سیاست دولت جدید در قبال خودرو چیست؟
رویداد۲۴ بازار خودرو که از ابتدای هفته و همزمان با افزایش نرخ ارز مسیر خود را تغییر داده به پیشروی در مسیر افزایشی خود همچنان ادامه میدهد. این افزایش قیمتها بیشتر بین خودروهای گروه پژو و پراید مشهودتر است. البته به جز موضوع مربوط به افزایش نرخ ارز اخبار دیگری نظیر کاهش برق دریافتی از شبکه تا ۱۰ درصد دیماند مصرفی برای واحدهای فولادی و سیمانی چالشی جدی برای تولید خودرو در این مدت بود چرا که واحدهای خودروسازی نیازمند ورق سرد و پوششی هستند که انتشار این خبر منجر به کاهش عرضه در بازار و در نهایت افزایش قیمتها شد.
البته این موضوع هم جالب توجه است که قیمت خودروها در بازاری بدون مشتری و فرو رفته در رکود همچنان بالا میرود و به نظر میرسد که دست «سفتهبازان» برای جولان در بازار بیمشتری باز گذاشته شده است. فعالان این بازارمعتقدند بازار خودرو هم مانند دیگر بازارها در اقتصاد ایران از تورم رنج میبرد به این معنا که تورم و وضعیت اقتصاد کلان کشور بر خودرو، میزان عرضه و جو روانی بازار تاثیر گذاشته است و همانگونه که شاهدیم در بازار بیرمق خودرو روند افزایش قیمتها در برخی از خودروهای داخلی همچنان ادامه دارد اما سوال اینجاست زمانی که خودرویی فروخته نمیشود چرا قیمت آن هر روز افزایش پیدا میکند؟
رشد نرخ ارز خودرو را گران کرد
علیرضا پورحسنی، کارشناس بازار خودرو در خصوص این افزایش قیمتها در مردادماه نسبت به تیر ماه به «اعتماد» گفت: با توجه به تعطیلات کرونایی اصناف و اعیاد قربان و غدیر و تعطیلی مراکز شمارهگذاری خرید و فروش خودرو نیز محدود شد اما با صعودی شدن نرخ ارز قیمت خودرو نیز به تدریج از یک ماه قبل افزایشی شد.
این کارشناس بازار خودرو با اشاره به انتشار اخبار ضد و نقیض مربوط به برجام خاطرنشان کرد: پس از برجام گروه خودروییها از جمله زیرمجموعههای صنعتی بودند که به همکاری با شرکتهای خارجی امید بسته بودند اما این امید، با خروج ایالات متحده امریکا از برجام از بین رفت و در حالی که شرکتهای پژو و رنو سیتروئن برای همکاری به ایران آمده بودند با این حال با وجود راهاندازی سایتهای تولید، این همکاری قطع شد.
او افزود: حدود سه سال از انزوای خودروسازی ایران و قطع ارتباط با خارجیها به دلیل تحریمهای امریکا میگذرد این در حالی است که احیای احتمالی توافق هستهای و برجام میتوانست زمینهساز بازگشت شرکای پیشین و حتی شرکتهای جدید به کشور شود اما متاسفانه اخبار مثبتی از مذاکرات برجام به گوش نمیرسد و در حالی که خرید خودرو در ایران در فصل تابستان بیشتر از فصول دیگر سال است اما شاهد آنیم که رکود در این بازار بیش از پیش شده است.
بیشتربخوانید: چه عواملی موجب گرانی در بازار خودرو شدند؟
تنها قیمت کوئیک ثابت ماند
پورحسنی تصریح کرد: هر چند در فاصله 30 روز گذشته برخی از خودروها افزایش قیمت را تجربه کردند اما در برخی از مدلها هم تغییر قیمتی رخ نداده است به عنوان مثال خودروی کوئیک اتومات از یک ماه قبل ۲۳۴ میلیون تومان باقی مانده و افزایشی نداشته است. این کارشناس خودرو افزود: البته در برخی از مدلهای خودرو افزایش ۳ تا ۴ میلیون تومانی را شاهد بودیم و در برخی دیگر از ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان رشد قیمتی به وجود آمد به عنوان مثال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ بیشترین افزایش قیمت را داشتند اما از همین خانواده پژو ۲۰۷ اتومات تغییر قیمت چندانی نداشت.
آیا سیاستهای خودرویی در دولت جدید تغییر میکند؟
پورحسنی در ادامه با بیان اینکه تغییر تیم اقتصادی دولت نیز در رکود بازار بیتاثیر نخواهد بود، افزود: تحلیل رفتار خریداران و فروشندگان فعال در بازار خودرو نشان میدهد که فعلا هیچ گونه خرید و فروش خاصی در حوزه بازار خودرو صورت نمیگیرد و اکثر فعالان این بازار منتظر برنامه دولت جدید هستند به گونهای که تعدادی از افراد که حتی قصد خرید خودرویی را دارند در انتظار صحبتهای اولیه رییسجمهور جدید هستند چرا که برنامههای آقای رییسی در خصوص واردات و تولید خودرو میتواند بر روی قیمتها و بازار خودرو تاثیرگذار باشد.
پورحسنی ادامه داد: با این وجود خیلی نمیشود در خصوص کاهش سطح عمومی قیمتها در کوتاهمدت امیدوار بود و به هرشکل این فضای متورم وجود دارد، از طرف دیگر مردم نیز قدرت خرید ندارند و در سال ۱۴۰۰ ما ترکیب دوگانه رکود و تورم خواهیم داشت. او با انتقاد از خودروهای وارداتی که در گمرک خاک میخورند، تصریح کرد: در حالی که به روزهای آخر دولت دوازدهم نزدیک میشویم اما شاهد آنیم که همچنان بیش از ۲۲۰۰ خودرو در گمرک باقی مانده و هنوز تعیین تکلیف نشدهاند. البته باید دید دیدگاه دولت جدید در این زمینه چیست؟ آیا ممنوعیت واردات خودرو را دنبال میکند یا نظری غیر از این خواهند داشت؟
احتمال بورسی شدن خودرو بیشتر شد
گفتنی است رییس سازمان بورس در نامهای به رییس شورای رقابت خواستار اعلام فهرست افرادی که در فرآیند نرخگذاری خودرو مشارکت دارند، شده است. روز شنبه نهم مرداد ماه محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامهای به رضا شیوا، رییس شورای رقابت اعلام کرد این شورا طبق قانون بورس اوراق بهادار فهرست افرادی که در فرآیند نرخگذاری خودرو مشارکت دارند را به سازمان بورس اعلام کند که ارسال این نامه احتمال بورسی شدن خودرو را بیشتر کرده است.
در این نامه گفته شده: احتراما با عنایت به اینکه آن شورا بنا به ملاحظات قوانین و مقررات در جریان امور مربوط به نرخگذاری شرکتهای خودروساز است، خواهشمند است به منظور انجام وظایف قانونی توسط این سازمان و به استناد قانون بازار اوراق بهادار و تبصرههای آن، فهرست افرادی را که در جریان امور فوقالذکر هستند در قالب فرم شماره ۳ دستورالعمل پیوست به این سازمان معرفی نمایید.