی زخم استفاده می‌کنند.

مطالعات در مورد تأثیر آب زغال اخته برای عفونت ادراری نتایج متفاوتی داشته است. براساس یک منبع معتبر، آب قره قروت حاوی ترکیباتی است که ممکن است از اتصال سلول‌های E. coli به سلول‌های دستگاه ادراری جلوگیری کند.

آب قره قروت همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌ها از جمله پلی فنول است که دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است.

هیچ دستورالعمل مشخصی برای نوشیدن آب قره قروت برای درمان عفونت ادراری وجود ندارد، اما یک توصیه معمول این است که روزانه حدود ۴۰۰ میلی لیتر (میلی لیتر) حداقل ۲۵ درصد آب قره قروت را برای درمان عفونت ادراری بنوشید.

بهترین آنتی‌بیتونیک برای عفونت ادراری زنان

۴. از پروبیوتیک استفاده کنید

باکتری‌های مفید، معروف به پروبیوتیک، می‌توانند دستگاه ادراری را سالم و عاری از باکتری‌های مضر نگه دارند.

به طور خاص، گروهی از پروبیوتیک‌ها به نام لاکتوباسیل ممکن است در درمان عفونت ادراری کمک کنند.

جلوگیری از اتصال باکتری‌های مضر به سلول‌های دستگاه ادراری

 تولید پراکسید هیدروژن در ادرار، که یک ضد باکتری قوی است

 کاهش pH ادرار، شرایط مطلبوب را برای باکتری‌ها کمتر می‌کند

۵. ویتامین C کافی دریافت کنید

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

ویتامین C همچنین با نیترات‌های موجود در ادرار واکنش داده و اکسید‌های نیتروژن ایجاد می‌کند که می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. این می‌تواند pH ادرار را کاهش دهد و احتمال زنده ماندن باکتری را کم‌تر می‌کند.

همانند آب زغال اخته، هزاران سال است که مردم از ویتامین C به اشکال مختلف برای درمان عفونت ادراری استفاده می‌کنند. طبق تحقیقات افزایش مصرف ویتامین C می‌تواند از عفونت ادراری جلوگیری یا به درمان عفونت ادراری کمک کند.

براساس پژوهش‌ها مصرف مکمل‌های دیگر در کنار ویتامین C ممکن است مزایای آن را به بیش‌ترین اندازه ممکن برساند. 
در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، ۳۸ زن با عفونت ادراری مکرر، ویتامین C، پروبیوتیک و قره قروت را سه بار در روز به مدت ۲۰ روز مصرف کردند و سپس به مدت ۱۰ روز متوقف شدند. این چرخه به مدت ۳ ماه تکرار شد. محققان نتیجه گرفتند که این روش یک روش درمانی ایمن و موثر برای عفونت‌های ادراری می‌باشد.

۶. پاک کردن اندام تناسلی

بسیاری از موارد عفونت ادراری در هنگام دسترسی باکتری‌های راست روده یا مدفوع به مجرای ادرار، کانال کوچکی که اجازه می‌دهد ادرار از بدن خارج شود به‌وجود می‌آید.

هنگامی که باکتری‌ها در مجرای ادرار قرار گرفتند، می‌توانند به سایر اندام‌های دستگاه ادراری برسند و در آنجا منجر به عفونت شوند.

پس از ادرار کردن، به روشی پاک کنید که از تماس باکتری‌ها با دستگاه تناسلی جلوگیری کند. برای پاک کردن اندام تناسلی و مقعد از تکه‌های جداگانه دستمال توالت استفاده کنید.

۷. بهداشت جنسی را رعایت کنید

رعایت بهداشت در زندگی اهمیت زیادی دارد و ما را از انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها دور می‌کند این مسئله در مورد بهداشت جنسی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.مقاربت جنسی باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها را از خارج بدن به دستگاه ادرار وارد می‌کند. رعایت بهداشت جنسی می‌تواند به کاهش تعداد باکتری‌هایی که افراد می‌توانند در هنگام مقاربت و سایر اعمال جنسی منتقل کنند، کمک کند.

شاید با خود بگویید بهداشت جنسی را چگونه می‌توان رعایت کرد در پاسخ به این پرسش باید بگوییم باید پیش و پس از رابطه جنسی بلافاصله ادرار کنید ضمن این‌که یکی از بهترین راه‌ها برای مراقبت جنسی و جلوگیری از عفونت ادراری استفاده از روش‌های پیش‌گیری از بارداریست. 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما