«تیکتاک» چیست و چرا این روزها جنجالی شده؟
فقط برای آن کسانی که ممکن است بیخبر باشند باید بگوییم که تیکتاک در جهان بیش از یک میلیارد کاربر دارد و تنها اپلیکیشنی است که به این سرعت همهگیر شده است. درست مثل یوتیوب، بعضی از کاربران تیکتاک میلیونها فالوئر دارند.
رویداد۲۴ این اپلیکیشن اکنون به ۷۵ زبان در دسترس است. باید ۱۳ سال داشته باشید تا بتوانید از تیکتاک استفاده کنید، اما تعداد زیادی از کاربران این اپلیکیشن در جهان از جمله ایران زیر سیزده سال دارند. تیکتاک میگوید اگر کسی دربارهٔ سن خود دروغ گفته باشد، حساب کاربری او در این اپلیکیشن مسدود میشود.
سباستین، تولیدکنندهٔ آمریکایی ویدیوهای تیکتاک، ۳.۸ میلیون طرفدار دارد
تیکتاک اجازه میدهد که طرفداران تهیهکنندگان ویدیوها به آنها هدیههای دیجیتال بدهند که تا ۶۰ دلار ارزش دارد. در تحقیق بیبیسی آشکار شد که اینفلوئنسرها به طرفداران خود وعدهٔ به اشتراک گذاشتن شماره تلفن خود را در برابر هدیه میدهند. تیکتاک گفت که سیاستها و رهنمودهای سفتوسختتری به کار خواهد بست، اما در مورد چگونگی آن توضیحی نداد.
کلر (نام واقعی نیست) به بیبیسی گفت که از خرج کردن پول برای بهدست آوردن شماره تلفن ستارهٔ تیکتاک محبوبش پشیمان است، این ستارهٔ تیکتاک هرگز به تلفن او جواب نداده است.
کلر دوازدهساله که در شمال غربی انگلستان زندگی میکند برای سباستین می، ستارهٔ تیکتاک هدیهای به ارزش تقریب شصت دلار فرستاد تا قدردانی خود را از ویدیوهای او نشان دهد؛ و وقتی سباستین در برابر دادن شماره تلفن شخصیاش، درخواست هدیهٔ دیگری کرد، کلر گفت: دیگر پولی در بساط ندارد. سباستین، تولیدکنندهٔ آمریکایی ویدیوهای تیکتاک، ۳.۸ میلیون طرفدار دارد و هیچکدام از قوانین این اپلیکیشن را هم زیر پا نگذاشته است. او به درخواست بیبیسی برای اظهارنظر پاسخ نداد.
نگاهی به تیکتاک
تیکتاک اپلیکیشن شبکههای اجتماعی است که سریعترین رشد را داشته است، هرچند این شرکت آمار کاربران خود را آشکار نمیکند، اما به نظر میرسد که باید بیش از یک میلیارد بار در فروشگاههای اینترنتی اپلیکیشنها دانلود شده باشد.
این اپلیکیشن به کاربران امکان پست فیلمهای ۱۵ ثانیهای میدهد. این اپلیکیشن شهرت خود را مدیون کلیپهای نوجوانانی است که در این فیلمها با ترانههای مشهور و محبوب لب میزنند و میرقصند.
بیش از سی میلیون نفر لیزا و لنا را در تیکتاک دنبال میکنند
این شرکت میگوید این کار بیشتر بین افراد ۱۶ تا ۲۴ ساله رواج دارد، اما شواهد نشان میدهد که بیشتر کاربران زیر ۱۳ سال هستند، که بر خلاف مقررات این اپلیکیشن است.
این شرکت ۵.۷ میلیون دلار بنا بر مقررات آمریکا به اتهام جمعآوری اطلاعات شخصی کودکان زیر ۱۳ سال بدون رضایت والدینشان، جریمه شده است. مقامات بریتانیا گفتهاند در حال تحقیق و بررسی این مساله هستند تا دریابند این اپلیکیشن تا چه حد اقدامات لازم را برای حفاظت و امنیت کاربران کمسن خود انجام میدهد.
ویدیوسازهایی که بیش از ۱۰۰۰ فالوئر دارند میتوانند در این شبکه به طور زنده برنامه اجرا کنند. در جریان اجرای زنده است که طرفداران میتوانند هدیههای دیجیتال بفرستند تا قدردانی خود را نشان دهند. این هدیهها به صورت نقاشیهای متحرکی روی صفحه ظاهر میشود. ستارههای پرطرفدار این اپلیکیشن میتوانند هزاران دلار در هر اجرای زنده کسب کنند. تیکتاک از اعلام اینکه چه مقدار از این پول را برای خودش برمیدارد، خودداری کرد، اما بسیاری از اینفلوئنسرها به بیبیسی گفتند که آنها فقط ۵۰ درصد از هدیهها را دریافت میکنند.
بهترین توصیهها برای استفادهٔ امن از تیکتاک
حواستان به ردپایتان در اینترنت باشد: چیزی که امروز به نظرتان خندهدار میآید ممکن است بر آیندهٔ شما تأثیر بگذارد، چون همه چیز برای همیشه در اینترنت باقی میماند. همیشه پیش از پست کردن هر مطلبی به این موضوع فکر کنید. از چیزهای قابل شناسایی استفاده نکنید: هرگز از جایی که ممکن است نشانی و محل اقامت شما را مشخص کند، فیلم نگیرید. با روپوش و یونیفورم مدرسه عکس نگیرید و هر نشانهای که محل اقامت شما را نشان میدهد، حذف کنید.
محتوای نامناسب را گزارش کنید: هر مطلبی که فکر میکنید نامناسب است و نباید باشد را از والدینتان بخواهید تا گزارش کنند. تیکتاک این گزارشها را میبیند و آن مطلب را حذف میکند. حساب کاربری خود را خصوصی کنید: به این معنا که فقط افرادی که میخواهید، مطالب شما را خواهند دید. در بخش تنظیمات این اپلیکیشن با فشار یک دکمه میتوانید این کار را بکنید.
وعده
بیش از ده هفته، بیبیسی چندین اجرای زنده که در آنها ستارههای این اپلیکیشن از طرفداران خود هدیه میخواستند را زیر نظر گرفت. در برابر این هدیهها آنها در فیلمهای زنده وعدههایی میدادند. میگفتند که آنها هم طرفداران خود را در شبکههای اجتماعی دنبال خواهند کرد یا پیشنهاد اجرای دو نفری میدادند، که در آن طرفداران میتوانستند در صفحهای که به دو قسمت تقسیم میشود همراه با ستارهٔ تیکتاک فیلمی را اجرا کنند.
یکی از سازندگان فیلمها به یکی از طرفدارانش در اینستاگرام قول داد تا یک هفته با او حرف بزند به شرطی که سه هدیه به ارزش کلی بیش از ۱۵۰ دلار به او بدهد. بعضی از سازندگان فیلمها، روزانه پیامهای خصوصی و شماره تلفن شخصی در برابر دریافت هدیه میدهند.
بیبیسی همچنین گروهی را یافت که به دنبال افرادی که هدیه بدهند تمام اپلیکیشن را جستجو میکنند و بعد با آنها به طور مستقیم تماس میگیرند و در برابر لایک و فالو پول درخواست میکنند.
سؤاستفاده
استفانی باربور، از تورنتو، دریافت که دختر ۱۱ سالهاش مبلغ ۴۰۰ دلار خرج کرده است. او میگوید: من از اینکه چنین مبلغی خرج شده است، تعجب کردم.
برادران نفاتی فقط با حدود شش ماه حضور در تیکتاک، حدود ۲.۵ میلیون فالوئر دارند
از دخترم پرسیدم که آیا در برابر این پول چیزی دریافت کرده است؟ و او گفت: نه. بزرگترها میدانند. شاید حتی نوجوانهای دیگر هم بدانند که نباید از بچهها درخواست پول کرد. کلی، یک طرفدار دیگر تیکتاک به بیبیسی گفت که صدها دلار از پول خودش را صرف هدیههای دیجیتال کرده است. او دیگر چنین هدیههایی نمیفرستد، چون فکر میکند که از او سؤاستفاده میشود.
کلی گفت: من خوب میفهمم که این روزها آدمها نیازدارند تا در شبکههای اجتماعی پول درآورند، اما من فکر میکنم این کار فشردن گلوی بچههای کمسنی است که به دلیل نیاز به توجه یا ارزشمند بودن چنین پولهایی را خرج میکنند.
ریس ۲۰ ساله، بدون آنکه حواسش باشد حدود بیش از هزار دلار برای این کار خرج کرده است. او میگوید: هدیه دادن در تیکتاک مثل قمار کردن است، اعتیادآور است. من احساس نمیکردم که کار خلافی میکنم، اما حالا فکر میکنم که ارزشش را نداشت. هیچ حرفی برای دفاع از این کار ندارم. انتخاب شخصی خودم بود، اما فکر کنم باید محدودیت سنی یا روش بازدارندهای باشد.
بیبیسی با چندین ستارهٔ تیکتاک که چنین روشهایی را برای هدیه گرفتن به کار میبردند، تماس گرفت، اما هیچکدام از آنها جواب ندادند.
احساس گناه
برادران نفاتی فقط با حدود شش ماه حضور در این شبکه، حدود ۲.۵ میلیون فالوئر دارند. برادران دوقلوی لهستانی که دربلکبرن لانکاشر واقع در شمال غربی انگلستان زندگی میکنند برای فیلمهای رقص و طرحهای کمدی خود مشهورند. آنها در برابر دریافت هدیهای به ارزش ۶۰ دلار به طرفداران خود قول فالو کردن میدهند یا اگر چند هدیه بفرستند قول میدهند نام طرفدار را روی پیشانی خود بنویسند.
آنها گفتند که روش سازندگان فیلمهای دیگر را در این برنامه در پیش گرفتهاند و بیشتر طرفدارانی که هدیه میفرستند بالاتر از ۳۰ سال دارند. آنها گفتند که وقتی طرفداران کمسن به آنها هدیه میدهند آنها احساس گناه میکنند. آنها گفتند: دوست نداریم که هدیهدهندهها کمسن باشند و در این صورت حتماً از آنها میپرسیم که آیا والدینشان از این موضوع اطلاع دارند یا نه.
ما نمیتوانیم جلوی آنها را بگیریم، ما نمیتوانیم این کار را متوقف کنیم. ما این برنامهها را به طور زنده اجرا میکنیم تا مخاطبان بیشتری پیدا کنیم و کار ما فقط برای پول نیست.
ریا از ولز، برای مهارتی که در ویرایش نوآورانهٔ فیلمها دارد، ۲.۵ میلیون هوادار دارد.
ریا فیلمهای نوآورانه منتشر میکند
او میگوید متوسط سن طرفدارانش بین ۱۰ تا ۱۴ سال است و آنها همیشه از مزایایی که در برابر هدایا به آنها میدهد، راضی هستند. اما او هم وقتی چندین هدیه از طرفداران خیلی کمسن دریافت میکند، احساس ناراحتی میکند. او هم مایل است که محدودیتهای سنی بیشتری در زمینهٔ هدیه دادنها، اجرا شود. او گفت: چنین امری به ما به عنوان سازنده آرامش خاطر بیشتری میبخشد. این امر باعث میشود احساس بهتری داشته باشم، چون پول گرفتن از بچهها برای گذران زندگی واقعاً کاری اخلاقی نیست.
فریبکاری
هدیه دادن در پخش زندهٔ فیلمها از چین شروع شد، جایی که مقر شرکت بیتدنس، صاحب تیکتاک قرار دارد. این کار در آنجا بسیار بیشتر رواج دارد. دختران حرفهای مبالغ هنگفتی از مخاطبان خود درمیآورند. در غرب، هدیه دادنها بیش از پیش رواج پیدا کرده است بهویژه در عرصهٔ بازیهای کامپیوتری مانند توییچ. هرچند همانند رشد برقآسا و بیسابقهٔ تیکتاک هیچ نمونهای در میان کسب وکارهای دیگر سراغ نداریم. بیتدنس شرکتی که صاحب تیکتاک هم هست از پاسخ به بعضی پرسشهای ما خوددداری کرد، اما به ما گفت که هدیههای دیجیتالی نوعی سرمایهگذاری است.
تیک تاک به کاربران امکان پست فیلمهای ۱۵ ثانیهای میدهد
این شرکت گفته است ما هیچ نوع رفتار فریبکارانه و تقلب را تحمل نخواهیم کرد و از شنیدن بعضی از تجربههای کاربران متأسفیم. ما معتقدیم همیشه امکان پیشرفت و بهبود در رهنمودها و اطلاعات در دسترس کاربران وجود دارد، به نحوی که برای همهٔ کاربران روشن و قابلفهم باشد. ما از دریافت هرگونه بازخوردی که باعث تقویت سیاستهای کاری و محصولات آیندهٔ ما شود، استقبال میکنیم. این شرکت هیچ توضیحی در مورد جزئیات سیاستها یا روشهایی که قرار است تغییر کند در اختیار ما نگذاشت.
الساندرو بولیاری، از مؤسسهٔ بازاریابی اینفلوئنسرها، گفت: فشارهای بیشتری بر تیکتاک برای ایجاد تغییرات وجود دارد. او میگوید:چنین گزارشهایی برای یک شبکه اجتماعی که به کمک مارکها و مدلها و بازاریابان محبوب شده مناسب نیست. این اپلیکیشن پتانسیل بالایی دارد و حتماً برای بهبود آن میتوان کارهایی انجام داد. من فکر میکنم کنترل بیشتر والدین فکر خوبی است و تعیین نوعی سقف و حد برای میزان هدیه دادن در هر روز یا در هر فیلم و پخش زنده. همچنین روشها و قوانین باید روشنتر باشد و از بعضی مفاهیم و موضوعات که به راحتی برای کاربران پذیرفتنی نیست، پرهیز شود.
منبع: برترینها
خبر های مرتبط