دانشگاههای نسل سوم در وزارت بهداشت کلید خورد
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه دانشگاههای نسل سوم در وزارت بهداشت آغاز شد، در این برنامه دانشگاههای علوم پزشکی به جای آموزش و تحقیق صرف، به عرصه کارآفرینی و حل مسائل کشور وارد میشوند.
رویداد۲۴- باقر لاریجانی روز سه شنبه درباره دانشگاه های نسل سوم توضیح داد: در گذشته دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه های علوم پزشکی، آموزش محور بودند و در کنار آن تا حدی در مسیر تحقیق و تولید مقاله نیز حرکت می کردند اما نقشی در رفع مشکلات اساسی کشور نداشتند.
وی افزود: اما در جهان امروز دانشگاه ها باید در حل مسائل و رفع نیازهای کشور نقش مهمی داشته باشند و برای این کار باید ساختارهای پر تحرک و انعطاف پذیر داشته باشند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: دانشگاه های نسل سوم دانشگاه هایی هستند که در کنار توجه به آموزش و پژوهش، دنبال حل مسائل کشور هستند، باید بتوانند با صنعت و باراز مرتبط شوند و بتوانند کار جدیدی در جامعه تولید کنند.
لاریجانی افزود: اجرای برنامه دانشگاه های نسل سوم به دانشگاه هایی علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است و برای هر کدام از این دانشگاه ها یک ماموریت کلان در نظر گرفته شده است که علاوه بر پیگیری آن ماموریت و رفع مشکلات آن حوزه باید دانشجویان را طوری تربیت کنند که خودشان کارآفرین باشند نه اینکه پس از فارغ التحصیلی دنبال کار بگردند.
معاون وزیر بهداشت گفت: نباید یک دانشجوی phd پس از اتمام تحصیل دنبال کار بگردد، این یک ضعف بزرگ ساختاری است که نطام آموزش عالی کشور گرفتار آن است، یک فارغ التحصیل دانشگاهی باید قدرتی پیدا کند که همزمان با فارغ التحصیلی بتواند یک یا چند شغل ایجاد کند.
وی اضافه کرد: برای اجرای این نظام جدید آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی کلی کلوم (برنامه درسی) همه رشته های علوم پزشکی به خصوص رشته های علوم پایه بازنگری و اصلاح شده است و درس کارآفرینی به دروس همه رشته های علوم پزشکی اضافه شده است.
لاریجانی گفت: حتی قرار است یک کارگاه آموزشی دو احدی به دروس همه رشته های علوم پزشکی اضافه شود تا دانشجویان بدانند در رشته آنها چه بازارهایی کاری وجود دارد.
وی افزود: در این رویکرد جدید دانشجویان علوم پزشکی یاد می گیرند که شرکت دانش بنیان چیست و چگونه می توانند چنین شرکت هایی را در کشور گسترش دهند. این حرکت جدید در مسیر جشم انداز 20 ساله کشور نیز هست که باید مطابق آن اقتصاد کشور،اقتصاد دانش بنیان باشد.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: برای آموزش کارآفرینی و آشنایی با بازارهای کار در کشور،از امکانات آموزش مجازی نیز استفاده می شود و برای سایت دانشگاه مجازی وزارت بهداشت نیز ماموریت هایی در این زمینه تعریف شده است.
لاریجانی افزود: دانشجویان علوم پزشکی در نسل سوم دانشگاه ها علاوه بر اینکه در رشته خود آموزش می بینند و با اصول تحقیق در علوم پزشکی آشنا می شوند، آموزش هایی برای کارآفرینی نیز دریافت می کنند و علاوه بر آن قرار است اصول اخلاق در پژوهش و اخلاق حرفه ای نیز برای گسترش اخلاق در جامعه پزشکی به نظام آموزش عالی علوم پزشکی اضافه شود.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: اگر بخواهیم جمع بندی کنیم،دانشگاه های نسل سوم، دانشگاه هایی هستند که علاوه بر آموزش و پژوهش متعارف با یک متد و روش جدید، وارد عرصه حل مشکلات کشور میشوند، فارغ التحصیلان این دانشگاه ها می توانند روی پای خود بایستند و جامعه را به سمت توسعه حرکت دهند و این برنامه در وزارت بهداشت شروع شده است.
هم اکنون حدود 60 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی در کشور در محموعه وزارت بهداشت فعال است و حدود 180 هزار دانشجو در این مراکز تحصیل میکنند.
وی افزود: اما در جهان امروز دانشگاه ها باید در حل مسائل و رفع نیازهای کشور نقش مهمی داشته باشند و برای این کار باید ساختارهای پر تحرک و انعطاف پذیر داشته باشند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: دانشگاه های نسل سوم دانشگاه هایی هستند که در کنار توجه به آموزش و پژوهش، دنبال حل مسائل کشور هستند، باید بتوانند با صنعت و باراز مرتبط شوند و بتوانند کار جدیدی در جامعه تولید کنند.
لاریجانی افزود: اجرای برنامه دانشگاه های نسل سوم به دانشگاه هایی علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است و برای هر کدام از این دانشگاه ها یک ماموریت کلان در نظر گرفته شده است که علاوه بر پیگیری آن ماموریت و رفع مشکلات آن حوزه باید دانشجویان را طوری تربیت کنند که خودشان کارآفرین باشند نه اینکه پس از فارغ التحصیلی دنبال کار بگردند.
معاون وزیر بهداشت گفت: نباید یک دانشجوی phd پس از اتمام تحصیل دنبال کار بگردد، این یک ضعف بزرگ ساختاری است که نطام آموزش عالی کشور گرفتار آن است، یک فارغ التحصیل دانشگاهی باید قدرتی پیدا کند که همزمان با فارغ التحصیلی بتواند یک یا چند شغل ایجاد کند.
وی اضافه کرد: برای اجرای این نظام جدید آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی کلی کلوم (برنامه درسی) همه رشته های علوم پزشکی به خصوص رشته های علوم پایه بازنگری و اصلاح شده است و درس کارآفرینی به دروس همه رشته های علوم پزشکی اضافه شده است.
لاریجانی گفت: حتی قرار است یک کارگاه آموزشی دو احدی به دروس همه رشته های علوم پزشکی اضافه شود تا دانشجویان بدانند در رشته آنها چه بازارهایی کاری وجود دارد.
وی افزود: در این رویکرد جدید دانشجویان علوم پزشکی یاد می گیرند که شرکت دانش بنیان چیست و چگونه می توانند چنین شرکت هایی را در کشور گسترش دهند. این حرکت جدید در مسیر جشم انداز 20 ساله کشور نیز هست که باید مطابق آن اقتصاد کشور،اقتصاد دانش بنیان باشد.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: برای آموزش کارآفرینی و آشنایی با بازارهای کار در کشور،از امکانات آموزش مجازی نیز استفاده می شود و برای سایت دانشگاه مجازی وزارت بهداشت نیز ماموریت هایی در این زمینه تعریف شده است.
لاریجانی افزود: دانشجویان علوم پزشکی در نسل سوم دانشگاه ها علاوه بر اینکه در رشته خود آموزش می بینند و با اصول تحقیق در علوم پزشکی آشنا می شوند، آموزش هایی برای کارآفرینی نیز دریافت می کنند و علاوه بر آن قرار است اصول اخلاق در پژوهش و اخلاق حرفه ای نیز برای گسترش اخلاق در جامعه پزشکی به نظام آموزش عالی علوم پزشکی اضافه شود.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: اگر بخواهیم جمع بندی کنیم،دانشگاه های نسل سوم، دانشگاه هایی هستند که علاوه بر آموزش و پژوهش متعارف با یک متد و روش جدید، وارد عرصه حل مشکلات کشور میشوند، فارغ التحصیلان این دانشگاه ها می توانند روی پای خود بایستند و جامعه را به سمت توسعه حرکت دهند و این برنامه در وزارت بهداشت شروع شده است.
هم اکنون حدود 60 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی در کشور در محموعه وزارت بهداشت فعال است و حدود 180 هزار دانشجو در این مراکز تحصیل میکنند.
منبع: ایرنا