هنر برنامهریزی در خدمت تحول سایپا
رویداد۲۴ به گزارش سایپانیوز، تمامی این دستاوردها در شرایطی که سختترین تحریمها در مورد صنعت خودرو اعمال شد و از نظر تامین ارز، چالشهای متعددی وجود داشت. از طرفی دیگر، شیوع ویروس کرونا عامل دیگری شد تا بر فرآیند تولید خودرو اثر بگذارد، گروه خودروسازی سایپا ضمن رشد تولید خودرو، توانست کسری تولید سالهای ۹۷ و ۹۸ را جبران کند.
آمار تولید محصولات سایپا در سال ۹۹ نشان میدهد که بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است. این امر گویای رشد ۱.۵ درصدی تولید خودرو و تحقق ۹۲.۸ درصد تولید تجمعی است.
پایان کابوس معوقات
یکی از چالشهایی که گروه خودروسازی سایپا تا سال ۹۷ با آن روبرو بود، تعهدات معوق، پروندههای اتوخدمت و پاسخگویی به تعهدات غیرقابل تحویل بود به گونهای که در بهمنماه سال ۹۷ نزدیک به ۵۴۰ هزار دستگاه تعهد وجود داشت، اما با تلاش و همت شبانهروزی مدیران متعهد، کارگران سختکوش، زنجیره تامین و شبکه نمایندگیهای سایپا در سراسر کشور هر ساله تعداد بسیار زیادی از این تعهدات، تحویل مشتریان شد.
بر این اساس تعهدات معوق از ۲۵۴ هزار دستگاه تنها به ۲۵ هزار دستگاه رسیده است و تمام بخشها در تلاش هستند تا با قید فوریت خودروهای باقیمانده را تولید و تحویل مشتریان دهند.
گام دیگری که سایپا در سال گذشته برداشت و باعث شد رضایت مشتریان گروه خودروسازی سایپا به دست آید، به صفر رساندن پروندههای بلاتکلیف اتو خدمت بود. برای اجرای این مهم، ۱۱۴ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان شد.
موضوع دیگری که گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته با جدیت آن را دنبال کرد، کاهش تعهدات بحرانی غیرقابل تحویل برندهای رنو و برلیانس بود. در این حوزه، سایپا حدود ۵۶ هزار دستگاه تعهد داشت که به دلیل خروج شرکتها از ایران و افزایش بی سابقه تحریمهای صنعت خودرو امکان تولید و حتی واردات این خودروها نبود. از این رو با اجرای طرح جایگزین به بخش زیادی از درخواستها پاسخ داده شد به شکلی که در حال حاضر در این بخش میزان تعهدات سایپا به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه رسیده است.
وداع با فناوری قدیمی
سایپا در راستای برنامه ریزی توسعهای خود با هدف ایجاد تحول، در اوایل سال گذشته خودرو پراید را با فناوری قدیمی و پس از سه دهه تولید کنار گذاشت و جای آن را به خودروهای جدید داد.
سالیان متمادی صحبت خروج پراید از خطوط تولید بود، اما در نهایت این مهم در سال ۹۹ و با تاکید و پیگیری سیدجواد سلیمانی، اتفاق افتاد. زمانی که پراید کنار گذاشته شد برخی نگران بودند که ظرفیت خالی شده بر بازار و تیراژ تولید سایپا اثر بگذارد، اما سایپا با اجرای یک برنامه دقیق، ظرفیت از دست رفته را با افزایش بیش از ۶۰ درصدی محصولات جدید جبران کرد.
هفت ستاره جدید در آسمان کیفیت سایپا
در بررسی کارنامه یکسال گذشته سایپا میتوان به کسب و افزایش ۷ ستاره کیفی جدید برای محصولات سایپا اشاره کرد. افزایش یک ستاره کیفی برای محصولات تیبا، تیبا۲، ساینا و وانت۱۵۱ از اتفاقهای خوشایند سال ۹۹ در مجموعه سایپا بوده است. به گونهای که خودروهای یاد شده به ۳ ستاره ارتقا پیدا کردند.
خودرو کوییک هم که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته، اکنون ۴ ستاره کیفی دارد. در این میان کامیون الوند هم با ۴ ستاره کیفی در حال تولید شدن است و بر این اساس میتوان گفت سال گذشته سطح کیفی محصولات سایپا به طور محسوسی بهبود پیدا کرده است.
رکوردشکنیهای تولیدی در شرکتهای گروه
در سالی که پشت سر گذاشتیم دو شرکت از گروه خودروسازی سایپا در تولید رکورد زدند؛ شرکت زامیاد رکورد تولید خود در ۹ سال گذشته را شکست و رشد ۲.۵ درصدی را نیز ثبت کرد. این مجموعه در سالی که پشت سر گذاشته شد ۳۵ هزار و ۴۱۲ دستگاه خودرو تولید کرد و موفق شد ۹۱ درصد از برنامه پیشبینی شده تولید تجمعی خود را محقق کند.
اتفاق مهم دیگری که در سال ۹۹ رخ داد، افزایش ۶۳ درصدی تولید در شرکت مگاموتور بود. این مجموعه در طراحی و تولید قوای محرکه صنعت خودرو فعالیت میکند و همواره در تلاش است که از تکنولوژیهای برتر بهره ببرد.
چهرههای جدید در سبد محصولات سایپا
سایپا در دو سال گذشته برنامههای متعددی را برای بازگرداندن اعتماد عمومی و جلب رضایت مشتریان اجرا کرده که یکی از آنها طراحی و تولید خودروهای جدید بر اساس سلایق مشتریان و نیاز بازار است. بر این اساس در سال گذشته عرضه خودروهای ساینا. اس، کوییک. اس و شاهین به بازار اتفاق افتاد و از خودروهای اطلس و کراس اوور آریا که قرار است در سال جاری وارد بازار شود، رونمایی شد.
در آخرین روزهای سال گذشته هم، همزمان با رونمایی از اپلیکیشن مشتریان سایپا، نخستین سری از خودروهای شاهین، تحویل تعدادی از مشتریان شد. اپلیکیشن سایپا با هدف تسهیل و تسریع در دسترسی مشتریان به سرویسهای مختلف راهاندازی شده است.
شاهین سایپا که در زمره خودروهای طراحی و تولید شده توسط مهندسان داخلی است مجهز به فناوریهای به روز بوده و طراحی بدنه آن با فولادهای بسیار مستحکم رقیب جدی خودروهای خارجی هم کلاس خود است.
در این میان گروه خودروسازی سایپا تلاش کرده است این خودرو را با کیفیت بالا تولید و به مشتریان عرضه کند به گونهای که برای نخستین بار در صنعت خودرو ایران، یک خودرو تولید داخل با گارانتی سه ساله یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر به مشتریان تحویل داده میشود.