تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

عاداتی که پیرتان می‌کند

به گفته متخصصان ما نمی‌توانیم مقابل گذر زمان بایستیم، اما می‌توانیم اثرات منفی آن را بر روی بدن‌مان کاهش دهیم.

پیری

رویداد۲۴ رعایت و اصلاح عادات روزانه می‌تواند روند پیر شدن را تا حدی کُند کرده و سبب افزایش طول عمر ما شود. پیش از آنکه بر روی مواردی که می‌تواند روند پیری را کاهش دهد که در زیر هفت عاداتی که پیرتان می کند را می خوانید.

سیگار کشیدن

سیگار با قرار دادن شما در معرض مواد شیمیایی مضر، کاهش اکسیژن، از بین بردن کلاژن پوست و افزایش استرس اکسیداتیو در بدن، روند پیری را تسریع می‌کند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند با آسیب رساندن به DNA پوست، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش داده و با ایجاد چین و چروک، افتادگی پوست و لکه‌های تیره منجر به پیری شود. متخصصان توصیه می‌کنند که استفاده منظم از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالا، پوشیدن لباس‌های محافظ و اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات اوج تابش می‌تواند از پوست محافظت کند. هیدراته ماندن و استفاده از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E نیز می‌تواند به محافظت از پوست کمک کند.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی سرشار از غذا‌های فرآوری شده، قند‌ها و چربی‌های ناسالم می‌تواند باعث التهاب، آسیب به کلاژن و تسریع پیری پوست شود.

برای کاهش علائم پیری، متخصصان مصرف یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های ضد التهابی (امگا ۳ و امگا ۹) با شاخص گلیسمی پایین را توصیه می‌کنند.

عدم ورزش

عدم ورزش با کاهش عضلات، کاهش تراکم استخوان، افزایش وزن و مشکلات قلبی عروقی به پیری زودس کمک می‌کند. با افزایش سن، فعالیت بدنی منظم برای حفظ توده عضلانی، گردش خون و سلامت مغز ضروری است.


بیشتر بخوانید: گزارشی از پدیده پیری افراد / از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟


مصرف زیاد الکل

الکل پوست را کم آب می‌کند و می‌تواند منجر به آسیب کبدی و اختلالات شناختی شود. همچنین باعث ایجاد مشکلاتی در تنظیم قند خون می‌شود و ارتباط تنگاتنگی با چاقی دارد.

استرس مزمن

استرس مزمن می‌تواند بیماری‌های پوستی را تشدید کند، بر سلامت روان تأثیر بگذارد و پیری را تسریع کند. استرس طولانی‌مدت بر توانایی بدن برای ترمیم خود تأثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به پیری زودرس شود. تکنیک‌های مدیریت استرس مانند ذهن آگاهی، مدیتیشن، درمان و فعالیت بدنی منظم می‌توانند استرس را کاهش دهند.

کمبود خواب

کمبود خواب با کاهش سلامت پوست، افزایش التهاب و ایجاد عدم تعادل هورمونی، پیری را تسریع می‌کند. خواب ناکافی همچنین ترمیم سلول‌ها را مختل می‌کند و بر عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارد. کارشناسان برای خواب خوب، ایجاد یک برنامه منظم، ایجاد یک محیط آرام و اجتناب از محرک‌هایی مانند تلفن همراه و نوشیدن قهوه و مصرف کربوهیدرات قبل از خواب را پیشنهاد می‌کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: پیری
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان