تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۱۵ تير ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

همه آنچه باید درباره باغ موزه مینیاتور تهران بدانید

باغ موزه مینیاتور اولین موزه مینیاتوری کشور می باشد و برای بسیاری از علاقه مندان به گردشگری مانند بهشتی گم شده در قلب پایتخت است. درواقع بازدید از باغ موزه مینیاتور تهران، سفری جذاب در مقیاس کوچک است. به همین منظور در این مقاله به معرفی باغ موزه مینیاتور تهران و نحوه بازدید از آن می پردازیم.

همه آنچه باید درباره باغ موزه مینیاتور تهران بدانید

رویداد۲۴ مهسا زرگری: باغ موزه مینیاتور اولین موزه مینیاتوری کشور و یکی از جاهای دیدنی تهران است که در فضایی به بزرگی سه هکتار توسط شهرداری تهران (سازمان پارک‌ها و فضای سبز) ساخته و در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. هدف از ساخت این باغ موزه، آشنایی مردم با آثار تاریخی ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی نظیر تخت جمشید، چغازنبیل، میدان نقش‌ جهان اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، ارگ بم، مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بازار تبریز و... بوده است. علاوه بر این، فضای زیبای این باغ برای رهایی از شلوغی شهر و گرفتن عکس‌های یادگاری مناسب است.

باغ موزه مینیاتور تهران را این‌گونه معرفی کنیم: این مکان مخصوص نگه‌داری از یک مجموعه بزرگ در مقیاسی کوچک است. درست متوجه شدید! آثار تاریخی بزرگ و با اهمیت ایران به صورت مینیاتوری و در اندازه‌های کوچک در این باغ موزه جمع آوری شده‌اند. باغ موزه مینیاتور تهران نخستین چنین مجموعه‌ای در کشور است و علاوه بر گالری های موزه‌ای، امکان گردش در فضای سبز و طبیعی آن نیز برای بازدیدکنندگان فراهم است. عکس‌های این مجموعه تا حدودی می‌توانند به شما برای آشنایی با آن کمک کنند.

باغ موزه مینیاتور تهران با هدف آشنایی عموم مردم با تاریخ و میراث فرهنگی ایران طراحی و ایجاد شده است. این مجموعه در سال ۱۳۹۲ در محیطی دوست‌داشتنی و زیبا که ترکیبی از باغ و موزه است، افتتاح و برای بازدید عموم آماده شد. باغ موزه مینیاتور که توسط شهرداری تهران ساخته شده، در فضایی به وسعت تقریبی ۳ هکتار واقع شده است. آثار به نمایش درآمده در آن، از مهم‌ترین و معروف‌ترین میراث تاریخی ایران هستند که برخی از آنها به ثبت جهانی رسیده‌اند.

همه آنچه باید درباره باغ موزه مینیاتور تهران بدانید

در باغ موزه مینیاتور تهران بیش از ۱۳ ماکت مینیاتوری از آثار تاریخی معروف ایران مانند تخت‌جمشید، کتیبه بیستون، چغازنبیل و دیگر آثار با مهارت هنرمندان ایرانی و در مقیاس یک‌ بیست‌وپنجم اندازه واقعی خود ساخته شده‌اند.

فضای باغ موزه مینیاتوری تهران و معماری آن

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم ، باغ موزه مینیاتور تهران در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد و ساخت این مجموعه حدود دو سال طول کشید. هنگامی که قرار است آثار زیبای هنر و تاریخ ایران به نمایش گذاشته شود ، مکان مناسبی چون یک باغ ایرانی میتواند باشد. فضای سبز و محیط آرام آنجا ناخودآگاه بازدیدکنندگان را به یاد باغ‌های ایرانی می‌اندازد که تا کنون دیده‌اند. آبراه، کاشی‌کاری‌های سنتی، حوض آب و فواره و درختان سرسبز ، محیطی دلچسب برای گردشگران ایجاد میکنند.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره خانه موزه مقدم


در باغ موزه مینیاتور تهران، برای هر اثری که به نمایش گذاشته میشود، سعی شده است تا پوشش گیاهی منطقه‌ای که به آن تعلق دارد، در اطراف آن دیده شود. این امر علاوه بر زیبایی، جنبه آموزشی به‌ویژه برای کودکان نیز دارد. به همین دلیل، این موزه یکی از متمایزترین موزه های تهران محسوب میشود.

بخش های مختلف باغ موزه مینیاتور؛ سفری جذاب در مقیاس کوچک

زمانی که قصد سفر به باغ موزه مینیاتور تهران را دارید، در واقع در آستانه یک ایران‌گردی جذاب و کوتاه مدت هستید. در این باغ موزه، همه بناها و سازه‌ها با دقت و ظرافت خاصی طراحی و ساخته شده‌اند تا جلوه اصلی و اصیل هر اثر را به‌خوبی بازنمایی کنند. اندازه کوچک این آثار، نکته جذاب بازدید از این باغ موزه است.

سفر در این باغ موزه از ارگ باشکوه بم آغاز می‌شود و در ادامه به میدان نصف جهان و سازه‌های آبی شوشتر ختم می‌گردد. این مسیر بازدید، سرشار از زیبایی و هیجان است. در ادامه به معرفی برخی از این آثار و جاذبه‌های باغ موزه مینیاتور تهران خواهیم پرداخت.

همه آنچه باید درباره باغ موزه مینیاتور تهران بدانید

ارگ بم:

ارگ بم به‌عنوان بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان شناخته می‌شود. این اثر باشکوه در استان کرمان و شهر بم قرار دارد و در سال 1383 به‌عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است. ماکت این ارگ در باغ موزه مینیاتور تهران با جزئیات ظریف و دقیق ساخته شده است تا شکل اصلی و متفاوت آن را به بازدیدکنندگان نشان دهد.

گنبد سلطانیه؛ بلندترین گنبد آجری جهان

پس از بازدید از ارگ بم، به ماکت میناتوری گنبد سلطانیه می‌رسیم. این اثر تاریخی با قدمت ۷۵۰ سال در قرن هشتم هجری، در ۳۹ کیلومتری جنوب شرقی زنجان قرار دارد. گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان است و پس از کلیسای جامع مریم مقدس در ایتالیا و مسجد ایاصوفیه ترکیه، سومین بنای عظیم تاریخی دنیاست.

این اثر هشت‌ضلعی آجری با گنبد آبی‌رنگ زیبای خود، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. طراحی و ساخت دقیق این شاهکار معماری ایرانی، موجب شده تا در میان آثار برجسته جهان بدرخشد.

پاسارگاد؛ پایتخت هخامنشیان

ماکت دیگری که به آن نزدیک می‌شویم، پاسارگاد یا پارسه، پایتخت باشکوه امپراتوری هخامنشیان است. این مجموعه تاریخی در دشت مرغاب استان فارس قرار دارد و در سال ۱۳۸۳ به فهرست میراث جهانی پیوسته است. محدوده اصلی پاسارگاد در حدود ۱۵۸ هکتار است که در باغ موزه مینیاتور تهران به صورت کوچک‌تر به نمایش درآمده است.

نقش‌برجسته مشهور انسان بالدار در آرامگاه کوروش کبیر، شکوه و عظمت تاریخ ایران را به نمایش می‌گذارد. این اثر اصلی با تمام جزئیات، در قالب ماکت مینیاتوری در باغ موزه به معرض دید عموم قرار گرفته است.

علاوه بر موارد نام برده شده، مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بازار تبریز و... در باغ موزه وجود دارند که در طی مسیر بازدید با آنها آشنا خواهید شد.

همه آنچه باید درباره باغ موزه مینیاتور تهران بدانید

باغ موزه مینیاتور کجاست؟

باغ موزه مینیاتور در خیابان جانبازان غربی، در نزدیکی تقاطع با بزرگراه امام علی (ع) و خیابان کرمان، در کنار بوستان تمدن (گلبرگ) قرار دارد.

چطور به باغ موزه مینیاتور برویم؟

برای دسترسی به این باغ موزه، بهترین گزینه استفاده از مترو است. می‌توان از ایستگاه مترو گلبرگ، واقع در خط 2 مترو، پیاده شده و پس از 5 دقیقه پیاده‌روی در خیابان نظام‌آباد به جنوب و سپس به بوستان تمدن (گلبرگ) رسید که باغ موزه مینیاتور در آن قرار دارد.

همچنین می‌توان از اتوبوس‌های خط 5 سامانه اتوبوس‌های تندرو (BRT) استفاده کرد که ایستگاه آن ها در میدان رسالت قرار دارد. پیاده‌شدن در این ایستگاه و پیاده‌روی در مسیر یاد‌شده به باغ موزه مینیاتور منتهی می‌شود.

برای دسترسی با خودروی شخصی نیز می‌توان از خروجی‌های خیابان کرمان در بزرگراه رسالت یا خیابان گلبرگ در بزرگراه امام علی (ع) استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صنعت گردشگری
نظرات شما