چرا نتایج نظرسنجیها در آمریکا باز هم کار دست دموکراتها داد؟
کارشناس مسائل آمریکا درباره علت تفاوت نتایج نظرسنجیهای انتخابات امریکا با آنچه تاکنون اعلام شده است، گفت: در پاسخ به این موضوع میتوان دو نظریه را مد نظر گرفت این که اشتباهات سهوی در نظرسنجیها صورت میگیرد و عمدی در این کار نیست یا این که نظرسنجیها توسط موسسات و کسانی صورت میگیرد که سوگیری حزیی و انتخاباتی دارند.
رویداد۲۴ اسفندیار خدایی در پاسخ به این سوال که براساس نظرسنجیها پیش بینی میشد که جو بایدن نامزد دموکراتها به راحتی بتواند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پیروز شود، ولی اکنون شاهد رقابت تنگناتنگ ترامپ و بایدن هستیم و حتی در برخی از ایالاتها که نظرسنجیها بیانگر پیروزی بایدن بود، ترامپ به پیروزی رسیده است و آیا این موضوع به این معنا است که نظرسنجیهای انتخاباتی کارکرد خود را از دست داده اند، افزود: در ارتباط با زیر سوال رفتن نتایج نظرسنجیها باید به دو موضوع توجه داشت این که ممکن است اشتباهات سهوی در نظرسنجیها صورت بگیرد و عمدی در کار نباشد.
این کارشناس مسائل آمریکا افزود: از دیگر سو این احتمال وجود دارد که نظرسنجیها دارای سوگیری باشند یعنی موسسات و کسانی که اقدام به نظرسنجی میکنند سوگیریهای خود را در آن دخالت دهند. مثلا این که موسسات نظرسنجی تمایل به دموکراتها دارند و نظرسنجیها را به نحوی انجام دهند که نتایج به نفع کاندیدای دوکرات باشد و از این طریق بتوانند رسانهها و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند.
خدایی با بیان این که در سال ۲۰۱۶ نیز نظرسنجیها بیانگر پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات بود و، ولی در نهایت ترامپ به عنوان رئیس جمهور راهی کاخ سفید شد در پاسخ به این سوال که به نظر وی از بین دو مورد اشاره شده علت اصلی در نتایج اشتباه نظرسنجیها چیست گفت: به نظر میرسد هر دو موضوع مورد اشاره در این قضیه دخیل هستند و برخی از موسسات نظرسنجی و افرادی که در این عرصه حضور دارندخواسته و یا ناخوسته سوگیریهای خود را در این نظرسنجیها دخالت داده باشند.
بیشتر بخوانید: همه احتمالات درباره انتخابات آمریکا/ یک سناریوی عجیب برای بایدن و ترامپ چیست؟
وی با بیان این که در این دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا به نحوی شاهد زیر سوال رفتن اعتبار نظرسنجیها بودهایم، اظهار کرد: توجه به نتایجی که تاکنون از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به دست آمده است باید این موضوع را در نظر داشت که اختلافات اندک ۴ الی ۵ درصدی در نظرسنجیها چندان دارای اعتبار نیست و نباید بر روی ان حساب جدی باز کرد.
خدایی با بیان این که در روزهای آخر برگزاری انتخابات ترامپ تلاش کرد که فاصله خود خود با بایدن را جبران کند به شیوههای متفاوت تبلیغاتی ترامپ و بایدن اشاره کرد و گفت: ترامپ از نظر تبلیغاتی بهتر عمل کرد و هم خودش و هم اطرافیانش انرژی زیادی گذاشتند. تبلیغاتش در روزهای آخر در ایالاتهای حساس بسیار هوشمندانه بود سفرهای زیادی انجام داد و دیدار چهره به چهره داشت، ولی بایدن به خاطر کرونا در جمع مردم حضور پیدا نمیکرد و تاکید بر حفظ سلامتی مردم داشت و در همین چارچوب تصور میکرد که با توجه به این استراتژی ممکن است مردم به او گرایش پیدا کنند در حالی که نتایج تاکنون بیانگر این موضوع است که استراتژی ترامپ در تبلیغات بهتر از بایدن بوده است.
این کارشناس مسائل آمریکا افزود: از دیگر سو این احتمال وجود دارد که نظرسنجیها دارای سوگیری باشند یعنی موسسات و کسانی که اقدام به نظرسنجی میکنند سوگیریهای خود را در آن دخالت دهند. مثلا این که موسسات نظرسنجی تمایل به دموکراتها دارند و نظرسنجیها را به نحوی انجام دهند که نتایج به نفع کاندیدای دوکرات باشد و از این طریق بتوانند رسانهها و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند.
خدایی با بیان این که در سال ۲۰۱۶ نیز نظرسنجیها بیانگر پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات بود و، ولی در نهایت ترامپ به عنوان رئیس جمهور راهی کاخ سفید شد در پاسخ به این سوال که به نظر وی از بین دو مورد اشاره شده علت اصلی در نتایج اشتباه نظرسنجیها چیست گفت: به نظر میرسد هر دو موضوع مورد اشاره در این قضیه دخیل هستند و برخی از موسسات نظرسنجی و افرادی که در این عرصه حضور دارندخواسته و یا ناخوسته سوگیریهای خود را در این نظرسنجیها دخالت داده باشند.
بیشتر بخوانید: همه احتمالات درباره انتخابات آمریکا/ یک سناریوی عجیب برای بایدن و ترامپ چیست؟
وی با بیان این که در این دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا به نحوی شاهد زیر سوال رفتن اعتبار نظرسنجیها بودهایم، اظهار کرد: توجه به نتایجی که تاکنون از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به دست آمده است باید این موضوع را در نظر داشت که اختلافات اندک ۴ الی ۵ درصدی در نظرسنجیها چندان دارای اعتبار نیست و نباید بر روی ان حساب جدی باز کرد.
خدایی با بیان این که در روزهای آخر برگزاری انتخابات ترامپ تلاش کرد که فاصله خود خود با بایدن را جبران کند به شیوههای متفاوت تبلیغاتی ترامپ و بایدن اشاره کرد و گفت: ترامپ از نظر تبلیغاتی بهتر عمل کرد و هم خودش و هم اطرافیانش انرژی زیادی گذاشتند. تبلیغاتش در روزهای آخر در ایالاتهای حساس بسیار هوشمندانه بود سفرهای زیادی انجام داد و دیدار چهره به چهره داشت، ولی بایدن به خاطر کرونا در جمع مردم حضور پیدا نمیکرد و تاکید بر حفظ سلامتی مردم داشت و در همین چارچوب تصور میکرد که با توجه به این استراتژی ممکن است مردم به او گرایش پیدا کنند در حالی که نتایج تاکنون بیانگر این موضوع است که استراتژی ترامپ در تبلیغات بهتر از بایدن بوده است.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط