فاضل میبدی:
با هیچ مبنای شرعی نمیتوان ثابت کرد که ورود بانوان به ورزشگاه ها، موتورسواری و دوچرخه سواری آنان حرام است
مسئول دفتر آیت الله علوی گرگانی معتقد است موتورسواری و دوچرخه سواری زنان عفت جامعه را به خطر میاندازد. آیت الله علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید، گفته بود، «موضوعاتی نظیر دوچرخهسواری بانوان مورد رضایت امام زمان (عج) نیست».
رویداد۲۴ قاضوی گفت: مبانی حرف آیت الله علوی گرگانی مشخص است؛ عفاف جامعه لازم است و این اظهر من الشمس است. با دوچرخه سواری عفاف جامعه از بین میرود؛ این یک امر پنهانی نیست که به بحث و گفتگو نیاز داشته باشد.
مسئول دفتر آیت الله علوی گرگانی همچنین در ارتباط با موتورسواری زنان نیز گفت: موتورسواری با دوچرخه سواری فرقی نمیکند. وقتی به عفاف جامعه لطمه بزند قطعا مورد رضایت نیست.
پیامبر اسلام (ص) سه ورزش شنا، تیراندازی و اسب سواری را توصیه کرده اند و با توجه به اینکه امروزه به جای اسب از وسایل دیگری استفاده میشود، این دیدگاه چه نسبتی با توصیه پیامبر (ص) دارد؟
مسئول دفتر آیت الله علوی گرگانی پاسخ داد: اسب سواری برای زن نیست. پیامبر (ص) زن را از اسب سواری نهی و زنی که اسب سواری میکند را لعن کرده اند.
قاضوی همچنین در ارتباط با استادیوم رفتن زنان نیز گفت: مرجع تقلید مصداق تعیین نمیکند. ممکن است گاهی مرجع مصداقی را بیان کند، اما آیا صلاح است که زنان به ورزشگاههایی که در آن فحشها و فضیحتها هست وارد شوند؟!
وی البته افزود: اگر شرایط آماده باشد و شئونات زن، جامعه و عفت عمومی حفظ شود استادیوم رفتن زنان اشکالی ندارد. مرجع تقلید برای جامعه دغدغه دارد و وقتی میبیند که جامعه به ناهنجاری میرسد سخن میگوید. اگر تضمین شود که با استادیوم رفتن زنان عفت جامعه حفظ میشود زنان به استادیوم بروند.
وی همین موضوع را در ارتباط با دوچرخه سواری و موتورسواری زنان صادق دانست و گفت: اگر پارکی باشد که در آن فقط زنان رفت و آمد کنند موتورسواری و دوچرخه سواری زنان اشکالی ندارد. اینگونه عفت جامعه به هم نمیخورد.
آیا درباره اینکه با دوچرخه سواری یا موتورسواری زنان عفت جامعه به خطر میافتد نهادی به دفتر آیت الله العظمی علوی گرگانی گزارشی ارائه داده اند؟
مسئول دفتر این مرجع تقلید پاسخ داد: ضرورتی ندارد که گزارشی برسد. چند روز پیش تلویزیون نشان میداد خانمهایی سوار موتور بودند و همین کفایت میکند. لزومی ندارد که گزارشی به دست ما برسد. برای موتورسواری و دوچرخه سواری لباسهای خاصی لازم است و لازمه این کار این است که در ملاء عام نباشد.
بخشی از مردم توان تهیه خودرو ندارند و برای جابجاییهای خود از موتور که وسیله ارزان تری است استفاده میکنند. آنها اعضای خانواده خود از جمله همسر و کودکان خود را سوار موتور میکنند. آیا سوار شدن موتور در اینجا اشکالی ندارد؟
مسئول دفتر آیت الله علوی گرگانی پاسخ داد: اگر با لباس پوشیده سوار بر موتور شوند اشکالی ندارد.
اگر همان زن با همین لباس پوشیده موتور براند چطور؟
وی در پاسخ به اینکه گفت: امکان این موضوع نیست. ما الان میبینیم که خانمها با چادر بر موتور سوار میشوند. این مشکلی ندارد. اما اگر خودشان موتور را برانند قطعا نمیتوانند. امکانش نیست که با لباس پوشیده موتور برانند. اگر امکانش باشد اشکالی ندارد، اما برای راندن موتور لباس حتما باید آزاد باشد.
نیروی انتظامی برای خانمها گواهینامه موتور صادر نمیکند. آیا نیروی انتظامی نباید گواهینامه صادر کند و سپس آنطور که میگویید از خانمها خواسته شود که در جاهای خاصی موتور برانند؟
قاضوی پاسخ داد: نیروی انتظامی از مفاسد جلوگیری میکند. نیروی انتظامی میداند که اگر به زنان گواهینامه موتورسواری بدهد زنان از آن استفاده میکنند و در خیابان سوار میشوند و هزار فضیحت ایجاد میکنند. اما برای اینکه زنان در جاهای خاصی بتوانند موتورسواری کنند نیازی به گواهینامه نیست بلکه فقط باید بلد باشند که با کسی تصادف نکنند. گواهینامه برای استفاده عمومی است.
مسئول دفتر آیت الله علوی گرگانی در پایان گفت: صدور گواهینامه موتور برای زنان، توقع ایجاد میکند. وقتی زن گواهینامه داشته باشد میگوید من گواهینامه دارم و میخواهم با آن به خیابان بیایم. نیروی انتظامی هم گواهینامه نمیدهد که توقعی ایجاد نشود.
فاضل میبدی: هیچ مبنایی نمیتوان پیدا کرد که دوچرخه سواری یا موتورسواری زنان حرام باشد.
اما حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی، استاد دانشگاه مفید قم گفت: اگر بخواهیم از باب شرعی به این مسائل نگاه کنیم ممکن است نظرها مختلف باشد. فقها باید فتوای خود را بدهند و هرکس که مقلد آنهاست به آن عمل کند.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اینکه ما بیاییم در ورزشگاهها را به روی خانمها ببندیم به خاطر اینکه زنان نباید به ورزشگاه بروند کار درستی نیست. من به عنوان شخصی که یک مقدار با فقه آشنا هستم معتقدم از نظر فقهی هیچ مانعی برای ورود خانمها به ورزشگاه نیست. اگر هم در مسائل شک کنیم باید اصل را بر برائت بگیریم. با هیچ مبنای شرعی نمیتوان ثابت کرد که ورود بانوان به ورزشگاهها حرام است.
استاد دانشگاه مفید قم افزود: ممکن است بگویند ورزشگاه ممکن است مسائل حاشیهای داشته باشد، که البته هرچیزی میتواند حاشیه داشته باشد. ما ماهانه و سالانه تلفات جادهای زیادی داریم. خون انسان است که در جادهها ریخته میشود. بنده بیایم بگویم در جادهها رانندگی نکنید، چون حاشیه فاسد دارد و خون مردم ریخته میشود؟ مساله را باید طوری حل کرد که مردم در جادهها تلف نشوند. در ورزشگاه هم اگر احساس میکنیم که مسائلی وجود دارد که منجر به فساد میشود باید آن را حل کرد. نه اینکه در ورزشگاه را به روی خانمها بست.
فاضل میبدی با بیان اینکه نباید نظر فقهی را بر کل جامعه تحمیل کرد افزود: در مورد موتورسواری و دوچرخه سواری هم هیچ مبنایی نمیتوان پیدا کرد که دوچرخه سواری یا موتورسواری زنان حرام باشد. با چه مبنایی و با چه استدلالی؟ با کدام روایتی؟ موتورسواری و دوچرخه سواری با ماشین سواری چه فرقی میکند؟ مگر در زمان قدیم که زنها سوار شتر، اسب و الاغ میشدند با الان چه فرقی میکند؟
فاضل میبدی: بر اساس روایتهای «خبر واحد» نمیتوان فتوا داد
وی در ارتباط با نظر رئیس دفتر آیت الله علوی گرگانی مبنی بر آنکه پیامبر (ص) زنی که بر اسب سوار میشود را لعن کرده اند گفت: بر اساس این گونه روایتها نمیشود فتوا داد. ما روایتهای این چنینی بسیار داریم، اما کسی بر اساس آنها فتوا نمیدهد. مثلا میگویند به تشییع جنازه کسی که نماز جماعت نمیرود نروید یا به او دختر ندهید. اما آیا بر اساس این روایت کسی فتوا میدهد؟ آیا کسی که به نماز جماعت نرفت مردم نباید به او دختر بدهند؟ آیا ازدواج با او حرام است و ازدواج باطل؟
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: این نوع روایت اولا روایتها «خبر واحد» ضعیفی است که نمیشود بر اساس آن فتوا داد. اگر پیامبر خدا (ص) فرمودند، «زنها را سوار بر زین نکنید، چون تهییج میشوند»، نمیتوان بر اساس آن فتوا داد. الان نیمی از جامعه ما زن هستند که شاید بالای ۶۰-۵۰ درصد آنها سوار خودرو میشوند. در اینجا فرق خودرو و موتور چیست؟ خودرو سقف دارد و موتور نه.
استاد دانشگاه مفید قم افزود: بنابراین حتی اگر ما خواسته باشیم بحث فقهی هم مطرح کنیم هیچ مبنای فقهی در میان نیست. اشکال دوم هم تحمیل کردن مباحث فقهی به جامعه و ملزم کردن مردم برای اجرای آنهاست. در زمان شاه هم اگر خانمی میخواست به دبیرستان برود عدهای میگفتند دخترها به دبیرستان نروند، چون ممکن است بی دین یا بی عفت شوند، اما کم کم رواج پیدا کرد و دخترها به دبیرستان رفتند. یا مثلا زمانی هم که زنها میخواستند تصدیق گواهینامه بگیرند میگفتند زنها گواهینامه نگیرند.
وی با بیان اینکه هرچیزی ممکن است حواشی خوب یا بد داشته باشد گفت: هیچ وقت حاشیه یک موضوع نباید بروی حکم یک موضوع تاثیر بگذارد، همانطور که امام خمینی (س) در مورد شطرنج فتوا دادند. شطرنجی که حاشیه فاسد ندارد چرا باید حرام باشد؟ اگر حاشیه فاسد دارد خود آن فعل حرام است و خود بازی به عنوان ورزش فکری حرام نیست؛ بنابراین من اعتقاد دارم زنها را نباید از حقوق شان محروم کرد.
فاضل میبدی در پایان تاکید کرد: اگر کسی نظرش این است که موتورسواری یا دوچرخه سواری زنان حرام است باید بر روی این فتوا تجدید نظر کند. ثانیا اگر فتوا حجت است فقط برای مقلدین حجت است و نه دیگرانی که از آن مرجع تقلید نمیکنند.
مسئول دفتر آیت الله علوی گرگانی همچنین در ارتباط با موتورسواری زنان نیز گفت: موتورسواری با دوچرخه سواری فرقی نمیکند. وقتی به عفاف جامعه لطمه بزند قطعا مورد رضایت نیست.
پیامبر اسلام (ص) سه ورزش شنا، تیراندازی و اسب سواری را توصیه کرده اند و با توجه به اینکه امروزه به جای اسب از وسایل دیگری استفاده میشود، این دیدگاه چه نسبتی با توصیه پیامبر (ص) دارد؟
مسئول دفتر آیت الله علوی گرگانی پاسخ داد: اسب سواری برای زن نیست. پیامبر (ص) زن را از اسب سواری نهی و زنی که اسب سواری میکند را لعن کرده اند.
قاضوی همچنین در ارتباط با استادیوم رفتن زنان نیز گفت: مرجع تقلید مصداق تعیین نمیکند. ممکن است گاهی مرجع مصداقی را بیان کند، اما آیا صلاح است که زنان به ورزشگاههایی که در آن فحشها و فضیحتها هست وارد شوند؟!
وی البته افزود: اگر شرایط آماده باشد و شئونات زن، جامعه و عفت عمومی حفظ شود استادیوم رفتن زنان اشکالی ندارد. مرجع تقلید برای جامعه دغدغه دارد و وقتی میبیند که جامعه به ناهنجاری میرسد سخن میگوید. اگر تضمین شود که با استادیوم رفتن زنان عفت جامعه حفظ میشود زنان به استادیوم بروند.
وی همین موضوع را در ارتباط با دوچرخه سواری و موتورسواری زنان صادق دانست و گفت: اگر پارکی باشد که در آن فقط زنان رفت و آمد کنند موتورسواری و دوچرخه سواری زنان اشکالی ندارد. اینگونه عفت جامعه به هم نمیخورد.
آیا درباره اینکه با دوچرخه سواری یا موتورسواری زنان عفت جامعه به خطر میافتد نهادی به دفتر آیت الله العظمی علوی گرگانی گزارشی ارائه داده اند؟
مسئول دفتر این مرجع تقلید پاسخ داد: ضرورتی ندارد که گزارشی برسد. چند روز پیش تلویزیون نشان میداد خانمهایی سوار موتور بودند و همین کفایت میکند. لزومی ندارد که گزارشی به دست ما برسد. برای موتورسواری و دوچرخه سواری لباسهای خاصی لازم است و لازمه این کار این است که در ملاء عام نباشد.
بخشی از مردم توان تهیه خودرو ندارند و برای جابجاییهای خود از موتور که وسیله ارزان تری است استفاده میکنند. آنها اعضای خانواده خود از جمله همسر و کودکان خود را سوار موتور میکنند. آیا سوار شدن موتور در اینجا اشکالی ندارد؟
مسئول دفتر آیت الله علوی گرگانی پاسخ داد: اگر با لباس پوشیده سوار بر موتور شوند اشکالی ندارد.
اگر همان زن با همین لباس پوشیده موتور براند چطور؟
وی در پاسخ به اینکه گفت: امکان این موضوع نیست. ما الان میبینیم که خانمها با چادر بر موتور سوار میشوند. این مشکلی ندارد. اما اگر خودشان موتور را برانند قطعا نمیتوانند. امکانش نیست که با لباس پوشیده موتور برانند. اگر امکانش باشد اشکالی ندارد، اما برای راندن موتور لباس حتما باید آزاد باشد.
نیروی انتظامی برای خانمها گواهینامه موتور صادر نمیکند. آیا نیروی انتظامی نباید گواهینامه صادر کند و سپس آنطور که میگویید از خانمها خواسته شود که در جاهای خاصی موتور برانند؟
قاضوی پاسخ داد: نیروی انتظامی از مفاسد جلوگیری میکند. نیروی انتظامی میداند که اگر به زنان گواهینامه موتورسواری بدهد زنان از آن استفاده میکنند و در خیابان سوار میشوند و هزار فضیحت ایجاد میکنند. اما برای اینکه زنان در جاهای خاصی بتوانند موتورسواری کنند نیازی به گواهینامه نیست بلکه فقط باید بلد باشند که با کسی تصادف نکنند. گواهینامه برای استفاده عمومی است.
مسئول دفتر آیت الله علوی گرگانی در پایان گفت: صدور گواهینامه موتور برای زنان، توقع ایجاد میکند. وقتی زن گواهینامه داشته باشد میگوید من گواهینامه دارم و میخواهم با آن به خیابان بیایم. نیروی انتظامی هم گواهینامه نمیدهد که توقعی ایجاد نشود.
فاضل میبدی: هیچ مبنایی نمیتوان پیدا کرد که دوچرخه سواری یا موتورسواری زنان حرام باشد.
اما حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی، استاد دانشگاه مفید قم گفت: اگر بخواهیم از باب شرعی به این مسائل نگاه کنیم ممکن است نظرها مختلف باشد. فقها باید فتوای خود را بدهند و هرکس که مقلد آنهاست به آن عمل کند.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اینکه ما بیاییم در ورزشگاهها را به روی خانمها ببندیم به خاطر اینکه زنان نباید به ورزشگاه بروند کار درستی نیست. من به عنوان شخصی که یک مقدار با فقه آشنا هستم معتقدم از نظر فقهی هیچ مانعی برای ورود خانمها به ورزشگاه نیست. اگر هم در مسائل شک کنیم باید اصل را بر برائت بگیریم. با هیچ مبنای شرعی نمیتوان ثابت کرد که ورود بانوان به ورزشگاهها حرام است.
استاد دانشگاه مفید قم افزود: ممکن است بگویند ورزشگاه ممکن است مسائل حاشیهای داشته باشد، که البته هرچیزی میتواند حاشیه داشته باشد. ما ماهانه و سالانه تلفات جادهای زیادی داریم. خون انسان است که در جادهها ریخته میشود. بنده بیایم بگویم در جادهها رانندگی نکنید، چون حاشیه فاسد دارد و خون مردم ریخته میشود؟ مساله را باید طوری حل کرد که مردم در جادهها تلف نشوند. در ورزشگاه هم اگر احساس میکنیم که مسائلی وجود دارد که منجر به فساد میشود باید آن را حل کرد. نه اینکه در ورزشگاه را به روی خانمها بست.
فاضل میبدی با بیان اینکه نباید نظر فقهی را بر کل جامعه تحمیل کرد افزود: در مورد موتورسواری و دوچرخه سواری هم هیچ مبنایی نمیتوان پیدا کرد که دوچرخه سواری یا موتورسواری زنان حرام باشد. با چه مبنایی و با چه استدلالی؟ با کدام روایتی؟ موتورسواری و دوچرخه سواری با ماشین سواری چه فرقی میکند؟ مگر در زمان قدیم که زنها سوار شتر، اسب و الاغ میشدند با الان چه فرقی میکند؟
فاضل میبدی: بر اساس روایتهای «خبر واحد» نمیتوان فتوا داد
وی در ارتباط با نظر رئیس دفتر آیت الله علوی گرگانی مبنی بر آنکه پیامبر (ص) زنی که بر اسب سوار میشود را لعن کرده اند گفت: بر اساس این گونه روایتها نمیشود فتوا داد. ما روایتهای این چنینی بسیار داریم، اما کسی بر اساس آنها فتوا نمیدهد. مثلا میگویند به تشییع جنازه کسی که نماز جماعت نمیرود نروید یا به او دختر ندهید. اما آیا بر اساس این روایت کسی فتوا میدهد؟ آیا کسی که به نماز جماعت نرفت مردم نباید به او دختر بدهند؟ آیا ازدواج با او حرام است و ازدواج باطل؟
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: این نوع روایت اولا روایتها «خبر واحد» ضعیفی است که نمیشود بر اساس آن فتوا داد. اگر پیامبر خدا (ص) فرمودند، «زنها را سوار بر زین نکنید، چون تهییج میشوند»، نمیتوان بر اساس آن فتوا داد. الان نیمی از جامعه ما زن هستند که شاید بالای ۶۰-۵۰ درصد آنها سوار خودرو میشوند. در اینجا فرق خودرو و موتور چیست؟ خودرو سقف دارد و موتور نه.
استاد دانشگاه مفید قم افزود: بنابراین حتی اگر ما خواسته باشیم بحث فقهی هم مطرح کنیم هیچ مبنای فقهی در میان نیست. اشکال دوم هم تحمیل کردن مباحث فقهی به جامعه و ملزم کردن مردم برای اجرای آنهاست. در زمان شاه هم اگر خانمی میخواست به دبیرستان برود عدهای میگفتند دخترها به دبیرستان نروند، چون ممکن است بی دین یا بی عفت شوند، اما کم کم رواج پیدا کرد و دخترها به دبیرستان رفتند. یا مثلا زمانی هم که زنها میخواستند تصدیق گواهینامه بگیرند میگفتند زنها گواهینامه نگیرند.
وی با بیان اینکه هرچیزی ممکن است حواشی خوب یا بد داشته باشد گفت: هیچ وقت حاشیه یک موضوع نباید بروی حکم یک موضوع تاثیر بگذارد، همانطور که امام خمینی (س) در مورد شطرنج فتوا دادند. شطرنجی که حاشیه فاسد ندارد چرا باید حرام باشد؟ اگر حاشیه فاسد دارد خود آن فعل حرام است و خود بازی به عنوان ورزش فکری حرام نیست؛ بنابراین من اعتقاد دارم زنها را نباید از حقوق شان محروم کرد.
فاضل میبدی در پایان تاکید کرد: اگر کسی نظرش این است که موتورسواری یا دوچرخه سواری زنان حرام است باید بر روی این فتوا تجدید نظر کند. ثانیا اگر فتوا حجت است فقط برای مقلدین حجت است و نه دیگرانی که از آن مرجع تقلید نمیکنند.
منبع: جماران
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط