تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۵ تير ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

همه چیز درباره باغ موزه نگارستان و سبک معماری آن

باغ موزه نگارستان، یکی از میراث‌ ارزشمند تاریخی و فرهنگی شهر تهران است که در بخش شمالی میدان بهارستان قرار گرفته است. با ادامه مقاله همراه ما باشید تا به معرفی باغ موزه نگارستان و نحوه بازدید از آن بپردازیم.

همه چیز درباره باغ موزه نگارستان و سبک معماری آن

رویداد۲۴ | مهسا زرگری: باغ نگارستان، یکی از میراث‌های ارزشمند دوره قاجار در پایتخت کشور ماست. این باغ زیبا در دوران پادشاهی قاجاریه به وجود آمده و طی سال‌های متمادی، شاهد رخدادهای گوناگونی بوده است.

باغ نگارستان امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم تهران شناخته می‌شود. این باغ، علاوه بر داشتن محیطی دل‌انگیز و روح‌نواز، داستان‌های تاریخی متعددی را در بطن خود جای داده است که نشان‌دهنده گوشه‌هایی از تاریخ ایران در عصر قاجاریه است.


بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی تهران در تابستان


با گذشت زمان، باغ نگارستان فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته، اما همچنان به عنوان یکی از اماکن دیدنی و تفریحی محبوب پایتخت، مورد توجه شهروندان و گردشگران قرار دارد.

باغ موزه نگارستان، یکی از میراث‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی شهر تهران است که در بخش شمالی میدان بهارستان قرار گرفته است. این باغ در نزدیکی مجلس شورای ملی واقع شده و وسعت آن به‌قدری زیاد است که از چندین سمت به خیابان‌های مهم تهران راه دارد.

باغ موزه نگارستان کجاست؟

به طور دقیق، این باغ از شرق به خیابان صفی‌علی‌شاه، از غرب به خیابان دروازه شمیران، از جنوب به میدان بهارستان و از جنوب‌غربی به ساختمان سازمان برنامه محدود می‌شود. از شمال نیز به خیابان آتشکده (علایی) و محل سابق دانشکده ادبیات راه دارد.

گفتنی است که در گذشته، وسعت این باغ ارزشمند ۴۳,۲۰۰ مترمربع بود، اما متأسفانه در طول زمان بخش‌هایی از آن تخریب شده و اکنون وسعت آن به حدود ۱۱,۴۶۹ مترمربع رسیده است. با این حال، باغ موزه نگارستان همچنان به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم تاریخی و گردشگری شهر تهران شناخته می‌شود.

این باغ در سال ۱۲۲۲ قمری به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و اولیاً به عنوان اقامتگاه تابستانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

همه چیز درباره باغ موزه نگارستان و سبک معماری آن

چه کسی باغ نگارستان ساخت؟

امروزه، باغ موزه نگارستان به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و تفرجگاه‌های محبوب تهران تبدیل شده است. در زمان ساخت، این باغ خارج از محدوده شهر تهران قرار داشت و به لطف آب‌وهوای مطبوع، فتحعلی شاه قاجار تابستان‌ها را در این مکان سپری می‌کرد.

علت نام‌گذاری باغ موزه با عنوان "نگارستان" به دلیل وجود تعداد زیادی از تابلوهای نقاشی پرتره در یکی از اتاق‌های عمارت آن است. از جمله آثار هنری موجود در این موزه می‌توان به آثار هنرمندانی چون میرزا جانی نقاش، میرزا بابا نقاش و عبدالله خان اشاره کرد.

سبک معماری باغ موزه نگارستان، کلاه‌فرنگی است. این باغ دارای دو بنای تاریخی بی‌نظیر به نام‌های "دلگشا" و "تالار قلمدان" است. همچنین، در مجاورت این باغ، ساختمان‌های دانش‌سرای عالی پیشین، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارند.

در مجموع، باغ موزه نگارستان دارای ۶۰۰ متر زیربنا، ۶۴ اتاق، ۴ تالار و یک کتابخانه با ۴ سالن است. تالارهای این بنا مملو از تزیینات شگفت‌انگیز آینه‌کاری، نقوش طلایی و چلچراغ‌های تاریخی ارزشمند هستند.

برجسته‌ترین چهره‌های ایرانی در باغ نگارستان

در طول بیش از نیم قرن، باغ نگارستان میزبان تعداد بسیاری از چهره‌های برجسته‌ی علمی، ادبی و هنری ایران بوده است. این افراد نامدار در این باغ به تحصیل و تدریس پرداخته‌اند. از جمله این شخصیت‌های مشهور می‌توان به ملک‌الشعرای بهار، کاظم عصار، علی اکبر دهخدا، بدیع‌الزمان فروزانفر، علی نقی وزیری، جلال همایی، سعید نفیسی، ابراهیم پورداود، غلامحسین صدیقی، پرویز خانلری، محمد معین، محمد ابراهیم باستانی پاریزی، علی ‌محمد کاردان و محمود حسابی اشاره کرد.

در گوشه‌ای از این باغ و در جلوی کتابخانه، می‌توان تندیس‌های برخی از این چهره‌های بزرگ ایرانی را مشاهده کرد.

هاتان سالار، با تشکر از درخواست شما. به شرح زیر متن را بازنویسی کردم:

نمایشگاه آثار علی اسفرجانی در باغ موزه نگارستان

علی اسفرجانی، هنرمند برجسته هنرهای سنتی ایران، در زمینه‌هایی چون مینیاتور، تذهیب و معرق چرم مهارت بالایی داشت. مجموعه‌ای از آثار مینیاتور و معرق چرم او که شامل ۱۸ تابلوی مینیاتور معرق چرم است، بر اساس وصیت ایشان در سال ۱۳۸۶ توسط خانواده به باغ موزه نگارستان اهدا شد. این مجموعه هم‌اکنون در تالاری به نام وی در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.

تابلوهای معرق چرم و سوخت علی اسفرجانی، برگرفته و تکامل یافته از هنر سنتی جلدسازی و صحافی است. هنر سوخت یا سوخته، به کار گرفتن طرح‌های ظریف و قدیمی بر روی جلد کتاب‌های نفیس و گران‌بها، تابلوهای تزیینی و جلدهای قرآن است.

آدرس باغ نگارستان کجاست؟

باغ نگارستان در شمال میدان بهارستان و در نزدیکی مجلس شورای اسلامی قرار دارد. محدوده امروزی این باغ از سمت غرب به خیابان صفی‌علی‌شاه و از شرق به خیابان دانشسرا منتهی می‌شود. از جنوب نیز به میدان بهارستان و از شمال به خیابان شریعتمدار محدود است. ساختمان سازمان برنامه کشور هم در جنوب این باغ قرار دارد.

آدرس باغ نگارستان: میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع

دسترسی به باغ نگارستان

باغ نگارستان با مترو: دسترسی به باغ نگارستان با استفاده از مترو بسیار راحت و سریع است کافی است که در ایستگاه بهارستان در خط دو پیاده شوید و با چند دقیقه پیاده‌روی به ورودی غربی باغ نگارستان در خیابان دانشسرا یا ورودی شمالی آن در خیابان شریعتمدار خواهید رسید.

نحوه بازدید از باغ موزه نگارستان

بلیط ورودی باغ موزه نگارستان برای استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تهران رایگان و برای سایر گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی با هماهنگی قبلی نیم‌بها است. برای اطلاع از قیمت بلیط بهتر است با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید.

ساعات بازدید باغ موزه نگارستان

بازدید از موزه‌ها (سال ۱۴۰۲): از ساعت ۹ تا ۱۸

گردش در محوطه باغ (سال ۱۴۰۲): از ساعت ۹ تا ۲۰

باغ موزه نگارستان روزهای دوشنبه تعطیل است؛ اما امکان بازدید از فضای سبز و محوطه باغ موزه و استفاده از کافه و رستوران وجود دارد.

تماس با باغ موزه نگارستان

شماره تلفن هماهنگی بازدیدهای گروهی: ۳۳۱۱۹۰۹۸

شماره تلفن اطلاعات موزه: ۳۳۱۱۹۵۸۶

شماره تلفن کافه: ۳۳۹۰۰۱۳۸

شماره تلفن رستوران: ۳۳۹۴۵۴۶۰

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صنعت گردشگری
نظرات شما