وضعیت کارگر و معلم در روزگار ویروس کرونا
کشتی اقتصاد بیمار ایران که در گرداب تحریم اقتصادی و کسادی بازار تولید و عقبماندن کشور از رشد و توسعه متوازن گیر کرده است، هرسال معلمان و کارگران را بهعنوان زحمتکشان جامعه، زیر بار مشکلات زندگی قرار داده است.
رویداد۲۴ همهگیری ویروس کرونا و گسترش آن در کشور فقط مراکز تولیدی و خدماتی را هدف قرار نداد بلکه موجب تعطیلی تمام مدارس شده و همین امر موجب بیکاری بخش عمدهای از معلمان حقالتدریسی مدارس دولتی و معلمان مدارس بهاصطلاح غیرانتفاعی و آموزشگاههای آزاد و مؤسسات آموزش زبان و... شده است. این گروه از معلمان نیز مانند کارگران بخشهای مختلف تولیدی، کشاورزی و خدماتی از بیمه بیکاری و همه مزایای کار محروم هستند.
افزونبراین، چون تعطیلات مدارس به پایان سال تحصیلی متصل میشود، این گروه از معلمان با هفت ماه محرومیت از دریافت حقوق و مزایا مواجه خواهند بود. درحالیکه اگر طبق اعلام وزارت آموزشوپرورش، شهریههای پرداختی اینگونه مدارس مسترد نمیشود، باید حقوق این گروه از معلمان در ماههای اسفند تا خرداد نیز پرداخت شود. وانگهی با وجود اینکه مسائل اقتصادی بیشترین مباحث رسانهها را به خود اختصاص میدهد، اشخاص زیادی از سیاستمداران، عالمان و کارشناسان اقتصاد تا کاسبان و صاحبان مشاغل بهندرت درباره حقوق، مزد و مزایا و مسائل کارگران و دیگر اقشار زحمتکش کشور سخنی به میان میآورند.
بیشتر بخوانید: کاهش ساعات کار کارگران در ماه رمضان
در فقدان انجمنهای صنفی و سندیکایی قدرتمند، گاهی دفاع از حقوق کارگران و فریادهای کارگران و دادخواهی آنان، تحمل نمیشود و مدافعان حقوق آنان از دانشجویان و معلمان و کارگران و روزنامهنگاران صرفا به جهت علاقهمندی به گرامیداشت روز کارگر و مطالبه این حقوق، با برخوردهایی مواجه میشوند.
افزایش سرسامآور قیمت کالا و خدمات و کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات زندگی اقتصادی و گرفتاریهای همهگیری بیماری کرونا از دیگر مشکلاتی است که گزند آن بر زندگی فرودستان سایه انداخته است. فشار اقتصادی بیش از هر طبقه و قشری بر گرده کارگران بهعنوان نیروهای مولد جامعه و معلمان بهعنوان سازندگان مدیران و نیروی کار فردای کشور وارد میشود. در همه کشورها قبل از اینکه این مشکلات به تنش اجتماعی و ریزش برآمده از آن تبدیل شود، چارهجویی میشود.
انکار دردهای مردم و معالجهنکردن آن، نه درد را کاهش میدهد و نه علاج بیماری است. مبارزه بر ضد فقر اقتصادی، نابرابری و بیعدالتی اجتماعی و برداشتن موانع حق برخورداری از یک زندگی شرافتمندانه و احترام به شأن و منزلت انسانی جز بهصورت دستهجمعی و سازمانیافته قابلپیگیری نیست و ازاینرو حق تشکیل انجمنهای صنفی و سندیکایی از اهم حقوق و آزادیهای مدنی برای همه افراد جامعه بهویژه کارگران و معلمان است. کشور توسعهیافته و دموکراتیک، از وجود اتحادیههای مستقل کارگری و معلمان و فعالیت آزاد آنان سود میبرد. قانون اساسی کشور و مقاولهنامههای سازمان بینالمللی کار حق تشکیل نهادهای مستقل صنفی و سندیکایی، حق برخورداری از امنیت در انجام فعالیتهای صنفی و سندیکایی را پذیرفته و بر آن تأکید کرده است.
خواسته معلمان و کارگران به دلیل نبود تشکلهای قدرتمند، بهصورت خودجوش و در مناسبتهایی مانند روز کارگر و روز معلم به گوش مسئولان میرسد. انتظار بهحق این است که به این رفتارهای مدنی و قانونی، با جنبه غیرامنیتی نگریسته نشود. رخدادهایی مانند آنچه در روز اول ماه می (روز کارگر) سال ۱۳۹۸ در مقابل مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد، زیبنده کشور نیست. اگر طبق قانون اساسی، انجمنها و سندیکاهای کارگران و معلمان به رسمیت شناخته شود و مطالبات کارگران و معلمان از این طریق (نمایندگان صنفی) مطرح شود، احتیاجی به تعقیب و مجازات آنان نخواهد بود. سنجش سودوزیان این نوع اتفاقات، ملاک خوبی برای ایجاد فضای مناسب فعالیت برای این اقشار است.
افزونبراین، چون تعطیلات مدارس به پایان سال تحصیلی متصل میشود، این گروه از معلمان با هفت ماه محرومیت از دریافت حقوق و مزایا مواجه خواهند بود. درحالیکه اگر طبق اعلام وزارت آموزشوپرورش، شهریههای پرداختی اینگونه مدارس مسترد نمیشود، باید حقوق این گروه از معلمان در ماههای اسفند تا خرداد نیز پرداخت شود. وانگهی با وجود اینکه مسائل اقتصادی بیشترین مباحث رسانهها را به خود اختصاص میدهد، اشخاص زیادی از سیاستمداران، عالمان و کارشناسان اقتصاد تا کاسبان و صاحبان مشاغل بهندرت درباره حقوق، مزد و مزایا و مسائل کارگران و دیگر اقشار زحمتکش کشور سخنی به میان میآورند.
بیشتر بخوانید: کاهش ساعات کار کارگران در ماه رمضان
در فقدان انجمنهای صنفی و سندیکایی قدرتمند، گاهی دفاع از حقوق کارگران و فریادهای کارگران و دادخواهی آنان، تحمل نمیشود و مدافعان حقوق آنان از دانشجویان و معلمان و کارگران و روزنامهنگاران صرفا به جهت علاقهمندی به گرامیداشت روز کارگر و مطالبه این حقوق، با برخوردهایی مواجه میشوند.
افزایش سرسامآور قیمت کالا و خدمات و کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات زندگی اقتصادی و گرفتاریهای همهگیری بیماری کرونا از دیگر مشکلاتی است که گزند آن بر زندگی فرودستان سایه انداخته است. فشار اقتصادی بیش از هر طبقه و قشری بر گرده کارگران بهعنوان نیروهای مولد جامعه و معلمان بهعنوان سازندگان مدیران و نیروی کار فردای کشور وارد میشود. در همه کشورها قبل از اینکه این مشکلات به تنش اجتماعی و ریزش برآمده از آن تبدیل شود، چارهجویی میشود.
انکار دردهای مردم و معالجهنکردن آن، نه درد را کاهش میدهد و نه علاج بیماری است. مبارزه بر ضد فقر اقتصادی، نابرابری و بیعدالتی اجتماعی و برداشتن موانع حق برخورداری از یک زندگی شرافتمندانه و احترام به شأن و منزلت انسانی جز بهصورت دستهجمعی و سازمانیافته قابلپیگیری نیست و ازاینرو حق تشکیل انجمنهای صنفی و سندیکایی از اهم حقوق و آزادیهای مدنی برای همه افراد جامعه بهویژه کارگران و معلمان است. کشور توسعهیافته و دموکراتیک، از وجود اتحادیههای مستقل کارگری و معلمان و فعالیت آزاد آنان سود میبرد. قانون اساسی کشور و مقاولهنامههای سازمان بینالمللی کار حق تشکیل نهادهای مستقل صنفی و سندیکایی، حق برخورداری از امنیت در انجام فعالیتهای صنفی و سندیکایی را پذیرفته و بر آن تأکید کرده است.
خواسته معلمان و کارگران به دلیل نبود تشکلهای قدرتمند، بهصورت خودجوش و در مناسبتهایی مانند روز کارگر و روز معلم به گوش مسئولان میرسد. انتظار بهحق این است که به این رفتارهای مدنی و قانونی، با جنبه غیرامنیتی نگریسته نشود. رخدادهایی مانند آنچه در روز اول ماه می (روز کارگر) سال ۱۳۹۸ در مقابل مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد، زیبنده کشور نیست. اگر طبق قانون اساسی، انجمنها و سندیکاهای کارگران و معلمان به رسمیت شناخته شود و مطالبات کارگران و معلمان از این طریق (نمایندگان صنفی) مطرح شود، احتیاجی به تعقیب و مجازات آنان نخواهد بود. سنجش سودوزیان این نوع اتفاقات، ملاک خوبی برای ایجاد فضای مناسب فعالیت برای این اقشار است.
منبع: روزنامه شرق
خبر های مرتبط