جزئیات راهاندازی پروژه پایانه شرق تهران/ علیخانی: بودجه سال ۹۹ برای تکمیل فاز یک هنوز واریز نشده
رویداد۲۴ فائزه مومنی: پایانه شرق جدید جزو پروژههایی است که گفته میشد بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است (هرچند بعدها اعلام شد پیشرفت واقعی این پروژه ۷۰ درصد است). بسیاری از اعضای شورای شهر تهران از این پروژه بازدید کرده و تذکرات لازم را داده بودند. علاوه بر آن بارها اعلام شده بود بخشهای باقیمانده این پروژه، تکمیل و به بهرهبرداری میرسد اما به دلیل اختلاف در بدنه مدیریت شهری تکمیل و بهرهبرداری از آن به تعویق افتاد.
جزئیات اختلاف بر سر راهاندازی پروژه پایانه شرق تهران
اختلاف نظر بر سر این بود که که آیا این پروژه، همان کاربری پایانه را داشته باشد یا یک مجتمع بزرگ فرهنگی اجتماعی در آن احداث شود؟ یکی از چالشهای پایانه قدیم شرق ادعای مالکیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بر آن بود که با توجه به کارشناسیهای انجام شده، این موضوع کاملاً منتفی شده.
همچنین بنیاد ۱۵ خرداد در مورد سه قطعه از این پروژه درخواست سند کرده که اسناد دو قطعه آن صادر و سومین سند در شرف صدور است. قرار است بنیاد ۱۵ خرداد پس از اخذ سند، هر سه قطعه را برای ایجاد فضای سبز در اختیار شهرداری قرار دهد. همچنین حدود ۶ هکتار از املاک منابع طبیعی غربی، جابه جا تصرف شده بود که معادل آن از قسمت شرقی پایانه به جای آن تحویل منابع طبیعی شده است. کلیه املاک مربوط به مالکین خصوصی نیز خریداری شده است.
قرار گرفتن پایانه در نقطه گره ترافیکی سهراه تهرانپارس و همچنین در طرح تعریض خیابان دماوند، از یک سو و از سوی دیگر واقع شدن آن در مجاورت بافت مسکونی و شهری و ایجاد آلودگی بصری و صوتی برای ساکنان بافتهای مجاور از جمله مشکلاتی است که کارشناسان شورا به آن اشاره کردند.
این در حالی است که مزیتهای موجود پایانه جدید شرق، پیشبینی ایستگاه مترو مشترک با خط پردیس در مجاورت پارکینگ بلندمدت و پایانه برونشهری است. همچنین ارتباط با شبکه دسترسی بزرگراهی (شهید یاسینی، شهید زینالدین، شهید همت و شهید بابایی)، ارتباط با مراکز خدمات درمانی بیمارستان فوقتخصصی قلب شهید لواسانی در فاصله ۴۰۰ متری و بهرهمندی از شرایط آب و هوایی مطلوب به دور از هیاهوی شهر از دیگر مزیتهای پایانه جدید شرق است.
از جمله مزایای وجود پایانه شرق کنونی نیز میتوان به وجود هتل در مقابل آن، وجود سه خط اتوبوسرانی در مسیر شرق به غرب، وجود ۱۴ خط تاکسی ، دسترسی به خطوط بیآرتی، وجود چند پل عابر پیاده مکانیزه و نزدیکی به بزرگراه یاسینی و شهید دوران که موجب سهولت دسترسی به پایانه جنوب میشود و همچنین سهولت دسترسی به ایستگاههای تبادلی به کلیه خطوط و بیآرتی در مسیر خیابان دماوند اشاره کرد، مواردی که منجر به آن شده شکایت و درخواستی مبنی بر جابجایی پایانه ثبت نشده باشد.
در عین حال مخالفان احداث پایانه شرق در محل جدید معتقدند در صورت انتقال پایانه جدید، سرویسدهی به شهرهای اطراف به دلیل نزدیک شدن به آن، موجب بار اضافی و افزایش سربار هزینههای نگهداری پایانه و خیابان دماوند برای شهرداری تهران خواهد شد. آنها میزان بودجه مورد نیاز برای تکمیل پروژه را ۷ میلیارد و ۵۰۰ هزار میلیون تومان میدانند.
بیشتر بخوانید:شهرداران تهران به اتهام ارتشا دستگیر و با وثیقه سنگین آزاد شدند/ شکرالله بنار ۷ پرونده در مراجع قضایی داشته است
پیشنهاد منتقدان پایانه شرق جدید، ایجاد یک مجتمع تفریحی در شرق تهران است. در طرح آنها به ۸ مزیت برای احداث کاربری تفریحی و ورزشی در این منطقه اشاره شده که از جمله آن میتوان به عدم ورود مردم شهرهای اطراف به محدوده مرکزی شهری تهران و استفاده از این مجموعه تفریحی با هدف کاهش بار ترافیکی و در نتیجه آلودگی هوا و همچنین امکان ساخت المان در محل مناسب مقابل مجموعه تفریحی شرق تهران به عنوان سر درِ شهر تهران اشاره کرد.
۱۵۰ میلیارد تومان بودجه برای تکمیل پایانه شرق تهران
در نهایت محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر اعلام کرد که طی جلسهای با حضور مدیران شهری تکلیف این پروژه مشخص شده است.
او با اشاره به اینکه وسعت پایانه شرق بسیار زیاد و فراتر از نیاز فعلی است، به خبرنگار رویداد۲۴ گفت: قرار شد ساختمانی که برای مسافران در نظر گرفته شده، حفظ شده و به عنوان فاز یک تکمیل شود. فضای مازاد آنجا نیز به فعالیتهای فرهنگی اختصاص پیدا کند. در شرق تهران اینگونه فضاها کم است و علاوه بر مسافران، مردم نیز میتوانند از آن استفاده کرده و بهره ببرند.
علیخانی با بیان اینکه بنا بود در سال ۹۹ اعتباری برای تکمیل فاز یک در نظر گرفته شود، اما معاونت مالی هنوز آن را واریز نکرده است، گفت: «تذکری در اینباره دادم و امیدوارم که هرچه زودتر اعتبار آن پرداخت شود.»
این عضو شورا با بیان اینکه تکمیل فاز یک این پایانه به ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، تاکید کرد: «اگر در حال حاضر ۴۰ میلیارد تومان آن را پرداخت کنند پیش از اتمام سال اقداماتی انجام میشود و مابقی کار با اعتباری که برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفتیم انجام میشود. در واقع ساختمان آماده است و نیاز به تجهیزات دارد.»