تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی کیست؟

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، متولد ۲۵ فروردین سال ۱۳۵۰ در شهر فریمان از شهرستان‌های استان خراسان رضوی است. او در یک خانواده انقلابی و مذهبی به دنیا آمد. پدر بزرگش از مخالفین سرسخت کشف حجاب در زمان رضا شاه بود. پدرش نانوایی دارد و مادرش مسئول حوزه علمیه خواهران مکتب نرجس در فریمان است.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی کیست؟

رویداد۲۴ الهام عندلیب‌مقدم: سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی برخلاف پسرعمویش که وزیر دولت حسن روحانی بود، یکی از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری بود که از تندروترین اصولگرایان به شمار می‌آیند. او یک سال سخنگویی جبهه پایداری را در اوایل تاسیس آن نیز بر عهده داشت. اگرچه کم کم از این طیف فاصله گرفت اما در طول سال‌های حضورش در قدرت همین مشی خود را ادامه داد. از جمله طرح‌هایی که در زمان حضورش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید شامل طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب، طرح آموزش همگانی قرآن کریم در خانه و طرح تقویت و توسعه سازمان بسیج رسانه بوده است. قاضی‌زاده هاشمی در مجلس دهم از جمله چهره‌هایی بود که نامه نمایندگان مجلس درانتقاد به عملکرد زنگنه وزیر نفت وقت را امضا کرد. نامه‌ای که در آن تاکید شده بود: «زنگنه نه‎ تنها اهتمام عملی برای مقابله با تحریم‌ها ازخود بروز نداده است بلکه تقریبا همه روزنه‌های موجود جهت بی‎اثر کردن تحریم‌هارا خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است.» این درحالی است که مشی  قاضی‌زاده هاشمی در سیاست خارجی همچون دیگر اصولگرایان ادامه تنش‌ها با آمریکا و دمیدن بر آتش تحریم‌ها بوده است.  

قاضی‌زاده هاشمی از جمله حامیان طرح حجاب و عفاف در دولت سیزدهم نیز بوده است. او در دوران معاونت ریاست جمهوری نیز و زمانی که طرح حجاب و عفاف تصویب می‌شد در یک سخنرانی گفته بود: «حجاب نه تنها مایه اسارت زن نیست بلکه مایه تشخص و آزادی او است. زن با برداشتن حجاب، کوچک، سبک و کم‌ارزش می‌شود.»

جالب است بدانید که امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به همراه دو برادر دیگرش در قدرت حضور داشتند. احسان قاضي‎ زاده هاشمی نماينده فريمان و سرخس و سيداميرحسين قاضي‎ زاده هاشمی نماينده مشهد، دو برادری بودند که وارد مجلس دهم شدند. آن‌ها نسبت فاميلي با حسن قاضي ‎زاده هاشمي وزير بهداشت و درمان دارند و در واقع پسر عمو هستند.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، پزشک است. او در دولت سیزدهم به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب شد. پس از درگذشت رئیس جمهور او یکی دیگر از دولتمردانی است که در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه ۱۴۰۳ ثبت نام کرده است.

زندگینامه امیرحسین قاضی زاده هاشمی

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، متولد ۲۵ فروردین سال ۱۳۵۰ در شهر فریمان از شهرستان‌های استان خراسان رضوی است. او در یک خانواده انقلابی و مذهبی به دنیا آمد. پدر بزرگش از مخالفین سرسخت کشف حجاب در زمان رضا شاه بود. پدرش نانوایی دارد و مادرش مسئول حوزه علمیه خواهران مکتب نرجس در فریمان است. او چهار خواهر و یک برادر دارد. برادرش «سیداحسان قاضی زاده هاشمی» نماینده مردم فریمان در دوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم بوده و هست. او همچنین پسر عموی «سیدحسن قاضی زاده هاشمی»، وزیر سابق بهداشت در دولت روحانی است. امیرحسین قاضی زاده دارای دو فرزند پسر و دختر است که محصل و دانشجو هستند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی کیست؟

فعالیت‌های کاری و سیاسی امیرحسین قاضی زاده هاشمی

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در سال ۱۳۶۵ و زمانی که ۱۵ سال داشت به جبهه رفت و در سال ۱۳۶۶ مجروح شد و به دلیل قطع عصب پای چپ خود جانباز ۲۵ درصد به حساب می‌آید. او پس از بازگشت از جنگ و در سن ۱۸ سالگی به تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه مشهد پرداخت. قاضی زاده متخصص و جراح گوش و حلق و بینی است. 

امیرحسین قاضی زاده در سال ۱۳۸۱ معاون درمان بنیاد جانبازان خراسان شد و پس از آن به عضویت هیئت امناء دانشگاه علوم پزشکی مشهد درآمد. او قبل از نمایندگی مجلس، ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را بر عهده داشت.


بیشتر بخوانید:

عبدالناصر همتی کیست؟ | رئیس بانک مرکزی در سودای رئیس جمهوری

سعید محمد کیست؟ + پیشینه و فعالیت ها

علی لاریجانی کیست؟/ همه سوابق مشهورترین اصولگرای میانه‌رو

سعید جلیلی کیست؟ + سوابق سیاسی

مسعود پزشکیان کیست؟ + سوابق و فعالیت ها


امیرحسین قاضی زاده در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۶۸ از موافقین هاشمی رفسنجانی بود. او در انتخابات سال ۱۳۷۶ مسئول بخش دانشجویی ستاد ناطق نوری در خراسان بود. در سال ۱۳۸۰ هم در ستاد احمد توکلی حضور داشت. پس از آن در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ رئیس ستاد علی لاریجانی در مشهد بود و در سال ۱۳۸۸ در ستاد محمود احمدی نژاد فعالیت می‌کرد. وی در دوره‌های بعدی حامی نمایندگان اصولگرا، چون قالیباف و رئیسی بود.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی اولین بار در سن ۳۶ سالگی به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی نماینده منتخب مردم مشهد و کلات بود؛ وی در دوره‌های نهم و دهم سمت دبیر و عضو هیئت رئیسه مجلس را بر عهده داشت و در دوره یازدهم تا خرداد ماه ۱۴۰۰، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بود. 

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی کیست؟

به گزارش رویداد۲۴ وی همچنین از زمان تشکیل جبهه پایداری، عضو این حزب شد و در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ سخنگوی این جریان سیاسی بود، اما پس از تأسیس حزب اسلامی قانون از جبهه پایداری جدا شد. او هم اکنون عضو شورای مرکزی حزب اسلامی قانون و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در سال ۱۴۰۰ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود؛ صلاحیت وی در خرداد ماه ۱۴۰۰ توسط شورای نگهبان در حالی تایید شد که چهره‌هایی، چون علی لاریجانی، سعید محمد، عزت الله ضرغامی و اسحاق جهانگیری رد صلاحیت شدند. در نهایت قاضی زاده در این رقابت رتبه آخر یعنی چهارم را کسب کرد.

قاضی زاده در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری (خرداد ماه ۱۴۰۳) نیز ثبت نام کرده است. او یکی از پنج دولتمرد دولت سیزدهم است که در انتخابات ثبت نام کرده است. 

انتقادات به قاضی‌زاده هاشمی در دوران ریاست بنیاد شهید چه بود؟ 

او از سال ۱۴۰۰ به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم مشغول به فعالیت است. قاضی‌زاده هاشمی در زمان حضورش در بنیاد شهید انتقادات زیادی را به سمت خود جلب کرد. یکی از مهم‌ترین انتقادات در آن زمان وقتی بود که «جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی» در نامه‌ای سرگشاده، خواستار عزل قاضی‌زاده هاشمی شده بودند. این جمعیت با راه‌اندازی کمپینی، خواستار عزل او شده و خطاب به رییس جمهور نوشته بود: «خواستار عزل سریع آقای قاضی‌زاده هاشمی، با توجه به ناتوانی‌های ایشان بعد از یک‌سال و اندی مدیریت در بنیاد که برای دولت و ایثارگران محرز شده و با امنیتی کردن بنیاد و بی‌اعتنایی و بی‌احترامی به ایثارگران باعث نارضایتی آن‌ها و راهکاری برای برون رفت از مشکلات ارایه نکرده، هستیم».

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
0
1
با توجه به عملکرد ایشان در بنیاد شهید نایاز به معرفی ندارد.سهم دی از ۳۰۰ تومن رسیده ۶۷ تومن .این یعنی مدیر و مدبر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
0
1
کسی که مبخواست بورس را سه روزه درست کند!
نظرات شما