تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳

نگرانی ناگهانی «کیهان» برای اقتصاد!

کیهان که تا وقتی دولت مورد علاقه‌اش سر کار بود خیلی کاری به اقتصاد و گرانی نداشت، امروز نگران وضعیت معیشتی مردم شده و دولت را مخاطب قرار داده و خواسته که هرچه زودتر «قیمت کالاها به قبل از مردادماه یا حتی قبل از تیرماه بازگردد».

نگرانی ناگهانی «کیهان» برای اقتصاد!

رویداد ۲۴| روزنامه کیهان که تا دیروز نگران ترکیب کابینه و حضور اصلاح‌طلبان در آن بود و برای دولت حاشیه می‌ساخت، امروز تمرکز خود را بر اقتصاد گذاشته و به دولت هم توصیه می‌کند که به جای درگیر شدن با حواشی سیاسی به متن یعنی مدیریت وضعیت اقتصادی بپردازد!
اصل حرف یعنی پرهیز از حاشیه‌ها و پرداختن به متن یعنی مدیریت مسائل کشور به خصوص مشکلات اقتصادی سخنی کاملا درست و به جا است، اما اگر کیهان و همفکرانش نیز فرصت دور شدن از حاشیه‌های سیاسی را بدهند!
مثلا همین امروز کیهان به بهانه اقتصاد، وزیر اقتصاد دولت را هدف حملات خود قرار داده و نوشته: «وزیر اقتصاد دولت چهاردهم که کارنامه ضعیفی در دولت دوازدهم از خود بر جای گذاشته، از سر فراموشی یا خلافگویی، به تحریف آمار‌های اقتصادی رسمی پرداخت. عبدالناصر همتی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: «می‌گویند اسب زین‌شده تحویل دادیم، چه اسب زین شده‌ای؟ روی تورم ۴۰ درصد، روی دلار ۶۰ هزار تومانی هستیم، کسری بودجه ۳۰ درصدی داریم نرخ بیکاری ۱۳ درصدی داریم.» وزیر اقتصاد، تورم ۴۰ درصدی را نشانه بحرانی بودن این شاخص دانست. این موضع همتی مصداق گل به خودی بود چرا که دولت دوازدهم که همتی رئیس بانک مرکزی آن بود نرخ تورم را ۴۵ و هفت دهم درصد تحویل داد و رفت، اما تورم اعلامی مرکز آمار در پایان دولت رئیسی ۳۴ و هشت دهم درصد است. آنچه همتی در گفت‌و‌گوی تلویزیونی گفت نشان داد که او و دولت مدعی اصلاح‌طلبی حسن روحانی، چه وضعیت فاجعه‌باری را تحویل رئیسی داده بودند. یادآوری می‌شود همتی چند روز قبل، نرخ تورم را ۳۵ درصد اعلام کرده بود، اما در اظهارنظر جدید، پنج درصد به این رقم اضافه کرد.
گویا همتی فراموش کرده که بر اساس آمار‌های بانک مرکزی که خودش رئیس آن بود؛ کشور را با تورم نقطه به نقطه نزدیک به ۵۸ و سه دهم درصد به دولت رئیسی تحویل داده بودند. در دوره نزدیک به سه سال ریاست همتی در بانک مرکزی شاهد افزایش بی‌سابقه نرخ تورم در سال‌های پس از انقلاب بودیم، اما گویا او خود را به فراموشی زده است.»
این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک کرده نیز ضمن لیست کردن انتظارات اقتصادی از دولت - انتظاراتی که در دولت قبل اصلا مورد توجه کیهان نبود - نوشته: «بازار کالا‌های اساسی و معیشتی و بحث قیمت و اجاره مسکن، صرفا با نظارت دولت سامان نمی‌یابد بلکه دخالت دولت لازم است، اما دولت اخیراً و تحت فشار افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی، خود را مشغول حواشی سیاسی کرده و حل اولویت‌های کشور که صدر آن، مسائل خرد و کلان اقتصادی است را به حاشیه رانده و لازم است که آن را به متن توجه و تصمیم‌گیری خود بازگرداند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان