تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

غلامرضا تاجگردون کیست؟

غلامرضا تاجگردون توانست از طریق حوزه انتخابیه گچساران و باشت نماینده دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود. اینبار علیرغم عدم تایید اعتبارنامه‌اش در مجلس گذشته مورد تایید شورای نگهبان در انتخابات قرار گرفت و توانست مجدداً به مجلس راه یابد. درباره سوابق سیاسی و اقتصادی تاجگردون این مطلب را تا انتها بخوانید.

غلامرضا تاجگردون کیست؟

رویداد۲۴ شیوا سپهری: غلامرضا تاجگردون با کسب ۶۰ درصد مجموع آرا منتخب حوزه انتخابیه گچساران و باشت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شد. این درحالی است که در انتخابات مجلس دوازدهم عمدتاً بدنه اجتماعی اصولگرایان پای صندوق‌های رای آمده بودند. البته او به دلیل تایید نشدن اعتبارنامه اش در مجلس یازدهم با وجود اینکه در انتخابات پیروز شده بود، از حضور در مجلس بازماند. حال باید دید که در این انتخابات امکان حضور در مجلس دوازدهم را خواهد داشت یا خیر. غلامرضا تاجگردون علاوه بر سابقه نمایندگی مجلس در سمت‌های اقتصادی در سازمان مدیریت و برنامه در نیمه نخست دهه هشتاد حضور داشته است و فعالیت خود را از سال ۱۳۶۸ در وزارت امور اقتصادی و دارایی آغاز کرد. 

غلامرضا تاجگردون متولد شهریور ۱۳۴۵ در گچساران است. او لیسانس علوم اقتصادی‌اش را از دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۶۳ و  فوق‌لیسانس برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی‌اش را از دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۷۰ گرفته است.

سوابق غلامرضا تاجگردون در مجلس شورای اسلامی 

غلامرضا تاجگردون، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نخستین بار در انتخابات مجلس نهم در سال ۱۳۹۰ موفق به ورود به مجلس شورای اسلامی شده بود و در انتخابات دوره دهم مجلس نیز، با رای ۷۳٫۶ درصدی مردم گچساران، راهی مجلس شورای اسلامی شد. تاجگردون همچنین در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز شرکت کرد و با بیشترین رای نماینده گچساران و باشت شد که البته اعتبارنامه او در مجلس یازدهم رد شد.

تاجگردون در نخستین کاندیداتوری‌اش برای انتخابات مجلس دوره هفتم در سال ۱۳۸۴ از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد و در دوره بعدی یعنی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در انتخابات شکست خورد و موفق به کسب کرسی مجلس نشده بود. 

سوابق تاجگردون در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

تاجگردون در سال ۱۳۶۸  وقتیکه ۲۳ سال سن داشت توانست فعالیت خود را در وزارت اقتصاد و دارایی آغاز کند و از ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰ مدیرکل دفتر تحقیقات و سیاست‌های مالی این وزارتخانه بود. او چندی بعد به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور وارد شد و در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۰ به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس مشغول به کار شد. او در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ معاون امور مجلس و استان‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود. سپس تا سال ۱۳۸۴ معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود و سال ۸۴ به مدت یک سال مسئولیت مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را بر عهده گرفت. او البته در سال ۸۳ به مدت یکسال همزمان عضویت شورای پول و اعتبار کشور را نیز بر عهده داشته است. او همچنین به برخی مشاغل دانشگاهی نیز مشغول بوده است که می‌توان به ریاست دانشگاه پیام نور گچساران و عضویت هیئت علمی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی اشاره کرد.

نوک پیکان اتهامات نمایندگان اصولگرا به سمت تاجگردون 

در اثنای مجلس یازدهم تعدادی از چهره‌های اصولگرا از جمله روح‌الله نجابت (نماینده شیراز و زرقان) علی اکبر کریمی (نماینده اراک) و علیرضا زاکانی (نماینده  قم) به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده اصلاح‌طلب اعتراض کردند و وی را به رانت خواری متهم کردند. سپس سیدنظام‌الدین موسوی، مالک شریعتی، احمد نادری، علی خضریان، مجتبی رضاخواه و اقبال شاکری، ۶ نماینده‌ای بودند که به صف معترضان به اعتبارنامه تاجگردون پیوستند تا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت نباشد. همچنین پیش از بررسی اعتبارنامه تاجگردون بین نمایندگان معترض و آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، برگزار شد. در همان ایام بود که مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان، از نامه وزارت اطلاعات درباره تاجگردون به‌عنوان مهم‌ترین سند برای رد اعتبارنامه وی خبر می‌داده بود که در همان ایام شائبه برانگیز شده بود. در اثنای اعتراضات و مخالفت‌ها تاجگردون برخی طرفداران رد اعتبارنامه تاجگردون را لُرستیز خوانده بود. 

غلامرضا تاجگردون کیست؟

در همان ایام علیرضا زاکانی مدعی شده بود: «تاجگردون اسم دختر خود را در شناسنامه‌اش وارد نکرده و به وی وکالت داده است که از ترکیه به هر جایی که می‌خواهد برود که خلاف صریح قانون است و همچنین ممکن است جنبه امنیتی داشته باشد.» زاکانی همچنین گفته بود: «تخلفات تاجگردون به‌عنوان رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس بسیار زیاد است و بالغ بر ۳۹/۳۰۲ میلیارد تومان برآورد شده و وی همه سرفصل‌های بودجه را تغییر داده است. تاجگردون و بستگان وی حداقل در ۸۴ شرکت فعالیت می‌کنند و عضو هیأت‌مدیره هستند و مافیای بزرگی را در صندوق سرمایه‌گذاری امید و شبکه قیر، سیمان، بانک، سنگ آهن، بیمه و پتروشیمی گچساران به‌وجود آورده‌اند. فردی در مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد پرونده‌ای دارد که در دفاعیات خود گفته است که بنده پول را گرفتم و به تاجگردون دادم که وی به علت اتهاماتش، به زندان رفت و دوران حبس خود را گذراند و وقتی از زندان بیرون آمد، سربه‌نیست شده است!»

علی‌اکبر کریمی نیز دیگر نماینده‎ای بود که ادعا کرده بود تاجگردون اقوام خود را در بخش‌ها و مناصب مهمی مشغول به کار کرده است و شبکه‌ای از این طریق تشکیل داده است. 

تاجگردون مدیرعامل ۱۲ شرکت؟

تاکنون ادعاهای زیادی علیه تاجگردون مطرح شده است که البته تاکنون وجهه قضایی نیافته است. یکی دیگر از این اتهامات این بود که او تا پیش از نمایندگی مجلس حدأقل در دوازده شرکت مدیرعامل یا عضو هیأت‌مدیره بوده است. یکی از این شرکت‌ها  پتروشیمی گچساران بود که تاجگردون عضو هیأت مدیره این شرکت بوده است. او همچنین عضو هیأت مدیره شرکت پترو امید آسیا  نیز بوده است. 

حمایت انتخاباتی لاریجانی از تاجگردون 

علی لاریجانی بعد از ردصلاحیت از سوی شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت انتخاباتی نداشت. با اینحال تاجگردون با اینکه خاستگاه اصلاح‌طلبی دارد، یکی از چهره‌هایی بود که در اسفند ماه امسال مورد حمایت لاریجانی قرار گرفت. علی لاریجانی در وصف تاجگردون گفته بود: «تاجگردون فردی است که چندین سال در تنظیم بودجه  به طور شبانه‌روز کار می‌کرد و به موقع کار را تحویل می‌داد؛ علاوه بر این نسبت به حل مشکلات منطقه خودش فعال بود و کار زیادی هم انجام داده است، امیدوارم که این سرمایه برای مجلس از طرف مردم مورد پذیرش واقع شود و فعالیت‌شان در دوره دوم را ناظر باشیم.» البته لاریجانی علاوه بر تاچگردون از نوبخت نیز حمایت کرده بود. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
0
0
فقط با این چ .......مثقال رای خود را نماینده مردم ندانید
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان