تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۰۱ تير ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

این اشتباهات در تابستان محیطتان را گرم‌تر می‌کند

وارد گرمای شدید تابستانی شده‌ایم و همه تلاش می‌کنند محیطی که در آن قرار دارند را هر چه بیش‌تر خنک کنند اما شاید ندانند با چند کار ساده گرما را بیش‌تر جذب می‌کنند.

این اشتباهات در تابستان محیطتان را گرم‌تر می‌کند

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: حتما شما هم از گرم‌شدن زمین شنیده‌اید و در اخبار هم به گوشتان خورده که در فلان شهر یا کشور این شمار از افراد بر اثر گرما جانشان را از دست داده‌اند.

به گزارش رویداد۲۴ این گرمای شدید مردم را دچار بحران کرده و می‌کند و شاید برایتان عجیب و شگفت‌آور باشد که بدانید در سال ۲۰۲۲، ۲۹۸۵ مرگ ناشی از گرما ثبت شده است که این رقم به‌شدت نگران‌کننده است.

اشتباهات رایج که خانه‌تان را در تابستان گرم‌تر می‌کند

همه در تابستان و هنگامی‌که هوا گرم می‌شود تلاش می‌کنند تا کاری کنند محیطشان را خنک‌تر کنند، اما در این میان اشتباهات رایجی وجود دارد که به فضای شما را به جای خنک‌شدن گرم‌تر می‌کند. در این نوشته این اشتباهات را با هم برمی‌شماریم تا اگر این کار را انجام می‌دهید اصلاح کنید.

تهویه طبیعی

تهویه هوا یکی از مهم‌ترین اصولیست که هر کسی باید در یک محیط بسته به آن توجه کند. برخی گمان می‌کنند این‌که تمامی در و پنجره‌ها را ببندند منطیقیست، چون از ورود هوای گرم به داخل خانه جلوگیری می‌شود، اما این موضوع اصلا درست نیست.

با این کار فضای داخل خانه به‌اصطلاح دم می‌کند و شما نمی‌توانید تهویه و گردش هوای مناسبی را در خانه داشته باشید در نتیجه محیطی که در آن هستید به شدت گرم و طاقت‌فرسا می‌شود درواقع هوا سنگین و بدون حرکت و گردش می‌شود و نفس‌کشیدن را برایتان دشوار می‌کند.

این اشتباهات در تابستان محیطتان را گرم‌تر می‌کند

چه باید کرد؟

بهتر است در تابستان و ماه‌هایی از سال که هوا گرم است زودتر از خواب بیدار شوید تا بتوانید از هوای خنک صبح‌گاهی استفاده کافی را ببرید. در‌ها و پنجره‌ها را باز کنید البته شما شب‌ها هم کمی هوا خنک‌تر می‌شوند می‌توانید این کار را انجام دهید تا هوای خانه عوض شود و به گردش درآید.

اگر پنجره‌ها در دو سوی مقابل باز شوند، می‌توانند تهویه متقاطع و نسیمی به‌وجود آورند که به‌طور طبیعی خانه شما را خنک می‌کند. مهم است که به خاطر داشته باشید برای حفظ هوای خنک در داخل و خارج شدن گرما، پنجره‌ها و پرده‌های خود را در گرم‌ترین زمان روز ببندید.

هنگام باز کردن پنجره

در بالا هم اشاره کردیم که بازکردن در و پنجره در خانه کار بسیار موثریست، اما باید بدانید چه هنگام این کار را انجام دهید.

باز کردن پنجره‌ها در اوایل صبح و عصر همچنین بستن آن‌ها در طول گرمای شدید روز، روشی عالی برای خنک نگه داشتن خانه است، اما اگر پنجره‌های خود را باز بگذارید و اجازه دهید خورشید در داخل خانه شما گرما ایجاد کند، ممکن است برای ازبین بردن این گرما کار سختی در پیش داشته باشید.

دقت داشته باشید که با ابزار و وسایلی می‌توانید تا اندازه‌ای به جنگ گرما بروید. یکی از این ابزار پرده‌ها یا لایه‌های بازتابنده پنجره‌ها، برای جلوگیری از ورود گرمای خورشید است.

توجه داشته باشید پرده‌های تیره به‌ویژه در خنک نگه داشتن اتاق‌ها موثر هستند. در طول روز، بهتر است پرده‌های پنجره‌های رو به جنوب و غرب خانه را بکشید تا میزان گرمای ورودی به خانه شما کاهش پیدا کند.

این اشتباهات در تابستان محیطتان را گرم‌تر می‌کند

استفاده ناکارآمد از پنکه

مردم در تابستان به شدت دوست دارند از پنکه استفاده کنند جلوی آن بنشینند و خود را خنک کنند. درواقع استفاده از پنکه یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که مردم تلاش می‌کنند در تابستان با آن محیط خود را خنک نگه دارند و می‌تواند روش بسیار موثری باشند، اما مردم اغلب از آن‌ها به اشتباه استفاده می‌کنند یا آن‌ها را در اتاق‌های خالی رها می‌کنند.

استفاده مناسب از پنکه

حتما متوجه شده‌اید که پنکه اصلا نمی‌تواند اتاق و فضایی را خنک کند درست به همین دلیل است که اگر در جایی پنکه روشن باشد حتما باید دربرابر آن قرار بگیرید تا بتوانید از آن خوب بهره ببرید و احساس خوشایند خنک‌شدن کنید.


بیشتر بوخوانید: طرز تهیه انواع نوشیدنی‌های تابستانی


پنکه‌ها فقط هوا را در اتاق به گردش در می‌آورند و نسیم دلپذیری تولید می‌کنند بر خلاف تهویه مطبوع که خود هوا را خنک می‌کند. بنابراین، باید مطمئن شوید که پنکه‌ها فقط زمانی روشن شوند که در اتاق هستید تا نسیم را احساس کنید. در تابستان پنکه‌های سقفی باید در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخند تا باد سرد ایجاد کنند و قطعا استفاده از پنکه‌های پنجره‌ای برای جذب هوای خنک از بیرون یا بیرون راندن هوای گرم از اتاق مفید است.

عایق‌بندی

یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید عایق‌بندی در‌ها و پنجره‌هاست. این کار هم به محیط زیست و حفظ انرژی کمک می‌کند و هم شما را از گرما و سرما در امان نگه می‌دارد.

داشتن عایق ضعیف و شکاف‌های اطراف پنجره‌ها و در‌ها می‌تواند باعث خروج هوای خنک و ورود هوای گرم به خانه شود.

شاید با خود بگویید این کار به‌ویژه در وضعیت اقتصادی کنونی غیرضروریست، اما اگر این کار را انجام دهید خواهید دید که تا چه اندازه در هزینه‌های قبض برق و گاز و ... خود صرفه‌جویی کرده‌اید.. هر شکاف اطراف پنجره‌ها و در‌ها را با آب و هوا یا درزبندی ببندید، زیرا این کار نه تنها به خنک شدن در تابستان کمک، بل‌که گرما را در زمستان حفظ می‌کند، بازده کلی انرژی خانه شما را بهبود می‌بخشد و قبض انرژی شما را کاهش می‌دهد.

این اشتباهات در تابستان محیطتان را گرم‌تر می‌کند

آشپزی و استفاده از لوازم خانگی

استفاده از اجاق‌ها و سایر وسایل مولد گرما در گرمت‌رین بخش روز می‌توانند دمای داخل خانه را افزایش دهند و آشپزخانه شما را در طول موج گرمای تابستان تقریبا غیرقابل تحمل کنند.

چه کنیم؟

نمی‌شود که غذا نپخت، چون هوای خانه گرم می‌شود، اما می‌توان دست‌کم تلاش کرد این کار را یک بار در روز آن هم در ساعات آغازین روز انجام داد تا این گرما به کم‌ترین اندازه خود برسد.

می‌توانید با وعده‌های غذایی مانند سالاد در درازای روز، انتخاب دستورالعمل‌های آرام‌پز که حرارت کم‌تری تولید می‌کنند یا استفاده حداکثری از روش‌های کباب‌پزی از این موضوع جلوگیری کنید. همچنین به حداقل رساندن استفاده از سایر وسایل مولد گرما، مانند ماشین ظرف‌شویی و خشک‌کن، در گرم‌ترین زمان روز می‌تواند بسیار سودمند باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما