تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ در گفتگو با عزت‌الله تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنعت در مجلس یازدهم بررسی می‌کند:

کارخانه در راه سواحل جنوب | در برخی کشورها تا دو سوم جمعیت در سواحل زندگی می‌کنند و حرف پزشکیان مطابق قواعد است | در دولت قبل می‌خواستند کارخانه در چابهار احداث کنند، فاطمی امین نگذاشت

در حالی که رئیس‌جمهور منتخب در دیدار به کارفریان و صاحبان صنایع بخش خصوصی گفته است کارخانه‌ها باید به نزدیک دریاها منتقل شوند، عزت‌الله تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنعت در مجلس یازدهم به رویداد۲۴ می‌گوید این بحث در دولت قبل هم مطرح بوده اما وزیر صمت وقت در اجرای آن کارشکنی کرده است

کارخانه در راه سواحل جنوب | در برخی کشورها تا دو سوم جمعیت در سواحل زندگی می‌کنند و حرف پزشکیان مطابق قواعد است | در دولت قبل می‌خواستند کارخانه در چابهار احداث کنند، فاطمی امین نگذاشت

رویداد ۲۴ | محمد آزاد: فرصت‌سوزی‌های دولت سیزدهم در حال آشکار شدن است. پس از صحبت‌های رئیس جمهور منتخب درباره انتقال صنایع به کناره دریا و سواحل، اکنون رئیس وقت کمیسیون صنایع مجلس خبر می‌دهد که وزیر پرنفوذ و محبوب دولت سیزدهم، یک بار یک طرح عظیم آن هم دولتی برای احداث کارخانه در چابهار در قالب کنسرسیوم را بدون اطلاع مجلس لغو کرده و هیچ توضیحی درباره آن ارائه نکرده است. طرحی که به ظاهر با خرید و واردات سنگ‌آهن از استرالیا و تبدیل آن به فولاد و فرآوری فولاد در مقیاس ۱۰ میلیون تن، ضربه‌ای بزرگ به تجارت کشور وارد کرده است.

ضربه از داخل

عزت‌الله تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنعت در مجلس یازدهم درباره طرحی که رئیس‌جمهور منتخب درباره انتقال صنایع به کنار دریا مطرح کرد با مثبت ارزیابی کردن آن می‌گوید: «این سخنان و این برنامه در حقیقت در راستای سیاست‌های کلی نظام و برنامه گام دوم انقلاب است.»

این نماینده سابق مجلس می‌گوید: «اقتصاد دریامحور به ویژه استفاده از سواحل مدت‌ها است هم مدنظر مقامات بالای نظام بوده و هم در مجلس یازدهم پیگیری می‌شد.»

با این حال او خبر می‌دهد: «در دولت سیزدهم و در همان سال اول در راستای برداشتن گامی به سوی این هدف، کنسرسیومی از شرکت‌های بزرگ دولتی تشکیل شد تا به احداث زیرساخت و تاسیس صنایع در مناطق ساحلی اقدام کنند.»

او ادامه می‌دهد: «اما در کمال شگفتی وزیر صمت دولت سیزدهم، آقای فاطمی‌امین، بدون هیچ دلیلی مانع این کار شد و گفت اجرای آن توجیه ندارد و لازم نیست.»

تالارپشتی‌ها ادامه می‌دهد: «برنامه این بود که چند هلدینگ بزرگ کشور با همکاری هم در قالب کنسرسیوم یک واحد فولاد ۱۰ میلیون تنی در چابهار احداث کنند. جز نهایی شدن قرارداد مطالعات کار نیز انجام شد و تا بخش زیادی از کار پیش رفت.»

او خبر می‌دهد: «با استرالیایی‌ها وارد مذاکره شدند که سنگ‌آهن وارد کنند، در چابهار تبدیل به فولاد و فرآوری‌های فولادی کنند و سپس صادر کنند.»

رئیس سابق کمیسیون صنعت مجلس می‌گوید: «اولین وزیر صمت دولت سیزدهم ناگهان گفت این کار توجیه ندارد. مشخص نشد اصلا به چه دلیل چنین حرفی زد.»

او ادامه می‌دهد: «حتی با من که رئیس کمیسیون صنعت بودم هیچ مشورتی نکرد با خبری نداد. ما پیگیر شدیم، چون فولاد مبارکه، پتروشیمی ستاره خلیج فارس و چندین هلدینگ بزرگ درگیر کار بودند. اما چون این‌ها دولتی بودند طرح مسکوت ماند و این فرصت سوخت.»

تالارپشتی با انتقاد از روحیه وزیر پرنفوذ دولت سیزدهم می‌گوید: «ایشان اساسا در هیچ مساله‌ای اهل تعامل نبود نه در خودرو نه در طرحی مانند پروژه مذکور و البته مجلس نیز واکنش مناسب را نشان داد.»

نباید همه چیز در پایتخت متمرکز شود

این نماینده مجلس یازدهم درباره فواید این اقدام تاکید می‌کند: «نباید همه چیز را در پایتخت متمرکز کرد که سرویس‌دهی ناممکن شود؛ این نکته بدیهی و روشن‌تر از روز است. ضرورت دیگر استفاده از سواحل برای استقرار جمعیت و صنعت است.»

او دیگر نکته تشویق به سرمایه‌گذاری می‌خواند و می‌ گوید: «این یکی از واجبات کشور ما است. سواحل ایران عملا خالی است، جز شمال که ویلاسازی شده است. اما ساحل طولانی جنوب بلااستفاده است و حتما دولت محترم باید برای استفاده از آن بسترسازی کند، از جمله تمهید و ارائه مشوق.»

او با منتفی خواندن بحث انتقال صنایع، آن را نامربوط به این مساله می‌داند و بیان می‌کند: «انتقال مدنظر نیست، بلکه ارائه مشوق برای جذب سرمایه‌گذاران برای فعالیت در این مناطق است تا کم‌کم توسعه پیدا کند.»

تالارپشتی‌ها استفاده از سواحل را برای مراودات بین‌الملی مناسب توصیف می‌کند و جز این می‌افزاید: «در اکثر کشورها دو سوم جمعیت در سواحل زندگی می‌کنند و این روال کار است و این حرف رئیس‌جمهور منتخب کاملا صحیح و مطابق قواعد است.»

نظرات شما