تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آخرین اخبار از حمله روسیه به اوکراین/ نیروهای روس به دنبال تصرف کی‌یف

تصاویر منتشر شده از پایتخت اوکراین از وقوع انفجارهای مهیب در کی یف و فرار شهروندان اوکراینی خبر می دهد. هزاران نفر از مردم این شهر از ترس حملات روس ها به کشورهای همسایه گریختند.

حمله روسیه به اوکراین

رویداد۲۴ مژده کریمی: تصاویر منتشر شده از پایتخت اوکراین از وقوع انفجارهای مهیب در کی‌یف و فرار شهروندان اوکراینی خبر می دهد. هزاران نفر از مردم این شهر از ترس حملات روس ها به کشورهای همسایه گریختند. تا ابتدای روز دوم جنگ، گفته می‌شود روسیه بیش از ۱۶۰ موشک بالستیک و کروز به اوکراین شلیک کرده است. این انفجارها در نزدیکی شهرهای بزرگ اوکراین از جمله کی‌یف، خارکف،٬ کراماتورسک، دنیپرو، ماریوپل٬ اودسا، ایوانو فرانکیوسک و لوتسک رخ داده است.

در حال حاضر تانک‌های روسی در شمال منطقه کی‌یف مستقر شده‌اند و منابع خبری از آنجا گزارش کرده‌اند که صدای تیراندازی ناشی از درگیری شدید هم شنیده می‌شود. صبح امروز جمعه ۶ اسفندماه ولادیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین دستور بسیج عمومی در این کشور با هدف مقابله با روسیه در دنباس را صادر کرد. بر اساس این دستور ۹۰ روزه حالا مردم اوکراین باید وسایل نقلیه شخصی خود زمین‌ها امکانات تاسیساتی ابزارهای فنی و هر وسیله مورد نیاز دیگری را در اختیار دولت و ارتش کشور خود اوکراین قرار دهند. البته با تمام این امکانات باز هم کاری از دست ارتش اوکراین بر نخواهد آمد.

تحلیل‌های نادرست زلنسکی

ولادیمیر زلنسکی با تحلیل نادرست اینکه ناتو به کمک اوکراین خواهد آمد، تصمیم‌گیری‌های سیاسی خود را انجام داد، با این حال طبیعی بود کشورهای ناتو و آمریکا هنگام حمله روسیه به اوکراین دخالت نخواهند کرد؛ چنانچه در ماجرای حمله آمریکا به عراق نیز، روسیه مخالف بود اما صرفا مخالفت خود را نشان داد و دخالتی نکرد.

کشورهای مختلف همچون انگلستان و آمریکا تنها به اوکراین اعلام کرده‌اند کمک می‌کنیم، اما تا این لحظه هیچ اقدامی نکرده‌اند. نیروهای آمریکایی پشت مرزها مستقر شده‌اند اما جو بایدن به آنها اجازه دخالت نداده است. پوتین نیز در پیامی عواقب هرگونه دخالت کشورهای دیگر را گوشزد کرده است، به همین دلیل بود که ولادیمیر زلنسکی اعلام کرد: ز«اوکراین تنها مانده است، هیچ‌کس نمی‌خواهد در دفاع از آن بجنگد و ناتو نمی‌خواهد آن را ضمیمه کند و از ارائه تضمین‌های امنیتی می‌ترسد.»

از مدت‌ها پیش روسیه به اوکراین هشدار داده بود، نیروهای ناتو را از کشور خود خارج کند، با این حال اوکراین به دنبال پیوستن به ناتو بود و این پیامی خوشایند برای روسیه نبود، چه اینکه اساسا ناتو توسط کشورهای غربی برای مقابله با روسیه تاسیس شده است و حضور نیروهای محدود کننده روسیه در این منطقه برای ولادیمیر پوتین خوشایند نبود.

پوتین در دوراهی سختی قرار گرفته بود؛ از یکسو هر کشوری حق دارد به هر پیمانی که علاقه دارد، بپیوندد و اوکراین هم حق داشت آنچنان که می‌خواست به ناتو ملحق شود و روسیه باید آن را به رسمیت می‌شناخت. از سوی دیگر حضور ناتو در منطقه تحت نفوذ روسیه، به تضعیف این کشور می‌انجامید و احتمال داشت کشورهای دیگر نیز با پیوستن به ناتو حضور آمریکا در منطقه را تقویت کنند. این اتفاق یکبار در افغانستان و عراق رخ داده بود و نیروهای آمریکا با حضور در آن مناطق کنترل را در اختیار خود گرفته بودند، اما برای روسیه قابل قبول نبود که منطقه تحت نفوذ او به همان سرنوشت دچار شود. از سوی دیگر اوکراین نیز با پشتگرمی ناتو به مقابله با روسیه برخاست و جنگی که با خروج ناتو آغاز نمی‌شد، با ماندن ناتو آغاز شد. برخی تحلیلگران معتقدند غرب اوکراین را بازیچه خود قرار داد تا روسیه وارد یک جنگ شود و به لحاظ اقتصادی تضعیف شود. 

محسن جلیلوند کارشناس مسائل بین الملل به رویداد۲۴  گفته «آمریکا فشار و محدودیت اقتصادی به روسیه وارد خواهد کرد. جنگ فقط نیروی نظامی نیست؛ همین ۱۳۰ هزار نیرویی که روسیه در کنار مرز اوکراین مستقر کرده، روزانه یک کیلو هم نان بخورند روزانه ۱۳۰ هزار کیلو نان می‌شود، کاری به تسلیحات و لجستیک هم نداریم، مگر اقتصاد روسیه چقدر توانایی دارد و تا کی می‌تواند آن‌ها را در مرز نگاه دارد؟»

کی‌یف تصرف می‌شود؟

زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در تماس تلفنی که با بوریس جانسون داشته، گفته روسیه در تلاش است تا با ستون‌های تانک و یگان‌های زرهی از شمال شرق و شمال غرب به پایتخت وارد شود. البته بوریس جانسون به جای کمک، گفته شجاعت اوکراین را ستایش می‌کند!

ایسنا نوشته یک منبع در سازمان ضداطلاعات اوکراین به یک وب سایت اوکراینی جزئیات برنامه روسیه برای کنترل شهر کی‌یف را تشریح کرده است. ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای مسلح در حومه کی‌یف پایتخت این کشور و در دایمر و ایوانکیف در حال جنگ با نیروهای روسیه هستند. در منطقه‌های دایمر و ایوانکیف تعداد زیادی از خودروهای زرهی روسیه در حال پیشروی به سمت کی‌یف هستند. به گفته ارتش اوکراین سربازان برای جلوگیری از پیشروی بیشتر نیروهای روسی، پلی را در مرز رودخانه تتریو تخریب کرده‌اند.

برخی منابع البته از سقوط شهر کی‌یف خبر داده‌اند. خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره خبر داده که با ورود خودرهای زرهی ارتش روسیه به محله آپولون در کی‌یف، درگیری‌هایی در این منطقه آغاز شد.

وزیر دفاع اوکراین که بیشتر مردم را به ساخت و استفاده از کوکتل مولوتف توصیه کرده بود دقایقی پیش در فضای مجازی نوشت نیروهای روسی در لباس نظامیان اوکراینی وارد شهر کی یف شدند.  رسانه‌های غربی ساعاتی پیش اعلام کردند نیروهای روسی به ۳۰ کیلومتری کی‌یف رسیده‌اند. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، منبعی امنیتی در اوکراین گفت، در محله آپولون شهر کی‌یف درگیری شدیدی آغاز شده است، نیروهای اوکراینی و ساکنان این محله در برابر نیروهای روسی ایستاده‌اند.

وضعیت مردم اوکراین پس از حمله روسیه

به گزارش گاردین آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد در پی دستور حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین هزاران نفر از شهروندان اوکراین کشور را ترک کردند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر پس از فرار از خانه های خود، در داخل کشور آواره شده‌اند.

ویدئوها و عکس‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی صف‌هایی از خودروها را نشان می‌دهد که در حال خروج از شهرهای اوکراین هستند و به سمت غرب می‌روند و این تصاویر از افزایش جمعیت پیاده در نزدیکی مرزهای جنوبی و غربی حکایت دارد.

آژانس پناهندگان سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد پس از تهاجم روسیه به اوکران وضعیت رو به زوال گذاشته است. بر اساس برآوردهای اخیر چندین هزار نفر قبلاً فرار کرده‌اند و انتظار می‌رود تعداد بیشتری نیز متعاقبا فرار کنند. این سازمان از کشورهای همسایه خواست تا مرزهای خود را به روی افرادی که به دنبال پناهگاهی امن هستند باز نگه دارند.

به گزارش فوربس ده‌ها اوکراینی روز پنجشنبه وارد منطفه مرزی مدیکا در لهستان شدند، زیرا مقامات هشت مرکز پذیرش را در امتداد حدود ۳۳۰ مایلی مرز لهستان و اوکراین سازماندهی کردند و قطاری را برای انتقال پناهجویان مجروح به بیمارستان‌ها آماده کردند.

بنا بر گزارش‌ها، خودروها در گذرگاه‌های مرزی مجارستان به صف شده‌اند که مردم از جمله اعضای پرشمار مجارستانی اوکراین از تهاجم روسیه و تهدید به خدمت سربازی به ارتش اوکراین فرار کرده‌اند.

اسلواکی اعلام کرد که گذرگاه‌های مرزی بیشتری را به روز پناهندگان اوکراینی باز خواهد کرد و ۱۵۰۰ سرباز را به مرز خود اعزام می کند، اکنون در مرزهای اسلواکی خودروهای وارد شده از اوکراین مجبور شده‌اند تا ۱۲ ساعت منتظر بمانند.

یکی از مقامات اسلواکی به رویترز گفته است حدود ۲ هزار تخت و ۶۰ سالن ورزشی برای اسکان پناهندگان ترتیب داده شده است. واسیلی دینکو، وزیر دفاع رومانی گفت که بنا بر گزارش ها، چند صد نفر از اوکراین از طریق رودخانه دانوب به رومانی گریختند، رومانی آماده پذیرش حدود ۵۰۰ هزار پناهنده است. به گزارش رادیو بلغارستان، رومن رادف، رئیس جمهور بلغارستان روز پنجشنبه گفت، مرزهای بلغارستان بروی همه شهروندان اوکراینی باز است.

تصاویر جنگ روسیه و اوکراین

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
1
1
بهاروند به دستور لاورف از انگلیس به ایران فراخوانده شد! قرار است یک دیپلمات روسوفیل به انگلیس اعزام شود. جدال میان انگلوفیلها و روسوفیلها و چینوفیلها و آمریکوفیلها در ایران با اوج گیری بحران در اروپا به نقاط حساس می رسد! غریب و بی پناه ایران!
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
0
1
روسیه
اوکراین
ایران
آمریکا
................
دانایی و عقل
خطر !
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
0
1
روسیه
اوکراین
حمله زمینی
اما هوشیار
ایران
آمریکا
حملات هوایی
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
0
0
لشگر ریا
ریا یعنی فریب
...................
گرگ زخمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
1
1
ننگ ابدی بر پوتین وروسیه وکسانی که از پوتین وروسیه وانسان کشی مردم مظلوم اوکراین حمایت می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
1
1
پوتین یک دیکتاتوریست که سودای برپایی اتحاد جماهیر شوروی رو داره این کوتوله دیکتاتور بایستی ببینه همه دیکتاتورهای عالم چه سرنوشتی داشتند پینوشه صدام قذافی هیتلر موسولینی ناپلئون
کوروش کبیر
|
Germany
|
۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
1
0
مرگ بر پوتین جنایتکار جنگ طلب. مرگ بر روسیه.
نظرات شما