تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

اعتبار فرهنگی متروی پایتخت چرا 5 برابر شد

متروی تهران کم و کسری ندارد. از نداشتن نیروی متخصص تا لشکر نیروهای بیکار کم‌متخصص . قطارهای مترو روزی نیست که مشکل نقص فنی نداشته باشد. اما براساس سند تحویل و تحول شهرداری تهران طی سال های 91 تا 95 بودجه فرهنگی مترو افزایش چشمگیری داشته است.
رویداد۲۴متروی تهران کم و کسری ندارد. از نداشتن نیروی متخصص تا لشکر نیروهای بیکار کم‌متخصص. قطارهای مترو روزی نیست که مشکل نقص فنی نداشته باشد. اما براساس سند تحویل و تحول شهرداری تهران طی سال های 91 تا 95 بودجه فرهنگی مترو افزایش چشمگیری داشته است

 

مشکل این سال‌های شرکت بهره‌برداری مترو به جز کمبود اعتبارات، مدیران سیاسی و غیرتخصصی بودند که مشکلات زیادی را به این شرکت تحمیل کردند در یک نمونه ویژه و به گزارش سازمان بازرسی کل، 4200 نفر از پرسنل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در سال‌های 91 و 92 بدون برگزاری هرگونه آزمون و ضابطه آئین‌نامه‌ای و بدون داشتن شرایط احراز، پست گرفتند و تعداد 1319 نفر از این افراد به حوزه مدیرعامل اضافه شدند که 306 نفر از این پرسنل جذب شده بالای 40 سال سن دارند و مدرک تحصیلی 303 نفر زیر دیپلم است و در برخی موارد نیز افراد جذب شده، بازنشسته یا در شرف بازنشستگی قرار دارند.

یکی دیگر از مشکلات شرکت بهره‌برداری مترو در این سال‌ها هزینه‌کرد اعتبارات در موضوعات غیرمرتبط با مأموریت اصلی این شرکت بود. بر اساس گزارش‌ها، طی سال‌های 90 تا 92، بودجه فرهنگی این شرکت افزایش چشمگیری داشته که این افزایش در سال 94 و 95 نیز به اوج خود رسیده است.

 در سال 90 اعتبار فرهنگی مترو 19 میلیارد ریال بوده که در سال 91 به 65 میلیارد ریال می‌رسد. در سال 92 این میزان کاهش پیدا کرده، 38 میلیارد شده، 93، 36 میلیارد ریال اما با تغییر مدیریت در سال 94، به 59 میلیارد ریال می‌رسد که این رقم در سال 95 اوج رشد خود را داشته و به 90 میلیارد ریال می‌رسد که این با توجه به مشکلات مالی و کمبودهای این شرکت، هیچ‌گونه همخوانی ندارد.

یکی از هزینه کردهای این بودجه فرهنگی مربوط به سندی بود که از قرارداد این شرکت با برنامه خندوانه منتشر شد . یکی دیگر از اخباری پرحاشیه در خصوص هزینه اعتبارات فرهنگی خرید کتاب کامران نجف زاده بود.

آن زمان روزنامه ایران در گزارشی به این تخلف پرداخت نوشت : «خبر‌های رسیده به روزنامه ایران حکایت از این دارد که کتاب‌‌های فروش‌نرفته کامران نجف‌زاده در انبار مترو خاک می‌خورند و بلااستفاده افتاده‌اند. شاید گفته شود شرکت مترو در راستای اقدام‌‌های فرهنگی خود اقدام به خرید کتاب کرده و بی‌توجه به زد و بند‌های سیاسی-رسانه‌ای بوده، اما واقعیت این است که شرکت مترو کاملاً هدفمند دست به چنین کاری زده است.

اولاً کتاب‌‌های فرهنگی پربار بسیاری در کشور وجود دارند که چون نویسنده آنها مجری و خبرنگار معروف تلویزیون نیستند و خدمات جانبی نمی‌توانند ارائه کنند چاپ آنها به دو هم نمی‌رسد، ثانیاً کتاب «خبرنگار ژنرال دوگل» که آنقدر قابل نبوده حتی یک جلسه نقد کتاب معمولی برای آن برگزار و یا در صفحات کتاب روزنامه‌‌ها و مجلات به آن پرداخته شود، قرار بود چه کارکرد فرهنگی برای مترو و مسافران این وسیله حمل و نقل عمومی داشته باشد؟ کتاب خاطرات یک خبرنگار غیر از این که سرگرم‌کننده باشد چه کارکرد دیگری خواهد داشت؟ آیا غیر از این است که با خرید این کتاب مدیران شرکت بهره‌برداری صاحب یک تریبون در رسانه ملی می‌شدند؟

او در چند مقطع با قراردادهای کلان اقدام به ساخت تیزرها و برنامه‌های تبلیغاتی برای مترو کرد. کامران نجف‌زاده در ساخت این برنامه‌ها سعی کرد زرنگی به خرج دهد و پشت یکی از همکارانش که وظیفه گویندگی و اجرای نریشن‌ها را بر عهده داشت پنهان شود تا همه‌چیز به نام این همکار نوشته شود اما با یک بررسی خیلی ساده مشخص شد کامران نجفزاده به عنوان مجری طرح و کارگردان با شرکت‌ بهره‌برداری مترو قرارداد بسته و برای هر برنامهای که ساخته، دقیقه‌ای بین 8 تا 12 میلیون تومان دریافت کرده است. این در حالیست که صدا و سیما به بهترین‌ برنامه‌های خود دقیقه‌ای بیش از یک میلیون تومان پرداخت نمی‌کند.

شرکت‌های تبلیغاتی معتبر نیز برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی با این حجم مبالغی به مراتب کمتر از مبلغی که کامران نجف‌زاده دریافت کرده، به عنوان حق‌الزحمه می‌گیرند.لازم است توضیح دهیم که «شرکت بهره‌برداری مترو» یک شرکت یارانه‌ای است که با پرداخت یارانه حمل و نقل از محل هدفمندی یارانه‌ها اداره می‌شود. این شرکت باید یک چهارم بودجه مورد نیاز خود را از محل تبلیغات محیطی مترو، بخش دیگری را از محل فروش بليت و مابقی را از محل یارانه پرداختی توسط دولت‌ تأمین کند، با این وجود شرکت بهره‌برداری مترو نه‌تنها در بخش جذب تبلیغات دچار مشکل است بلکه هزینه‌های بسیاری را با هدف‌های ویژه صرف تبلیغات خود و مدیر‌انش می‌کند.»

با بررسی افزایش های چشمگیر اعتبارات فرهنگی و سال های افزایش این اعتبارات به این نتیجه می توان رسید با نزدیک شدن انتخابات و با تغییر هر مدیر این اعتبارات افزایش پیدا کرده است . 

منبع: اسکان نیوز

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما