مواد اولیه قطعه سازان رو به اتمام است/ تابستان سرد برای قطعه سازان
رویداد۲۴ به اعتقاد آنها در صورت هرچه سریعتر تخصیص نیافتن تسهیلات ۷ هزار میلیارد تومانی به این صنعت، شاهد به اتمام رسیدن مواد اولیه مورد نیاز تا دو سه ماه آینده خواهیم بود و در این ضورت، تحقق شعار رونق تولید در سال جاری با، اما و اگرهای زیادی مواجه خواهد بود.
مهدی مطلب زاده، نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه رو به اتمام است، میگوید: «از ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی از سوی خودروسازان به قطعه سازان، تنها بخشی صرف خرید مواد اولیه شد».
وی میافزاید: «مطالبات قطعه سازان از خودروسازان در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بود که پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان تنها یک پنجم این بدهی بود ضمن آن که این رقم تنها به ۲۰ درصد قطعه سازان همکار خودروسازان تخصیص یافته و میتوان گفت: در حدود ۸۰ درصد قطعه سازان مبلغی دریافت نکرده اند».
مطلب زاده ادامه میدهد: «قطعه سازانی که بخشی از مطالبات خود را از این محل دریافت کردند نیز نسبت به پرداخت بدهی خود به تامین کنندگان مواد اولیه و قطعه سازان پایین دست اقدام کردند و همه این رقم صرف خرید مواد اولیه نشد بلکه تنها رقم اندکی به تامین مواد اولیه اختصاص یافت که این مواد نیز رو به اتمام است».
این فعال صنعت قطعه با تاکید بر این که قرار بود از این محل نسبت به تسویه مطالبات ۱۲۰ روزه نیز اقدام شود، تصریح میکند: «اختصاص این رقم در زمستان سال گذشته بود و طبیعی است که با افزایش تولید قطعه سازان در این مدت، این مواد رو به پایان باشد».
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در ادامه با تاکید بر این که صنعت قطعه حتی با در اختیار داشتن بهترین، جدیدترین و به روزترین ماشین آلات روز دنیا باز هم نیازمند مواد اولیه است، اظهار میکند: «تا زمانی که مواد مورد نیاز برای تولید در دسترس فعالان این حوزه شرایط صنعت قطعه بهبود نخواهد یافت. امروز صنعت قطعه نیازمند مواد اولیه و ماشیت آلات است، اما به طور قطع با دراختیار داشتن مواد مورد نیاز خود حتی با ماشین آلات قدیمی نیز قادر به تولید خواهد بود».
وی ماشین آلات جدید را راهی برای بهبود بهره وری، تولید بهتر و دسترسی به کیفیت ثابتتر ضروری میداند و میگوید: «این امر نیاز به سرمایه زیادی دارد که در حال حاضر امکانپذیر نیست در این شرایط بخشی از کار با امید به آینده پیش میرود ضمن آن که لازم است افق کار نیز مشخص و ثبات اقتصادی افزایش یابد تا سرمایه گذاریهای انجام شده به ثمر بنشیند».
مطلب زاده با اشاره به ضرورت تامین مواد اولیه در صنعت قطعه اظهار میکند: «در حال حاضر به دلیل شرایط موجود بخشی از تولیدات خودروسازان قابلیت تجاری شدن پیدا نمیکنند به طوری که حدود ۱۰۰ هزار خودرو ناقص در کف کارخانهها موجود است که در صورت تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه این خودروها تکمیل شده و به بازار عرضه میشود که این امر ضمن آرام کردن بازار منجر به تعادل قیمتها شده و تعهدات خودروسازان را نیز پاسخگو خواهد بود و قطعه ساز نیز میتواند امیدوار به دریافت مطالبات خود باشد».
این فعال در صنعت قطعه یادآور میشود که تنها تیراژ بالای تولید کمکی به صنعت خودرو نمیکند چرا که این تعداد خودروها با توجه به کمبود مواد اولیه قابلیت تجاری شدن نخواهند داشت. این شرایط در حالیست که بر اساس قانون خودروساز باید مبلغی از پیش فروش خود را به قطعه ساز اختصاص دهد که در عمل این اتفاق انجام نمیشود، اما در صورت تحقق، این امر میتواند به تامین مواد اولیه صنعت قطعه کمک کند».
وی در پاسخ به این که پس از دریافت تسهیلات ۷ هزار میلیارد تومانی چقدر زمان نیاز است تا مواد اولیه خریداری شده به چرخه تولید قطعه سازان وارد شود نیز میگوید: «این امر فرایندی زمان بر است، زیرا گشایش اعتبار، تخیص ارز و ثبت سفارش به سختی و کندی پیش میرود و نمیتوان زمان مشخصی برای این امر اعلام کرد چرا که تنها به سرعت عمل ارگانهای ذیربط نظیر وزارت صنعتف بانکهای عامل و حتی صرافیها دارد.
مطلب زاده در ادامه در پاسخ به این که آیا با توجه به شرایط فعلی میتوان تابستان امسال را سال سختی برای قطعه سازان دانست، اظهار میکند: «بدون شک در صورت عدم پیش بینی راهکارهای درست و برنداشتن قدمهای مثبت برای حل مشکلات، تابستان بسیار سختی برای قطعه سازان در راه خواهد بود این در حالیست که تعدیل نیرو در حال حاضر به بزرگترین دغدغه فعالان صنعت قطعه تبدیل شده چرا که تعدیل اجباری نیروی کاری که سالها آموزش برای آنها انجام شده و همکاری خوبی با آنها داشته ایم، بسیار دردآور است».
تامین مواد اولیه صنعت قطعه در حالی مورد تاکید فعالان این حوزه قرار دارد که نگاهی به تجربه چند ماه پیش صنعت خودرو و آمار خودروهای کف کارخانه نشان میدهد که تحقق شعار رونق تولید و برنامه ریزی برای حفظ تیراژ فعلی خودروسازان و حتی افزایش آن، در گرو تامین مواد اولیه صنعت قطعه است در غیر این صورت نمیتوان به تداوم تولید امیدوار بود.