تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۳ آبان ۱۴۰۳
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

در حاشیه حرف‌های سردار جعفری | چرا سوپر انقلابی‌ها منتظر حمله اسرائیل هستند؟

اسرائیل نحوه مدیریت کردن افکار سوپرانقلابی‌ها را به خوبی آموخته است. تلاش اسرائیل همین بود که در افکار عمومی ایرانیان، این انگاره را تثثبیت کند که اسرائیل توان برانداختن حکومت ایران را دارد.

 

رویداد۲۴ |داوود حشمتی: اظهارات اخیر سردار عزیز جعفری در مورد مسائل منطقه ای از دو جنبه قائل اهمیت است و باید به آن پرداخته شود. اول: طرح موضوع حمله اسرائیل به سامانه اس۳۰۰ در اصفهان. دوم: بازنمایی این مساله که اسرائیل بعد از لبنان به سراغ ایران خواهد آمد.

اگرچه نکته اول «خبری» است و اهمیت زیادی دارد، اما نشان دادن این مساله که چرا در ذهن برخی از سوپرانقلابی‌ها این انگاره ایجاد شده که اسرائیل توان ساقط کردن ایران را دارد، جای پرداختن بیشتری دارد.

اول: سرلشکر جعفری، فرمانده سابق کل سپاه در مراسم بزرگداشت سردار نیلفروشان (۱۴۰۳/۰۸/۰۱) گفته است: «اسرائیل تنها می‌تواند از طریق حملات محدود مانند حمله‌ای که پس از عملیات «وعدهٔ صادق ۱» به اصفهان داشت، با هواپیماهای پیشرفته آمریکایی از کشور همسایه چند موشک به ما بزند!»

بررسی‌ها نشان می دهد که در همان زمان خبر حمله به سایت اصفهان منتشر شده بود، اما مسئولان دولت قبل ترجیح دادند آن را تکذیب کنند. ایرنا پس از حادثهٔ اصفهان به نقل از منابع آگاه در تاریخ 31 فروردین 1403 (یعنی دو روز بعد از حمله وعده صادق) نوشته بود: «حادثهٔ اصفهان به دلیل حملهٔ چند ریزپرنده‌ی دشمن به سایت اس۳۰۰ اصفهان بود که خسارتِ جدی نیز نداشت!»

همان زمان امیرعبداللهیان با «ای بی سی نیوز» مصاحبه کرد و با تاکید بر اینکه «اگر رژیم اسرائیل اقدام ماجراجویانه‌ای انجام ندهد، ایران اقدام جدیدی روی رژیم نخواهد داشت.» به موضوع حمله اصفهان اشاره کرد و گفت: «البته شب گذشته در رسانه‌های آمریکا و برخی از متحدین رژیم اسرائیل هیاهویی به راه انداخته شد و گفته شد رژیم اسرائیل یک پایگاه هوایی در شهر اصفهان را مورد هدف قرار داده است. خیر؛ صرفاً ریزپرنده‌هایی که ممکن است فیلمبرداری یا کار تجسس می‌کنند، از داخل اصفهان به پرواز درآمده و بلافاصله توسط سیستم پدافند هوایی ما ساقط شده‌اند. برای ما اثبات نشده است که ارتباط بین این ریزپرنده‌ها و رژیم اسرائیل وجود داشته باشد. اما در صورتی که رژیم اسرائیل قصد ماجراجویی و اقدام علیه منافع ما را داشته باشد، پاسخ بعدی ما فوری و حداکثری خواهد بود.»

تصمیم دولت رئیسی این بود که موضوع را مسکوت بگذارد تا ایران وارد درگیری جدی نشود. با این حال نمی‌توان نادیده گرفت که از بین‌بردن مرجعیت رسانه‌ای داخلی هم با همین کارها رقم خورد. به این ترتیب است که می‌بینیم در ایران هیچ رسانه مستقلی وجود نداشت که بتواند صحت و سقم چنین ادعاهایی را بررسی کرده و به بوته آزمایش بگذارد.


بیشتر بخوانید:

روایت سردار سپاه از حمله اسرائیل به اصفهان برای اولین بار | سردار جعفری: رژیم اسرائیل بعد از وعده صادق۱ با دو موشک پایگاهی در اصفهان را مورد هدف قرار داد

ببینید| پیش بینی سردار جعفری درباره نحوه حمله اسرائیل به ایران


با این حال، نکته مهم در این بخش از حرفها این است که اسرائیل بدون هماهنگی کشورهای منطقه نمی‌تواند از آسمان آنها عبور کرده و به ایران برسد. از همین رو، اهمیت سفرهای منطقه‌ای عراقچی بیشتر روشن می‌شود. چرا که در تمام این سفرها به آنها تذکر داده شد که در صورت اجازه دادن به هواپیماهای اسرائیل ایران آنها را شریک حمله اسرائیل تلقی خواهد کرد.

دوم: سردار عزیز جعفری در بخش دیگری از اظهاراتش که به همین موضوع بازمی‌گشت، گفته است: «تعجب می‌کنم از برخی که می‌گویند اسرائیل بعد از لبنان سراغ ایران خواهد آمد!. لبنان هم‌مرز اسرائیل است و هیچ پدافند هوایی ندارد و گروهی کمی در حال مقاومت هستند.»

در این باره واقعیت این است که دو طرف همصدا شدند و مدعی هستند «بعد از لبنان نوبت ایران است» یک دسته از این افراد در تل‌آویو نشستند  دسته دیگر در ایران. هر دو به ظاهر با یکدیگر دشمن هستند و هر دو به ظاهر در تلاش برای جنگ رویارو با یکدیگر به سر می برند اما در عمل هر دو یک حرف را می‌زنند.

این ادعا که بعد از لبنان نوبت ایران است در رسانه‌های عبری و فارسی زبان زیاد تکرار می‌شود. به عنوان مثال: مجری کانال ۱۴ تلویزیون اسرائیل گفته است: «بعد از غزه و لبنان نوبت ایران است.» و یا علیرضا نوری‌زاده از لندن می گوید: «برای اسرائیل بعد از غزه نوبت حزب‌الله و سپس نوبت حکومت ایران است» همچنین اظهارات منشه امیر که گفته است: «جنگ باید گسترش یابد؛ اسراییل بعد از لبنان باید به ایران حمله کند.»

حالا در طرف دیگر کاربران انقلابی را ببینید که با کنایه می‌نویسند: « بعد از غزه نوبت لبنان است و پس از آن سراغ ایران خواهند آمد...کسی توهم تله جنگ‌تان را برهم نزند.» و یا کاربر دیگری با نام توحید عزیزی که نوشته بود: «گفتیم بعد از غزه نوبت لبنان است. گفتند خفه شو، چیزی نمی‌فهمی. می‌گوییم بعد از لبنان نوبت ایران است. می‌گویند خفه شو، چیزی نمی‌فهمی.»

اسرائیل نحوه مدیریت کردن افکار سوپرانقلابی‌ها را به خوبی آموخته است. تلاش اسرائیل همین بود که در افکار عمومی ایرانیان، این انگاره را تثثبیت کند که اسرائیل توان برانداختن حکومت ایران را دارد. این ذهنیت حالا به دست جریان سوپرانقلابی در داخل به افکار عمومی القا میشود. از همین رو بود که سردار عزیز جعفری ظاهرا احساس خطر کرده و نسبت به این ذهنیت هشدار داده است.

مخاطبان هم به خوبی پیام را دریافت کردند و در این وضعیت حمله به عزیز جعفری در فضای مجازی آغاز شد. جملاتی که بعضا غیرقابل انتشار است.

با این حال باید بدانیم که جنگ میان ایران و اسرائیل از نوعی نخواهد بود که یک جنگ فراگیر و تمام کننده باشد. هیچ کدام از طرفین مرز مشترک ندارند و در نهایت هم زدو‌خوردها به صورت استفاده از موشک و هواپیما خواهد بود. اما آنها که در تل آویوو خط و نشان می‌کشند که «بعد از لبنان نوبت ایران است»، برای قدرت نمایی و ترساندن ایران است.

 آنها که در ایران به این مساله دامن می زنند در واقع ذهنشان به دست اسرائیل تسخیر شده است. عجیب تر اینکه این جماعت مدام تاکید داشتند که قدرت نظامی و توانمندی‌های ایران را جریان‌های دیگر سیاسی نمی‌بینند و یا به حساب نمی‌آورند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان