شرط کاهش قیمت خودرو اعلام شد/ سود گزاف دلالان از فروش خودرو
رویداد۲۴ حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: قیمت گذاری دستوری مانند زمانی است که شما یک بنگاه دارید و برای تولید محصولات خود به یک قیمت تمام شدهای میرسید و به شما میگویند این محصولی که تولید کرده اید صرف نظر از اینکه قیمت تمام شده شما چه هست باید به قیمتی که ما میگوییم بفروشید.
وی در ادامه افزود: آنچه که اتفاق میافتد این است که به تولیدکننده اجازه نمیدهند محصول خود را سودده به بازار عرضه کند و این اتفاق صدمات زیادی از لحاظ نقدینگی به تولیدکننده وارد میکند.
کریمی سنجری در ادامه افزود: قیمت گذاری دستوری، شرکتهای خودروساز را از تحقیق و توسعه دور کرده و زیان انباشته به آنها تحمیل کرده است.
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: قیمت گذاری دستوری باید حذف شود و بنده در اظهارات مقامات دولتی وعدههایی میبینم که اگر این وعدهها بخواهد محقق شود حتما باید قیمت گذاری دستوری برداشته شود و پیش نیاز تحقق وعدههای دولتمردان این است که سیاست مداخله دولت در بخشی از اقتصاد باید از میان برداشته شود و اگر قیمت گذاری دستوری برداشته نشود تحقق وعدههای دولت بهنظر غیرعملیاتی خواهد شد.
سپهر زنگنه، کارشناس بازار خودرو نیز در پاسخ به این پرسش که قیمت گذاری دستوری تاکنون چه آسیبهایی به صنعت خودرو وارد کرده است، گفت: ملاحظات حاکی از آن است که قیمت گذاری دستوری بیشتر بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.
وی گفت: قیمت گذاری دستوری بیشتر به مصرف کنندگان آسیب وارد کرده است و مشتریان واقعی در حال حاضر با قیمتهای گزاف خودرو را خریداری میکنند و افرادی که واسطه و دلال هستند و نمایشگاه داران که مالیاتی نیز نمیپردازند، بیشتر از خرید و فروش خودرو سود میبرند.
زنگنه با ابراز مخالفت در حوزه قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو؛ گفت: بنده در عین حال که مخالف قیمت گذاری دستوری در صنعت خودروسازی هستم موافق خصوصی سازی صنعت خودرو نیز هستم و به نظر بنده صنعت خودروسازی ایران باید با همکاری با شرکتهای خارجی در تولید خودروهای روز دنیا تیراژ خود را افزایش دهند.