تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۱۳ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

نقد و بررسی سریال داریوش| روایت ضدقهرمان ترسویی که می‌ایستد و می‌جنگد

این روزها یک سریال پرمخاطب دیگر در شبکه نمایش خانگی به نام داریوش دیده می‌شود. این سریال با بازی سحردولتشاهی و به کارگردانی هادی حجازی فر چقدر توانسته نظر مخاطبان را جلب کند؟

نقد و بررسی سریال داریوش| روایت ضدقهرمان ترسویی که می‌جنگد

رویداد۲۴| مازیار وکیلی: هادی حجازی فر بعد از موفقیت همه جانبه فیلم موقعیت مهدی سراغ ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی رفت. سریالی که خیلی‌ها منتظر تماشای آن بودند تا ببینند آیا هادی حجازی فر توانسته موفقیت همه جانبه موقعیت مهدی را تکرار کند یا نه؟ هادی حجازی فر تدارک تولید سریال داریوش را  به سرعت آغاز کرد تا برای پخش در تابستان سال ۱۴۰۳ آماده شود. این سریال سرانجام پخش خود را از ۲۷ تیر ماه سال ۱۴۰۳ آغاز کرد و از همان قسمت‌های ابتدایی پخش بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. البته این سریال در هنگام پخش اسیر برخی حواشی هم شد و سکانس حرکات تقلیدی سحر دولتشاهی در سریال به رقصیدن بازیگر زن تعبیر شد که پای این بازیگر سینمای ایران را به دادگاه هم باز کرد. اما به لحاظ انتقادی این سریال نتوانست موفقیت گسترده موقعیت مهدی را برای هادی حجازی‌فر تکرار کند و نسبت به آن فیلم/سریال عظیم سریال ضعیف‌تری به حساب می‌آید.

داستان سریال داریوش

داریوش که ظاهراً سال‌ها پیش در جریان یک دزدی دوستش را به قتل رسانده و به ترکیه گریخته است، توسط دوستش بهرام مطلع می‌شود که خانواده مقتول رضایت داده‌اند تا او برگردد. بعد از بازگشت داریوش به ایران دیگر شرکای داریوش در سرقت به او پیشنهاد می‌دهند که طلاهایی را که پانزده سال پیش پنهان کرده را برگرداند. بعد از این پیشنهاد داریوش درگیر چالش‌هایی می‌شود که بدنه اصلی داستان سریال را شکل می‌دهد.

نقد و بررسی سریال داریوش| روایت ضدقهرمان ترسویی که می‌جنگد

کارگردان سریال داریوش

کارگردان سریال داریوش هادی حجازی فر است. حجازی فر متولد ۳۱ خرداد ۱۳۵۵ در شهرستان خوی است. او دانش آموخته رشته تئاتر عروسکی از پردیس هنر‌های زیبا دانشگاه تهران است. او بازیگری را از سال ۱۳۸۳ و با حضور در فیلم سینمایی مزرعه پدری رسول ملاقلی پور آغاز کرد. اما یازده سال طول کشید تا با بازی در فیلم/سریال ایستاده در غبار ساخته محمدحسین مهدویان به شهرت برسد. بعد از بازی در ایستاده در غبار حجازی فر با بازی در نقش کمال ماجرای نیمروز تبدیل به یکی از شمایل‌های تاریخی سینمای ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شد.

نقد و بررسی سریال داریوش| روایت ضدقهرمان ترسویی که می‌جنگد

موفقیت همه جانبه فیلم ماجرای نیمروز باعث شد تا سیل پیشنهادات به سوی حجازی فر سرازیر شود و او با بازی در فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند لاتاری، زیرخاکی، به وقت شام و آتابای تبدیل به یکی از مهم‌ترین بازیگران یک دهه اخیر سینمای ایران شود. حجازی فر با نوشتن فیلمنامه متفاوت و روشنفکرانه آتابای نویسندگی را هم تجربه کرد. آتابای موفقیت بسیاری کسب کرد و به شدت مورد توجه منتقدان قرار گرفت. همین موضوع شرایط را برای ساخت اولین فیلم حجازی فر یعنی موقعیت مهدی مهیا کرد. موقعیت مهدی تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های جنگی سال‌های اخیر سینمای ایران شد و جوایز فراوانی کسب کرد و اکران موفقی را هم پشت سر گذاشت. همین موضوع باعث شد حجای فر به شکل جدی‌تری به کارگردانی فکر کند و برای تجربه بعدی کارگردانی خود سراغ ساخت یک سریال امروزی و معاصر برود.

بازیگران سریال داریوش

محسن قصابیان در کنار هادی حجازی فر بازیگر مرد اصلی سریال داریوش است. قصابیان در سال ۱۳۴۸ در قوچان به دنیا آمد. او در سال ۱۳۷۲ مدرک کارشناسی بازیگری را از دانشگاه هنر دانشگاه تهران دریافت کرد و در سال ۱۳۷۵ موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس گردید. قصابیان به فعالیت خود در تئاتر ادامه داد و در اسفند سال ۱۳۷۵ در جشنواره تئاتر فجر از او به عنوان کارگردان تقدیر شد. قصابیان مدت‌ها به صورت پراکنده در سینما و تلویزیون فعالیت کرد. برخی از نقش‌هایی که او بازی کرده مانند نقش شهید ستاری در فیلم سینمایی منصور به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند. قصابیان سابقه مجری گری را هم در کارنامه کاری خود دارد. مشهورترین برنامه‌ای که او اجرای آن‌ها را برعهده داشته مسابقه تلاش است که در نیمه دوم دهه هفتاد از تلویزیون پخش می‌شد.


بیشتر بخوانید:  معرفی سریال بازنده| ادامه اپیدمی فیلم‌سازی با هدف جذب مخاطب بدون نسبتی با جامعه ایرانی


بازیگر زن اصلی سریال داریوش یکی از مشهورترین بازیگران دو دهه اخیر سینمای ایران یعنی سحر دولتشاهی است. سحر دولتشاهی متولد سال ۱۳۵۸ در تهران است. او ابتدا در رشته مهندسی شیمی تحصیلات دانشگاهی را آغاز کرد، اما بعد از این که متوجه شد به این رشته علاقه‌ای ندارد  تحصیلات خود را در دو رشته ادبیات نمایشی و مترجمی زبان فرانسه ادامه داد. دولتشاهی کارش را در عرصه نمایش با بازی در تئاتر‌های تجربی آغاز کرد. اولین حضور موفق دولتشاهی در سینما با حضور او در چهارشنبه سوری اصغر فرهادی رقم خورد. بازی در سریال کتابفروشی هدهد باعث شهرت او میان تماشاگران عام شد. دولتشاهی در این سال‌ها با کارگردانان مطرحی مانند بهرام توکلی، اصغر فرهادی، سهیل بیرقی و بهمن فرمان آرا همکاری کرده است که نتیجه این همکاری کسب دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر و کسب جوایز مختلف دیگر از جشنواره‌های داخلی بوده است.

نقد و بررسی سریال داریوش| روایت ضدقهرمان ترسویی که می‌جنگد

نگاهی به سریال داریوش

سریال داریوش خط قصه جالبی دارد. خط قصه‌ای که از کهن الگوی انتقام برای روایت داستان سریال استفاده می‌کند. داریوش این سریال مرد ترسویی است که به جای مواجهه با مشکلات همیشه از آن‌ها فرار می‌کند. این شخصیت متفاوت برای چند قسمت ابتدایی جذابیت سریال را تضمین می‌کند. اما مشکل اصلی داریوش خودش را در قسمت‌های میانی نشان می‌دهد. جایی که داستان کم ملات داریوش باعث می‌شود تماشاگر بعد از مدتی از ریتم کند سریال خسته شود و تماشای آن را رها کند. حجازی فر که حضور موفقی در سریال پوست شیر داشت و در داریوش هم نوید محمودی را کنار خود می‌بیند در کارگردانی از سبک کاری این دو برادر تقلید کرده که به خودی خود ایرادی ندارد اما برای حجازی فر هم دستاوردی محسوب نمی‌شود. به طور کلی سریال داریوش برای کسی که موقعیت مهدی را کارگردانی کرده چند گام بزرگ به عقب محسوب می‌شود و بیانگر شکست حجازی فر در دومین تجربه کاری این کارگردان است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما