فواد ایزدی مطرح کرد:
دلایل نرسیدن نامه دوم مقام معظم رهبری به دست مخاطبان غربی
یک کارشناس مسائل سیاسی، ترجمه بد، برخی کاستیها از جمله تبلیغ بد را از جمله دلایل نرسیدن نامه دوم مقام معظم رهبری به دست مخاطبان غربی دانست.
رویداد۲۴: یک کارشناس مسائل سیاسی، ترجمه بد، برخی کاستیها از جمله تبلیغ بد را از جمله دلایل نرسیدن نامه دوم مقام معظم رهبری به دست مخاطبان غربی دانست.
به گزارش رویداد۲۴، دکتر فواد ایزدی، استاد دانشگاه تهران، در نشست بررسی و تحلیل ابعاد نامه دوم مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپایی که در پژوهشگاه مطالعات جهان برگزار شد با بیان اینکه مهمترین بحث در نامه رهبری شناخت بستر و هدفگذاری این نامه است که محیطی دموکراتیک را هدف قرار داده گفت: در جوامع غربی فردگرایی مهمترین ویژگی هستند و تمامی معیارها و شاخصهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره بر اساس همین ویژگی تعیین میشود. ویژگیهایی از جمله مساوات، منطق، حقوق، جامعه، مصون بودن املاک و حقوق، آزادی، تمامی بر اساس معیار فردگرایی مورد توجه قرار میگیرند.
ایزدی افزود: آنچه در این ویژگیها وجود ندارد اخلاق است. نه اینکه جوامع غربی اخلاق را نشناسند و برای آن اهمیت قائل نشوند اما در بین ویژگیهای فوق به عنوان نماد یک جامعه دموکراتیک اخلاق را در این لیست قرار نمیدهند چون با معیار فرد گرایی تناقض پیدا میکند. اصالتا بحث اخلاق موضوع خوب و بد است که این موضوع با تصمیم فرد برای خوب بودن و بد بودن در تناقض است.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مقالهای از نیویورک تایمز با عنوان افزایش مرگ و میر آمریکائیهای سفید پوست میانسال که توسط جایزه نوبل اقتصادی ۲۰۱۵ نگارش یافته است افزود: مواد مخدر، مصرف الکل، استفاده بیش از اندازه از هروئین و داروهای مسکن از دیگر عواملی هستند که این اقتصاددان معتقد است جوامع غربی را تهدید میکند.
وی افزود: نامه مقام معظم رهبری از این رو اهمیت دارد چرا که راه دیگری را به مخاطبان غربی به ویژه جوانان آن ارائه دهد. سیستم آنها برای زندگی جواب نداده است و این سیستم آنها را رفته رفته به تحلیل برده تا جایی که این جوامع با اپیدمی خودکشی مواجه هستند.
ایزدی ضمن اشاره به جوانانی که از کشورهای غربی و اروپایی به عضویت داعش درآمده و پس از سالها به کشورهایشان بر میگردند و این افراد برای جوامع و دولتهایشان مشکل آفرین هستند گفت: متاسفانه دولتهای غربی با دیدن چنین نتایجی به جای تغییر سیاستهایشان در سوریه از این فضا برای اسلام ستیزی استفاده کردند اما آنها نمیدانند که جوامعشان با وجود چنین افرادی در خطر است. شاید در آینده یکی از همین جوانانی که در سوریه به کشتن مردم پرداخته است و حالا به کشورش بازگشته مسئولیتی سیاسی و اقتصادی و یا امنیتی را به عهده بگیرد.
این استاد دانشگاه با انتقاد از کوتاهی و ضعف در تبلیغ اسلام در جوامع غربی از سوی جوامع مسلمان اظهار کرد: دست ایران در حوزه تبلیغ در کشورهای غربی بسیار خالی است و نامه رهبری به خوبی نتوانست به دست مخاطبانش در جوامع غربی برسد و این نشان میدهد نهادهای تبلیغات داخلی ما در کشورهای غربی ناکارآمدند. متاسفانه در کشور ما در شناخت محیطهای بیرونی ضعف جدی وجود دارد. هر چقدر از مرزهای پیرامونی خود دورتر میشویم این شناخت بسیار کمتر میشود.
ایزدی بیان کرد: از مدتی قبل، پیشنهاد تشکیل شورای عالی دیپلماسی عمومی را مطرح کردهام که امیدوارم با تشکیل آن، در زمینه انسجام دیپلماسی عمومی، اقدامات موثری صورت پذیرد.
ایزدی همچنین از ترجمه انگلیسی نامه رهبری انتقاد کرد و گفت: ترجمه اولی ارائه شده خوب نبود. درنامه دوم در جایی دربارهٔ داعش صحبت میشود که میگوید: «ایجاد یا حمایت» از داعش اما در ترجمه کلمه «یا» به صورت «و» ترجمه شده است و این همان معنایی است که شبکه سی ان ان، از آن بهره برد و با این عنوان که رهبری ایران آمریکا را مسئول ایجاد داعش عنوان کرده است شروع به جوسازی نمود در حالی که رهبری انقلاب به عمد، ایجاد و حمایت از داعش را در ابهام قرارداده است و این برای مخاطب آمریکایی که مسئولانش معتقدند در مقابل داعش فعالیت میکنند امر جالبی نیست.
این استاد دانشگاه ادامه داد: نامه رهبری فراتر از دیپلماسی عمومی است چرا که یک متفکر مسلمان این را نوشته است. و شبکهای از افراد را در کشورهای هدف مورد توجه قرار داده است. متاسفانه آن قدر که رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی ما را هدف قرار داده و به عناوین مختلف به برنامه سازی برای جوانان ما میپردازند ما نتوانستهایم در این حوزه فعالیت کنیم. وقتی سال ۸۸ شعار نه غزه نه لبنان شکل گرفت نتیجه خوراک فکری بود که شبکههای تبلیغات غربی برای جوانان ایرانی فراهم کرده بودند و جوانان ما داوطلبانه برای آنها کار کردند.
ایزدی با انتقاد از برخی کاستیها در تبلیغ نامه دوم رهبری به جوانان غربی و کوتاهی در رساندن این نامه به دست مخاطبانش اظهار کرد: مخاطبشناسی، تولید محتوا و به کارگیری محتوا برای مخاطب از جمله عواملی است که میتواند اقدامی مثل نامه رهبری را کارآمد و موثر سازد اما متاسفانه ما در این حوزه بسیار ضعیف هستیم.