تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

در این دو سن بدن ناگهان پیر می‌شود

طول عمر زیاد لزوماً به معنای داشتن یک دوران پیری سالم یا فعال نیست. اگر می‌خواهید پیری سالمی داشته باشید، این مطلب را بخوانید.

در این دو سن بدن ناگهان پیر می‌شود

رویداد۲۴| سیما صابری: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که پیری ممکن است در دو مرحله متمایز در سنین ۴۴ و ۶۰ سال رخ دهد. اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته‌ها در جمعیت‌های متنوع، از جمله بررسی تفاوت‌های احتمالی بین زنان و مردان، لازم است. کارشناسان معتقدند که میانسالی دوره‌ای حیاتی است که سبک زندگی شما در این دوره، نقش کلیدی در پیری سالم ایفا می‌کنند. بر اساس تحقیقات جدید، پیری فقط به صورت تدریجی اتفاق نمی‌افتد، بلکه در دو مرحله خاص در حدود سنین ۴۴ و ۶۰ سالگی نیز رخ می‌دهد.

از اوایل دهه چهل زندگی، تغییراتی در متابولیسم بدن رخ می‌دهد و در حدود سن ۶۰ سالگی نیز عملکرد کلیه، متابولیسم کربوهیدرات و تنظیم سیستم ایمنی بدن کاهش می‌یابد. محققان همچنین تغییرات مهمی را در پوست، عضلات و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در هر دو دهه چهل و شصت زندگی مشاهده کردند.

آنچه اهمیت دارد این است که طول عمر زیاد لزوماً به معنای داشتن یک دوران پیری سالم یا فعال نیست. برای بیشتر افراد، میانگین مدت زمانی که در سلامت خوب سپری می‌کنند، عمدتاً ۱۱ تا ۱۵ سال کوتاه‌تر از طول عمر آنهاست.

برای پیری سالم میانسالی مهم است

محققان معتقدند که سلامت در میانسالی، که معمولاً بین سنین ۴۰ تا ۶۵ سال است، نقش مهمی در سلامتی در دوران پیری دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که عوامل خاصی در سبک زندگی در میانسالی مانند داشتن وزن سالم، فعالیت فیزیکی، خوردن یک رژیم غذایی با کیفیت و سیگار نکشیدن با بهبود سلامت در دوران پیری مرتبط است.


بیشتر بخوانید: آیا می‌توان پیر شدن مغز را به تعویق انداخت؟


گزارش سال ۲۰۲۰ نیز نشان داد که میانسالی دوره‌ای مهم در سلامت مغز است. بر اساس این گزارش، مدیریت فشار خون و فعال بودن از نظر اجتماعی، شناختی و جسمی در این دوره می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در آینده کمک کند.

این مطالعه جدید به مجموعه‌ای از تحقیقات در زمینه "دوره سلامت" می‌افزاید و اهمیت ایجاد عادات سبک زندگی خاص از اوایل زندگی را برجسته می‌کند.

کسانی که می‌خواهند در سن ۶۰ سالگی سالم باشند باید از سنین ۴۰ و ۵۰ سالگی به رژیم غذایی و سبک زندگی خود توجه کنند. اگرچه پیری اجتناب‌ناپذیر است، اما تغییرات سبک زندگی می‌تواند دوره سلامت شما در دوران پیری را افزایش دهد. افراد می‌توانند با تغییرات کوچکی در سبک زندگی، مانند هیدراته نگاه داشتن بدن برای حفظ سلامت کلیه، افزایش توده عضلانی با تمرینات وزنه‌ای و مصرف دارو‌های کلسترول در صورتی که کلسترول LDL آن‌ها در حال افزایش باشد، با روند پیری مبارزه کنند.

در این دو سن بدن ناگهان پیر می‌شود

همچنین عوامل دیگری مانند محیط، ثبات اقتصادی، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و آموزش نیز بر نتایج پیری سالم تأثیر می‌گذارند که به راحتی تحت کنترل فرد نیستند.

با افزایش سن در بدن چه اتفقی می‌افتد؟

پیری به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که شامل فرآیند‌های زیستی و مولکولی در بدن است. یکی از اصلی‌ترین دلایل پیری، تجمع آسیب‌های سلولی ناشی از عوامل محیطی و درونی است. این آسیب‌ها شامل تخریب DNA، استرس اکسیداتیو و اختلال در عملکرد پروتئین‌ها است. با گذشت زمان، سلول‌ها نمی‌توانند به درستی خود را ترمیم کنند و این آسیب‌ها منجر به افت عملکرد اندام‌ها و بافت‌ها می‌شود. همچنین، کاهش توانایی بدن در تجدید سلولی و کاهش تولید هورمون‌ها نیز از عوامل مهم پیری به شمار می‌روند.

در فرآیند پیری، تغییرات گسترده‌ای در بدن رخ می‌دهد. از جمله این تغییرات، کاهش عملکرد سیستم ایمنی، کاهش تراکم عضلانی و استخوانی، و افت عملکرد اندام‌های حیاتی مانند قلب و کلیه است. پوست نازک‌تر و چروک می‌شود و قدرت شنوایی و بینایی نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این، متابولیسم بدن کندتر شده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و زوال عقل افزایش پیدا می‌کند. این تغییرات همه نشان‌دهنده کاهش تدریجی عملکرد بدن و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌ها در دوران پیری هستند.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما