گام های بلند پیاده سازی بانکداری دیجیتال در بانک ملی ایران
رویداد۲۴ این تکنولوژیها هر روز پیشرفتهتر میشوند و در نتیجه امکانات تازهای را در اختیار کاربران قرار میدهند. طبیعی است که این پیشرفتها ناشی از نیاز کاربران به امکانات بیشتر است و در نتیجه با این احساس نیاز، سرعت، تنوع و ترکیب تکنولوژیهای جدید نیز بیشتر و دقیقتر میشود.
صنعت بانکداری هم از این تغییر و تحولات بی نصیب نبوده است. سالها بود که مشتریان بانکها برای انجام سادهترین عملیات به شعب مراجعه میکردند و با انبوهی از اسکناس، کاغذهای اداری و صفهای طویل مواجه میشدند. ارائه امضاهای متعدد، مدارک شناسایی و مراجعات مکرر به بخشهای مختلف بانک، یک امر عادی بود و اگر کسی «کار بانکی» داشت، مجبور بود یک یا چند روز برای آن وقت صرف کند.
این تصاویر کم کم به خاطرات میپیوندند، چرا که بیش از ۹۰ درصد تراکنشهای بانکی تنها با چند کلیک یا فشردن دکمهها از طریق رایانه، تلفن همراه و یا سامانههای بانکی انجام میشود. این روزها کمتر کسی برای انجام فعالیتهای بانکی معمول به شعب مراجعه میکند، چون هیچ کس حاضر نیست برای یک انتقال وجه، پرداخت قبض و یا پرداخت اقساط تسهیلات زحمت رفتن به شعبه، نشستن در صف و یا خطر ابتلا به بیماریهای واگیر مانند کرونا را به جان بخرد.
با این وجود هر روز امکانات تازهای به خدمات غیرحضوری بانکها افزوده میشود. تا چندی پیش کسی نمیتوانست تصور کند بدون حضور در شعبه و مکالمه رو در رو با کارکنان بانک، امکان احراز هویت او وجود داشته باشد. ارائه چند قطعه عکس یا یک سری کپی از مدارک شناسایی، از الزامات انجام امور اداری بود، اما اکنون امکان «احراز هویت غیرحضوری» و «گواهی امضاء دیجیتال» با استفاده از تلفن همراه به سادگی فراهم شده است.
با همه این پیشرفت ها، آیا راه توسعه خدمات بانکی به پایان رسیده است؟ قطعاً این طور نیست، چرا که هنوز بخشی از خدمات بانکی به دلایل متعدد مانند ضعف زیرساخت ها، عدم امکان همسان سازی فرایندهای سازمانی و نیز عدم اطمینان ارائه دهندگان خدمات به پلتفرمهای جدید، همچنان مستلزم حضور در محل است.
واقعیت این است که بسیاری از پیشرفتهای تکنولوژیک نه از طریق خرید و ساخت محصولات جدید، بلکه تنها با تغییر نگرش ایجاد شده اند. اکنون که هم مشتریان، هم کارکنان و هم مدیران نظام بانکی به خدمات بانکداری الکترونیک اعتماد کرده اند، بهترین زمان برای توسعه این خدمات به سمت تحقق حداکثری بانکداری دیجیتال است.
بانک ملی ایران نیز که همواره در پیاده سازی خدمات «بانکداری الکترونیک» و «بانکداری دیجیتال» پیشتاز بوده و بسیاری از خدمات متنوع در این حوزه را به نظام بانکی معرفی کرده است، اکنون پس از راه اندازی سامانههای پرکاربردی مانند بام، بله، نشان پرداخت، ایوا (با امکان احراز هویت الکترونیک)، خودگردان و... به دنبال پیاده سازی سامانههای تازهای است که یک گام فراتر از خدمات معمول را به مشتریان ارائه دهند.
این سامانهها که در آینده نزدیک رونمایی خواهند شد، بانکداری دیجیتال را به معنای واقعی پیاده سازی کرده و پیشرفتهای بزرگی را در این حوزه به نمایش خواهند گذاشت.
محمد رضا حسین زاده، مدیرعامل بانک ملی ایران