حکم اعدام محسن شکاری درست بود؟
رویداد۲۴ وقتی خبر اعدام محسن شکاری به عنوان نخستین اعدامی اعتراضات ۱۴۰۱ منتشر شد، موجی از تعجب و بهت، بخشی از افکار عمومی را در بر گرفت و این سوال برای آنها مطرح شده بود که چگونه به این سرعت یک حکم صادر و اجرا شده است.
محسن شکاری تا قبل از اجرای حکم اعدام، برای مردم چهره شناخته شدهای نبود. ۲۹ آبان ماه مرکز رسانهای قوه قضائیه در خبری اعلام کرد «فردی که در جریان اغتشاشات اخیر در خیابان ستارخان تهران با در دست داشتن سلاح سرد، اقدام به بستن خیابان، متوقف کردن خودروها و ایجاد ناامنی برای مردم، سپس درگیری با مامورین بسیج، جرح یکی از ماموران کرده بود، به اعدام محکوم شد.»
در ادامه این خبر آمده بود که «براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، این فرد به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت شهروندان منجر به ایجاد ناامنی در محیط و اخلال در نظم و امنیت جامعه به مجازات اعدام محکوم شده است.»
اینکه محسن شکاری قتلی انجام نداده بود و با یکی از بسیجیان درگیر شده بود، محل عمده بحث در مورد اعدام محسن شکاری بود. یکی از مهمترین واکنشها، سخنان ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بود که گفت: «فضاسازیها تمام میشود و باطل از بین میرود و حق پایدار خواهد ماند و محاکمه و مجازات اغتشاشگران و عوامل شهادت نیروهای حافظ امنیت در واکنش به درخواست خانواده معظم شهدای مدافع امنیت است که با قاطعیت از سوی دستگاههای ذیربط پیگیری خواهد شد.»
ستایشی سخنگوی قوه قضائیه نیز درباره این حکم اعدام گفته «آنچه موجب موازین شرعی و سوره مائده هست و همچنین روایت متعددی که وجود دارد شرایط محاربه تبیین شده و نطرات فقها و مراجع مشخص است. محاربه از ریشه حرب به معنای جنگ است. عبارت است از سلاح واقعی اعم از گرم یا سرد، سلاحی که مورد استفاده فرد واقع شده در شمول سلاحهای احصا شده است.»
بیشتر بخوانید: محسن شکاری اولین اعدامی اعتراضات ۱۴۰۱ که بود؟
در روزهای گذشته، بخشی از نیروهای سیاسی تلاش زیادی کردند حکم اعدام محسن شکاری را حکمی عادی و در روال قانونی قوه قضاییه نشان دهند و اخبار زیادی درباره «محاربه» و قوانین مربوط به آن و دیدگاههای مراجع نسبت به محاربه و ... منتشر شد اما همچنان اعتراضات زیادی به این حکم مطرح شد؛ تا جایی که حتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیزبا صدور بیانیههای تند به اعدام محسن شکاری انتقاد کردند.
سرعت بالای رسیدگی و اجرای حکم محسن شکاری
به گزارش رویداد۲۴ افرادی که به این حکم انتقاد کردند، ادله خود را داشتند؛ انتقاد اول سرعت بالای صدور حکم بوده است. در حالی که صدور حکم در مسائل مشابه، با این صورت انجام نمیشود. به عنوان مثال در مرداد ماه امسال تصویری از دزدی منتشر شد که به عنوان زورگیر خیابان نیایش مشهور شد و مشخص شد سابقه زیادی در حمله با قمه به مردم و سرقت اموال آنها دارد. با وجود اینکه او حداقل یک ماه قبل از محسن شکاری بازداشت شده است، حکم او هنوز اجرا نشده است.
رسیدگی به معمولیترین پروندههای مالی در ایران که مسئله گرفتن جان محکوم هم وجود ندارد، سالها طول میکشد، با این حال در مورد این پرونده، سوال این بود که چگونه در عرض دو ماه بازجویی صورت گرفته، رسیدگی انجام شده، دیوان عالی تایید کرده و اجرای احکام هم کار خود را انجام داده است؟
یعنی به فرض اینکه حکم بدون عیب و نقص هم بوده، چه اتفاقی رخ داده که قوه قضاییه یکشبه چنین چابک شده است؟ محمدتقی نقدعلی نماینده خمینیشهر به رویداد۲۴ گفته دستگاه قضایی تحت فشار بوده است. او گفته «اتفاقا نه تنها حکم اعدام محسن شکاری زود صادر و اجرا نشد، بلکه با تاخیر هم اتفاق افتاد. جوری که سیستم قضایی از سوی نخبگان، بزرگان و مراجع تقلید تحت فشار بود که چرا در قبال کسانی که هرروز آتش میزنند و میکشند، اقدامی نمیکنید.»
محاربه با سلاح سرد؟
یکی دیگر از مسائلی که مطرح میشود، این است که اساسا اگر کسی از اسلحه استفاده کند، محارب شناخته میشود؟ معترضان به موارد متعددی اشاره میکنند که با وجود استفاده از سلاح گرم، حکم محاربه برای آنان صادر نشد از جمله سعید عسگر ضارب سعید حجاریان (که در واقع یکی از اعضای شورای شهر تهران را به قصد کشت با سلاح گرم مورد هدف قرار داده بود) یا محمود کریمی مداح برنامههای اصولگرایان که بعد از درگیری با یک خانواده به خودروی آنها شلیک کرده بود. به جز آنها بعضی روزنامهنگاران به سرنوشت پروندههای مبهمی مثل قتلهای محفلی کرمان هم اشاره کرده بودند.
تحقق جرم محاربه
یکی از مهمترین مسائل درباره حکم اعدام محسن شکاری، «تحقق محاربه» بود. در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی آمده است: «محاربه عبارت از کشیدن سلاح (به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها) است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمیشود.»
محسن برهانی حقوقدان و استاد دانشگاه درباره تحقق محاربه گفته «میگویند آنجا مغازهها را بسته بودند، بسته بودن مغازهها به خاطر اعتراضات در خیابان بود، نه به خاطر چاقو کشیدن او. کسی که در مقابل مامور چاقو میکشد، هدف او تقابل با حکومت است نه با مردم؛ چنین اقدامی اساساً از حیطه محاربه خارج است، زیرا شرط تحقق محاربه هراس انداختن و تقابل با مردم است نه تقابل با ماموران.»
همچنین آیت الله موسوی تبریزی دادستان کل پیشین انقلاب اسلامی نیز گفته «محارب کسی است که اسلحه کشنده بردارد و در برابر امنیت مردم، صلاح مردم و اسلام قرار بگیرد این آیه قرآن است و فقها هم آن را قبول دارند و حکم او اعدام است، اما کیفیت اثبات آن مهم است که واقعا اثبات شده باشد.»
این انتقاد حتی میان چهرههای اصولگرا هم وجود داشته است. مرتضیمقتدایی رئیس سابق دیوان عالی کشور گفته «محارب یعنی کسی که آماده جنگ است، بنابراین اگر فردی اسلحه جنگی و حتی چاقو در دست داشته باشد و به گروهی حمله کند که یا بکشد یا تهدید کند و بترساند؛ یعنی حتی اگر از سلاحی که در دست دارد استفاده هم نکند، کلمه جنگ یا حرب بر او صدق میکند و حکم محارب دارد، اما اگر اسلحه ندارد و مثلا فقط یک چوب دارد، حکم محارب ندارد.»
مقتدایی همچنین گفته «اگر فردی حکم محارب بر او صدق کرد، اما تا کسی را نکشد حکم اعدام بر او صدق نمیکند. هر محاربی حکمش اعدام نیست؛ محاربی که کسی را بکشد حکمش میشود اعدام، اما اگر کسی را نکشد حکمش اعدام نیست؛ اگرچه محارب است و کیفر و مجازات هم میشود، اما حکمش اعدام نیست.»
روزنامه اصولگرای فرهیختگان نیز از قول یک حقوقدان نوشت «هر سلاح کشیدنی محاربه نیست، حتی اگر منجر به ترس مردم شود. ثانیا اگر بپذیریم محاربه بوده است، محاربه طبق قانون و طبق حکم قرآن ۴ مجازات دارد؛ اعدام، مصلوب کردن، قطع خالفین (قطع دست راست و پای چپ یا دســـت چپ و پای راست) و نفی بلد است.»
البته برخی حقوقدانان و کارشناسان دینی نیز معتقد بودند که محاربه در مورد شکاری صدق میکند. محمدمحسن فرحزادی حقوقدان به موضوع «عدم تحقق محاربه» چنین پاسخ داده است: «اگر کلاس جزای اختصاصی سه شرکت کرده باشید، میدانید که جرم محاربه مقید به نتیجه است و نه مقید به انگیزه که هدف در آن شرط باشد. اگر جزای عمومی دو لیسانس را سرسری پاس نکرده باشید میدانید که ماده ۱۴۴ قانون مجازات اسلامی علم به وقوع نتیجه را همعرض قصد نتیجه دانسته و مشخص است کسی که قمه میکشد میداند که مردم حاضر در صحنه هم میترسند، پس نتیجه حاصل میشود.»
همچنین جلیل محبی در مناظرهای که در مقابل محسن برهنی قرار گرفت، گفت: «در زمان ۱۳۷۰ ماده ۳۸۳ قانون مجازات اسلامی حاکم بود، این ماده مقرر میکرد که هرکس برای ترساندن مردم دست به اسلحه ببرد محارب است. علیرغم اینکه در میان نظرات فقهی نظرات گوناگونی وجود داشت اما شورای نگهبان قانون سال ۱۳۷۰ را تایید کرده است.»
موسی غضنفرآبادی رئیسی کمیسیون حقوق و قضایی مجلس هم گفته «محسن شکاری دقیقاً شامل ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی بوده و بستن خیابان و حمله به مامور نیروی انتظامی و زخمی کردن او با سلاح محاربه است و قوه قضاییه هم به درستی آن را تشخیص داده است.»
اگرچه اختلاف نظر بین حقوقدانان زیاد است، اما نکته مهم اینجاست که همنطور که گفته شد درباره این مسئله به صورت دوگانه تصمیمگیری شده است؛ چنانچه اگر محاربه محقق شده، پس چرا محمود کریمی یا سعید عسگر که اتفاقا سلاح گرم کشیده و حتی شلیک هم کرده بودند، اعدام نشدند؟
وکیل و شاکی محسن شکاری
ماجرای اعدام محسن شکاری ابهامات دیگری هم داشت. مثلا نام «شاکی پرونده»، «فرد بسیجی که توسط شکاری مجروح شد» یا «وکیل محسن شکاری» تا امروز در رسانهها منتشر نشده است. به همین دلیل است که برخی این شائبه را مطرح کرده بودند که او از حق دسترسی به وکیل بهرهمند نبوده است. البته ستایشی سخنگوی قوه قضائیه این ادعاها را مردود دانشته و گفته «متهم از وکیل برخوردار بوده است» با این حال همانطور که گفته شد نام این وکیل اعلام نشده و جزئیاتی درباره روند برگزاری دادگاه ارائه نشد.
انتقاد به مثابه همراهی با دشمن!
با وجود انتقادات از اعدام محسن شکاری، اما هنوز شایعات جدی مبنی بر تداوم اعدامها به گوش میرسد و گفته میشود ماهان صدرات جوان دیگری که بازداشت شده، ممکن است اعدام شود. حکم اعدام او از روز گذشته متوقف شده اما هنوز لغو نشده است و بدتر آنکه انتقادات به صدور احکام سریع، به عنوان «همراهی با معاندان» توصیف شد! چنانچه حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان نوشت «تمرکز برخی رسانههای بهظاهر اصلاحطلب در تقبیح اجرای حکم این فرد جنایتکار دقیقاً همصدایی با رسانههای معاند است. این نوع فضا سازی چیزی نیست جز تقلا برای تنفس مصنوعی به آشوب و تیز کردن قمه اوباش و اغتشاشگران.»
غربزده ها. عاقبت و ابتدای القاعده داعش شاه صدام قزاقی رئیس ژاپن جورج فلوید و هزاران فرد دیگر هنر غربزدگی داشتن توسط غرب نابود شدند قدقد بعضی ها که برای غرب تخم می گذارند سرنوشت هلاک رسیدن مسعود رجوی با ویروس ایدز دنبال کن سایبری برو معنی آن را یاد بگیر داعشی صفت
اباربيع شامی گويد: امام باقر (ع) فرمود: وای برتو ای اباربيع رياست مجو و گرگ مباش كه بنام ما مردم را بخوری كه خدا محتاجت كند ، و درباره ما آنچه خود نگفته ايم مگو زيرا ناچار تو بازخواست شوی . (كافی جلد 3 ص 406 ش 6 )
امام رضا(ع)فرمود: . . . مگرمردم مقام ومنزلت امامت را درمیان امت میدانند تا روا باشد که باختیارایشان واگذارشود . . . امامت تنها درمیان فرزندان علی ست تا روزقیامت،زیرا پس ازمحمد(ص)پیغمبری نیست این نادانان از کجا و بچه دلیل برای خود امام انتخاب میکنند . . . اجراء حدود و احکام و نگهداری مرزها و اطراف به وسیله امام است ، امامست که حلال خدا را حلال و حرام او را حرام کند و حدود خدا را بپا دارد و از دین خدا دفاع کند . . . امام همدم و رفیق، پدر مهربان، برادر برابر، مادر دلسوز بکودک، پناه بندگان خدا در گرفتاری سخت است، امام امین خداست در میان خلقش و حجت او بر بندگانش و خلیفه او در بلادش و دعوت کننده به سوی او و دفاع کننده از حقوق او است، امام از گناهان پاک و از عیبها بر کنار است . . . امام یگانه زمان خود است، کسی به همطرازی او نرسد، عالمی با اوبرابرنباشد، جایگزین ندارد: مانند ونظیرندارد، بتمام فضیلت مخصوص است بی آنکه خود او درطلبش رفته وبدست آورده باشد، بلکه امتیازیست که خدا بفضل وبخشش باوعنایت فرموده. کیست که امام تواند شناخت یا انتخاب امام برای او ممکن باشد. هیهات ، هیهات . . . اوکجا وانتخاب بشر؟ اوکجاوخرد بشر؟ اوکجا ومانندی برای او؟ . . . امام عالمی است كه نادانی ندارد سرپرستی است كه عقب نشينی ندارد. معدن قدس و پاكی و طاعت و زهد و علم و عبادت است . . . اطاعتش واجب است، به امر خدای عزوجل قائمست خیرخواه بندگان خدا و نگهبان دین خداست . . . پس او معصوم است و تقويت شده و با توفيق استوارگشته، از هر گونه خطا و لغزش و افتادنی در امانست . . . آیا مردم چنان قدرتی دارند بتوانند چنین کسی انتخاب کنند و يا ممكن است انتخاب شده آنها اينگونه باشد تا او را پيشوا سازند بخانه خدا سوگند كه اين مردم از حق تجاوز كردند و . . . (كافی جلد 1 ص283ش1 )
بعدشم با این اوصاف استفاده ابزاری از دین و احکامش فعلا معصومین در حاشیه هستن چون حفظ نظام از واجبات است حتی واجبتر از جان امام زمان ...
درمتن روایت امام رضا ع به صراحت فرموده: اجراء حدود و احکام و نگهداری مرزها و اطراف به وسیله امام است ، امامست که حلال خدا را حلال و حرام او را حرام کند و حدود خدا را بپا دارد و از دین خدا دفاع کند . . . امام همدم و رفیق، پدر مهربان، برادر برابر، مادر دلسوز بکودک، پناه بندگان خدا در گرفتاری سخت است، امام امین خداست در میان خلقش و حجت او بر بندگانش و خلیفه او در بلادش و دعوت کننده به سوی او و دفاع کننده از حقوق او است، امام از گناهان پاک و از عیبها بر کنار است . . . امام یگانه زمان خود است، کسی به همطرازی او نرسد، عالمی با اوبرابرنباشد، جایگزین ندارد: مانند ونظیرندارد،
حضرت علی ع دست دزدی را قطع کرد و بعد بخاطر شیطنت ابن کوای یشکری دوباره به شکل اولش دراورد تا دلیل ولی امر بودن رو ببینن.
اولا خمینی معصوم نبود دوما این نظام الوده به اختلاس و ..... می باشد که اگر هم پاک می بود از جان امام معصوم ع با ارزشتر نبود همین کافی که خداوند برای حفظ جان اخرین امام معصوم ع امر غیبت را قرار داده و مردم را از نعمت معصوم ع محروم کرده.
محمد بن فرج گويد : امام باقر (ع) بمن نوشت : زمانی كه خدای تبارك و تعالی بر خلقش خشم كند ما را از مجاورت آنها دور كند . (كافی جلد 2 ص 145 ش 31 )
زراره گـويـد: شنيدم امام صادق (ع) مى فرمود: براى آن جوان پيش از آنكه قيام كـنـد، غـيـبـتـى اسـت ، عـرضكردم : چرا؟ فرمود: ميترسد و با دست اشاره بشكم خود كرد (يـعـنـى مـى تـرسـد شـكـمـش را پـاره كنند) سپس فرمود: اى زراره ! اوست كه چشم براهش بـاشـند، و اوست كه در ولادتش ترديد شود: برخى گويند: پدرش بدون فرزند مرد، و بـرخـى گويند: در شكم مادر بود (كه پدرش وفات يافت و سپس هم بدينا آمد) و برخى گويند: دو سال پيش از وفات پدرش متولد شد و اوست كه در انتظارش باشند ولى خداى عـزوجـل دوسـت دارد شـيـعـه را بـيـازمـايـد، در زمـان (غـيـبـت ) اسـت اى زراره كـه اهـل بـاطـل شـك مى كنند، زراره گويد: من عرضكردم ، قربانت ، اگر من به آن زمان رسيدم چـكـار كـنـم ؟ فـرمـود: اى زراره : اگـر بـه آن زمـان رسـيـدى ، بـا ايـن دعا از خدا بخواه : خـدايـا خـودت را بـه مـن بـشـنـاسـان ، زيـرا اگـر تـو خودت را به من بشناسانى ، من رسولت را نشناسم خدايا تو پيغمبرت را بمن بشناسان ، زيرا اگر تو پيغمبرت را بمن نشناسانى ، من حجت ترا نشناسم (براى اينكه امام جانشين پيغمبر و دست نشانده او به دستور خداست و مقام و ارزش جـانـشـين مربوط بمقام و ارزش جانشين گذار است از اين جهت شيعه مى گويد: امام بايد از لحـاظ عـلم و عـمـل و اخـلاق و عـصـمت مانند پيغمبر باشد) خدايا حجت خود را بمن بشناسان ، زيرا اگر تو حجتت را بمن نشناسانى ، از طريق دينم گمراه ميشوم .
سپس فرمود: اى زراره ! بناچار جوانى در مدينه كشته مى شود، عرضكردم : قربانت ، مگر لشـكـر سـفـيـانـى او را نـمـى كـشـنـد؟ فـرمـود: نـه ، بـلكـه او را لشـكـر آل بنى فلان بكشند، آن لشكر مى آيد تا وارد مدينه مى شود و آن جوان را مى گيرد و مى كـشـد، پس چون او را از روى سركشى و جور و ستم بكشد، مهلتشان بسر آيد، در آن هنگام امـيـد فـرج داشـتـه بـاش انشاء اللّه (مقصود از اين جوان گويا همان نفس زكيه است كه در علائم ظهور روايت شده است ). كافى ج 2 ص 134 ش 5
امام صادق ع فرمود: خداى تبارك و تعالى ابراهيم را بنده خود گرفت پيش از آنكه پيغمبرش نمايد و او را بپيغمبرى برگزيد پيش از آنكه رسولش كند و رسول خود ساخت پيش از آنكه خليش گرداند و خليش گرفت پيش از آنكه امامش قرار دهد، پس چون همه اين مقامات را برايش گرد آورد فرمود: همانا من ترا امام مردم قرار دادم چون اين مرتبت در چشم ابراهيم بزرگ جلوه نمود، عرضكرد: از فرزندان من هم خدا فرمود: پيمان من بستمكاران نرسد شخص كم خرد امام شخص پرهيزكار نگردد. (كافى ج 1 ص246 ش 2)
زرارة گويد از امام باقر ع درباره قولى خداى عزوجل كه فرمايد: و او رسول بود و نبى سؤال كردم: رسول چيست و نبى چيست؟ فرمود: نبى كسى است كه در خواب میبيند و صدا را میشنود و فرشته را نمیبيند و رسول كسى است كه صدا را میشنود و در خواب میبيند و فرشته را هم مشاهده میكند، عرضكرم: امام در چه پايه است؟ فرمود صدا را میشنود ولى نه در خواب بيند و نه فرشته را مشاهده كند سپس آيه (52 سوره 22) را قرائت فرمود. ( كافى ج 1 ص 248 ش1)
بنا بر روایتی از امام باقر پس اظهور حصرت در کوفه توسط مدعیان دینداری !!انکار می شود وبه ایشان می گویند برگرد به هر جا که از ان جا امده ای ما به تو احتیاجی نداریم ما به فرزندان فاطمه احتیاجی نداریم !با این توصیفات هیچ گونه ارتباط مثبتی بین حاکمان امروز وامام عصر وسایر ائمه معصومین وجود ندارد !
در مورد روایاتی که نوشتی بیشتر تفحص میکنم شما هم در مورد حرف بنده بیشتر تفحص کن همه معصومین منصوب خدا نیستن فقط پیامبر منصوب خداست اگه انتصابات دینی دست خدا بود الان جایی بیشتر شبیه بهشت داشتیم زندگی میکردیم
اولین شرط محاربه ، نظر یک قاضیِ مداحِ بیسواد است !
پناه بر خدا