تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۳۰ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

روز پدر چه روزی است؟

روز پدر روز و بهانه‌ایست برای سپاس‌گزاری از زحمات که در تمام دنیا هم وجود دارد.

روز پدر چه روزیست؟

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: امسال هم مانند سال‌های پیش در تقویم روزی با نام روز پدر است. روز پدر در ایران مصادف است با پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ [ ١٣ رجب ١۴۴۵]است.

روز جهانی پدر (Father’s Day) نیز مصادف است با شنبه ۴ فوریه ۲۰۲۴ و البته در شماری از کشور‌های کاتولیک روز پدر را در ۱۹ مارس، روز جشن یوسف مقدس، گرامی می‌دارند.

دلیل نام گذاری روز پدر

حضرت علی برای ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد و او را دوست دارند و به او ارج می‌نهند و روز به دنیا آمدن و زاده‌شدن او هم در تقویم ایرانیان روز پدر و روز مرد نام‌گذاری شده است.

همه پدرشان را بسیار دوست دارند، اما گاه مانند مادر شاید نتوان به آن‌ها نزدیک شد و ابراز احساسات کرد و یا حتا آن‌ها هم نمی‌توانند مانند مادران فرزندانشان را در آغوش کشند و به آن‌ها ابراز احساسات کلامی کنند و این روز مناسبت و بهانه‌ی خوبی برای نزدیک‌شدن و ابراز احساسات و هدیه‌دادن به آن‌هاست.

به گزارش رویداد۲۴ روز پدر یک روز جشن و سپاس‌گزاری از نقش پدر در زندگی ماست. این روز برای آن است که به پدرانمان بگوییم و نشان دهیم تا چه اندازه برایمان مهمند و قدر آن‌ها و زحماتشان را می‌دانیم و می‌بینیم تا چه اندازه تلاش می‌کنند تا خانواده را کنار هم نگه دارند و برای آن‌ها زحمت می‌کشند.

روز پدر چه روزیست؟

تاریخ برگزاری روز پدر در سراسر دنیا متفاوت است و ممکن است در هر کشور یا منطقه متفاوت باشد.

معمولا روز پدر در دنیا ۴ فوریه است و این روز را دنیا به نام روز پدر نام نهاده است و آن‌ها هم مانند ما این روز را با هدایای، کارت‌های تبریک، نشست وعده غذایی، گل‌ها و نمایش‌ها و جشنواره‌های ویژه پدران جشن می‌گیرند.

روز پدر در ایران چه روزیست؟

پدران گوهران نایابی‌اند که معمولا ابراز احساساتشان مانند مادران نیست، اما زحماتشان هم کم‌تر از آن‌ها نیست.

پدران به‌ویژه در روزگار دشوار امروز به سختی تلاش می‌کنند تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی خود و به‌ویژه خانواده‌شان برآیند و دربرابر آن‌ها و خواست‌های برحقشان شرمنده نشوند.

پدران مظهر مهر و محبتند و چیزی که از کم‌تر کسی می‌توان این‌گونه بی‌دریغ گرفت و لمس کرد.


بیشتر بخوانید:  روز مادر چه روزی است؟


پدران هم درست مانند مادران در تمامی فرهنگ‌ها و کشورها مورد ستایشند و همه برایشان ارج و احترام ویژه‌ای قائلند. 


در ایران، برای احترام به این جایگاه والای پدر و سپاس‌گزاری از این مقام بلند، زادروز حضرت علی (ع) به عنوان نمادی از پدر  "روز پدر" نامیده شده است. این روز به عنوان یک روز جشن و ستایش از پدران، نشانه‌ای از ارزشمندی و اهمیت پدر در جامعه است.

روز پدر چه روزیست؟

ولادت حضرت علی و روز پدر ۱۴۰۲ تعطیل رسمیست؟

زادروز حضرت علی مصادف پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ ١٣ رجب ١۴۴۵ که امروزه این روز را به دلیل بزرگ‌داشت مقام پدر و روز مرد، روز پدر نامیده شده است. این روز در تقویم ایران تعطیل است.

تاریخچه روز پدر در ایران

در ایران پیش از انقلاب، روز ۲۴ اسفند زادروز رضا شاه بر پایه‌ی تقویم ایرانی روز پدر نامیده می‌شد.

پس از انقلاب سال ۵۷ این روز به ۱۳ رجب سال قمری زادروز علی بن ابی‌طالب امام نخست شیعیان تغییر پیدا کرد.

زرتشتیان هم جشن شهریورگان را به عنوان روز پدر برگزار می‌کنند. (شهریورگان یا آذر جشن از جمله‌ی جشن‌های دوازدگانه‌ی سال ایران باستان و از شمار جشن‌های آتش بوده است. روز چهارم از هر ماه زرتشتی به نام شهریور و چهارم ماه شهریور جشن شهریورگان است. همان‌گونه‌که اشاره کردیم امروزه زرتشتیان این جشن را به عنوان روز پدر در نظر می‌گیرند.)

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
0
0
هر روز برای پدرانی که کار میکنند و زحمت می کشند روز روز پدر هست
نظرات شما
پیشخوان