تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۰۶ آبان ۱۴۰۳
فلاحت پیشه در گفتگو با رویداد۲۴:

آمریکا و اسرائیل پیام بازدارندگی به ایران ارسال کردند | ایران حتما انتقام خون دو شهید شب گذشته را می‌گیرد | جنگ و دیپلماسی به لبنان و غزه منتقل می‌شود

فلاحت‌پیشه کارشناس سیاست خارجی می‌گوید اگر یک سازوکار دیپلماتیک قابل اتکایی شکل بگیرد، امکان قطع شدن چرخه انتقامی میان ایران و اسرائیل وجود دارد.

آمریکا و اسرائیل پیام بازدارندگی به ایران ارسال کردند | ایران حتما انتقام خون دو شهید شب گذشته را می‌گیرد | جنگ و دیپلماسی به لبنان و غزه منتقل می‌شودرویداد۲۴ | زینب غبیشاوی: شب گذشته اسرائیل طی سه مرحله، حملاتی را به ایران انجام داد. این حملات به مراکز نظامی واقع در چند شهر ایران از جمله تهران، ایلام، کرج و ماهشهر بود. در پی این حملات که ابعاد گستردگی آن هنوز مشخص نشده است، متاسفانه دو تن از نیروهای ارتش در سازمان پدافندی کشور به شهادت رسیدند. آمریکا و انگلیس خواهان خویشتن‌داری ایران در پاسخ به این حمله شدند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو سابق کمیسیون امنیت ملی در گفتگویی با رویداد۲۴، این حمله را تحلیل کرده است. در ادامه می‌توانید اهم این گفتگو را بخوانید: 

********

*بعد از حمله نظامی صورت گرفته به ایران، هرگونه تحلیل سیاسی به طور طبیعی تابعی از گزارش نظامی خواهد بود که مسئولین نظامی ایران منتشر می‌کنند.

*فعلا من بر اساس فرضیات صحبت می‌کنم. اسرائیل اعلام کرد که به ۲۰ سایت نظامی ایران حمله کرده است و سعی کرده برای اینکه این عملیات را گسترده نشان دهد، بیش از صد هواپیمای نظامی در این حمله شرکت کنند و البته حمله را عمدتا در جایی انجام داده که تمرکز جمعیتی ایران است. مثل تهران و کرج. به عبارتی سعی کرده پیام جنگ را بدهد.


بیشتربخوانید: اسرائیل قبل از حمله از طریق هلند به ایران خبر داده بود | ماجرای «تقاضای» تل‌آویو از تهران برای عدم پاسخگویی به حمله تل آویو چیست؟


*ادعای حمله به ۲۰ سایت نظامی در ایرانی که بیش از ۲۰ هزار سایت نظامی دارد، نشان‌دهنده یک جنگ گسترده نیست و مهم‌ترین فرضیه‌ای که وجود دارد این است که اسرائیل و آمریکا، سعی کردند یک پیام بازدارنده به ایران بدهند و در پیام بازدارنده آنها، نوعی قطع‌کردن چرخه انتقامی جنگ است و تا حد امکان سعی کردند علی‌رغم اینکه صدای این انفجار مردم ایران را بیدار کند، ولی در عمل به هرحال جو را به حوزه‌های اقتصادی و راهبردی مانند هسته‌ای نکشانند.

*به طور طبیعی نظامیان تحلیل و بررسی خود را از حمله و ضرورت نیاز یا عدم نیاز به حمله و یا سطح پاسخ را مطرح می‌کنند. اما به لحاظ سیاسی معنای این کار این است که به طور طبیعی جنگ و دیپلماسی به لبنان و غزه منتقل می‌شود و خیلی از مسائل در آنجا تعیین تکلیف می‌شود. اما به نظرم اسرائیل و آمریکا تلاش کردند علی‌رغم یک عملیات پرسروصدا پیام بازدارندگی برای ایران ارسال کنند.

*معتقدم همین که به آسمان یک کشور تجاوز می‌شود، یک اقدام جنگی و جنگ بین دولت‌ها است. طرفین سعی می‌کنند موضوع را در قالب یک تصویر توازن‌بخش نشان دهند. ولی نظرم این است اگر یک سازوکار دیپلماتیک قابل اتکایی شکل بگیرد، امکان قطع‌شدن چرخه انتقامی میان ایران واسرائیل وجود دارد. با این وجود معتقدم همه این تحلیل‌ها نوعی فرضیه است مگر اینکه گزارش نظامی قابل اعتنایی درباره حملات داده شود.

*ایران حق انتقام خون دو شهید شب گذشته را برای خود محفوظ می‌دارد و روش انتقامی هم در میدان نظامی مشخص می‌شود. اما واقعیت این است که حمله‌ای که به خاک ایران صورت گرفت بخشی از جنگ فراگیر است، جنگی که در طول دو شب گذشته اسرائیلی‌ها بیش از ۲۰ کشته در آن داشتند؛ لذا معتقدم همین که جنگ به خاک ایران و اسرائیل کشیده شد، برای همه تحولات باید عنوان جنگی را به کار بگیریم و ایران به نظرم حتما انتقام خون این دو شهید را می‌گیرد، ولی این به معنای جنگ تمام‌عیار نیست و این انتقام می‌تواند در هرنقطه‌ای از منطقه باشد.

نظرات شما