تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

چالش جدید معلمان در رتبه بندی

قاسم احمدی لاشکی گفته تعارض در جامعه پذیری موجب پرورش شخصیت‌های دوگانه در آموزش و پرورش شده است و برای حل این مساله باید هنجار‌های اجتماعی را همسو با آموزش و پرورش کنیم. چالش‌های اجرایی کردن سند تحول بنیادین نیز یک چالش اساسی است که برگزاری کنکور سراسری در تعارض با اجرای سند است.

رتبه بندی معلمان

رویداد۲۴ قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با ۴ چالش درونی، بیرونی، اجرای واقعی سندتحول بنیادین و چالش تحلیلی بر اساس ویروس کرونا موجه است.

احمدی لاشکی گفت: عدم توازن بین نیروی انسانی ورودی به آموزش و پرورش و خروجی های ان باعث چالشی عظیم در این ارگان خواهد شد. وی گفت: ما فقط در بعد آموزش نیروی انسانی کم نداریم بلکه در تامین نیروهای خدماتی و مراقبین سلامت و معلمین تربیت بدنی نیز با چالش مواجه هستیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: در کشور با کمبود بیش از ۶۰ هزار نیروی خدماتی مواجه هستیم که این کمبود امنیت مدارس را به خطر انداخته است. احمدی لاشکی گفت: باید اضافه کار معلمان به طور ماهانه و منظم پرداخته شود تا انگیزه کافی برای کارکردن معلمان وجود داشته باشد.

وی گفت: ارزشیابی های دانش آموزان و برنامه های درسی باید مورد بازبینی قرار گیرد تا بتوانیم فداکاری های شهید سلیمانی و علی لندی ها را در کتاب های درسی قرار دهیم.  باید در سیستم تعلیم و تربیت اخلاق و انسانیت را ترویج کنیم.

احمدی لاشکی گفت: عدالت اموزشی باید فراتر از شعار محقق شود و همچنین بایدبه فکر توسعه متوازن در همه ابعاد تعلیم و تربیت باشیم. وی گفت: در آموزش و پرورش باید مطالعات طولی با برنامه های بلند مدت صورت گیرد تا ان نتیجه لازم صورت گیرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: چالش ارتباط با محیط بیرون از دیگر چالش های درونی آموزش و پرورش است و اموزش و پرورش نمیتواند به تنهایی مشکلات خود را حل و فصل نماید و باید از ظرفیت دیگر دستگاه ها به درستی بهره بگیریم.

احمدی لاشکی گفت: اولین چالش بیرونی ما در آموزش و پرورش بحث کنکور است و این مساله موجب مکانیکی شدن فرایندهای آموزشی شده است.

وی افزود: تعارض در جامعه پذیری موجب پرورش شخصیت های دوگانه در آموزش و پرورش شده است و برای حل این مساله باید هنجارهای اجتماعی را همسو با آموزش و پرورش کنیم. چالش های اجرایی کردن سند تحول بنیادین نیز یک چالش اساسی است که برگزاری کنکور سراسری در تعارض با اجرای سند است.


بیشتربخوانید: محاسن و اشکالات قانون رتبه بندی معلمان/ تاثیر رتبه‌بندی بر معیشت معلمان


احمدی لاشکی گفت: چالش های تحمیلی از سوی کرونا موجب سونامی بی سوادی در کشور خواهد شد و نیازمند زمان برای برگشت به وضعیت قبلی هستیم.

وی گفت: بعد از عید باید به سمت برگزاری حضوری کامل مدارس پیش برویم تا افت پنهان تحصیلی جبران شود باید کشورمان را با دیگر کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم و با رعایت پروتکل های بهداشتی دست به بازگشایی مدارس بزنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین رتبه بندی معلمان را سالهای پیش با هدف تحول تحول در اموزش و پرورش ترسیم کرده بود. احمدی لاشکی گفت: رتبه بندی معلمان باید منزلت و شان معلمان را ارتقا دهد و اعتلای معلمان و نظام آموزشی را در پی داشته باشد.

وی گفت: قانون رتبه بندی دیروز توسط رئیس جهمور محترم به سازمان برنامه و بودجه، وزارت اموزش و پرورش و سازمان اموراستخدامی و اداری ابلاغ شده است و آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان در دست تدوین است.

وی با بیان اینکه هیئت ممیزه ای در سطح ادارات اموزش و پرورش برای رتبه بندی معلمان تشکیل خواهد شد افزود: رئیس آموزش و پرورش به عنوان رئیس این هیات، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی نائب رئیس این هیات، کارشناس اموراداری به عنوان دبیر این هیات و معاونین اموزش و پرورش، یک مدیر مدرسه و ۲نفر امین و کارشناس حراست و ارزیابی عملکرد به عنوان دیگر اعضای هیات ممیزه فعالیت خواهند کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: رتبه بندی معلمان بر اساس تعریف دقیق شایستگی های عمومی و حرفه ای خواهد بود و تجربه کار در آموزش و پرورش در این امر بسیار مهم خواهد بود. می خواهیم در رتبه بندی معلمان حتی نظر دانش اموزان را نیز دخیل خواهیم کنیم. معلمان در رتبه بندی هر ۳ سال یک بار برای حفظ رتبه خود مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
دکتر رزاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
0
0
اقای الا شکی،همین هم مونده بود که دانش اموز ان برای معلمان تعیین تکلیف کنند .پس پیشنهاد میکنم که پرداخت حقوق به معلم را هم، به دانش اموزان واگذار کنید.راستی دستورپرداخت حقوق به شمارا ،مردم میدهند.واقعا جای تاسف است از این حرفها.اینقدر معلم را بااین حرفها وحرکات تحقیر نکنید.در شان یک مسئول نیست، مگر ان مسئول بوی از انسانیت و معرفت و دانش و درایت برخودارنباشد.
نظرات شما